تاریخ: ۰۵ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۹:۲۶
بازدید: ۱۸۰
کد خبر: ۲۴۱۶۳۸
سرویس خبر : آهن و فولاد
سمینار تخصصی چالش گاز در زنجیره فولاد

تبعات دومینووار قطعی گاز فولادی‌ها بر پایین‌دستی‌ها

‌می‌متالز - رئیس انجمن فولاد ایران گفت: باید در زمینه حل چالش گاز برنامه‌ریزی شود و قطع گاز آخرین مرحله این برنامه‌ریزی باشد.

به گزارش می‌متالز، سمینار تخصصی چالش گاز در زنجیره فولاد با حضور رئیس انجمن فولاد ایران، مدیران عامل شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان (فولاد)، فولاد خوزستان (فخوز)، فولاد خراسان (فخاس)، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن)، مشاور مدیرعامل شرکت ملی گاز و دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران برگزار شد.

بهرام سبحانی، رئیس انجمن فولاد ایران در این سمینار تخصصی با اشاره به تجربه پیشین مدیریت فولادی‌ها گفت: محل بودجه طرح‌ها باید مشخص شود، برای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد باید گاز و زیرساخت‌های مورد نیاز تامین شود.

وی بیان کرد: امسال اوج بحران انرژی بود تا زمانی که انسجام در برنامه‌ریزی‌های مربوط به انرژی نداشته باشیم، شرایط به همین منوال است.


رئیس انجمن فولاد ایران با بیان اینکه گلوگاه ما برق و گاز است، افزود: گاز مورد نیاز فولادی‌ها نه سوخت است که برای آن جایگزین در نظر گرفته شود (تن‌ها بخش کمی از مصرف گاز در فولادی‌ها برای تامین سوخت است) و نه خوراک است که قیمت خوراک در نظر گرفته شود. در واقع گاز عنصر لازم برای احیا در فولادسازی است.


احداث کارخانجات بر اساس مزیت گاز


وی با اشاره به اهمیت انرژی گاز برای صنایع فولادی گفت: " با توجه به مزیت گاز طبیعی" جمله کلیدی بود که در ابتدای تمام گزارش‌های توجیهی و تفصیلی طرح‌های فولادی آورده می‌شد و بر این اساس نوع تولیدات کارخانجات فولادی برنامه‌ریزی شد.

وی بیان کرد: تولید فولاد با روش احیای مستقیم و قوس الکتریکی بر اساس مزیت گاز در ایران مورد استفاده قرار گرفته شد، کاهش میزان تخصیص گاز ۷۰ درصدی به معنای توقف تولید فولاد است.


صرفه‌جویی در منابع مشکل را حل می‌کند


سبحانی با اشاره به میزان مصرف آب در بخش کشاورزی گفت: بیش از ۹۰ درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود. اگر تنها ۱۰ درصد در این بخش صرفه‌جویی به عمل آید، تمام مشکل آب حل می‌شود. موضوع مصرف گاز نیز همین طور است.

وی افزود: برای تولید ۳۰۰ میلیون تن فولاد، ۱۲ میلیارد متر مکعب گاز نیاز است. صنعت فولاد سالانه تنها ۵ درصد از کل گاز تولیدی را مصرف می‌کند و درآمدزایی بسیاری دارد. اما زمانی که میزان مصرف گاز خانگی افزایش می‌یابد اولین گام قطع کردن گاز صنایع است. تبعات قطعی گاز فولادی‌ها دومینووار بر سایر صنایع نیز اثر می‌گذارد به گونه‌ای که در قیمت میلگرد مسکن، صنایع پروفیلی و لوازم خانگی تاثیر مستقیم می‌گذارد.


لزوم برنامه‌ریزی برای حل چالش


رئیس انجمن فولاد ایران در نهایت گفت: باید در زمینه حل چالش گاز برنامه‌ریزی انجام شود و محدودیت و قطع گاز آخرین مرحله این برنامه‌ریزی باشد.

گفتنی است، پشتیبانی و مانع‌زدایی از تولید در زنجیره فولاد با تامین پایدار گاز، چشم‌انداز وضعیت تامین گاز پایدار صنایع انرژی‌بر در ۵ سال آینده (تولید و تقاضا)، تاثیر افزایش نرخ گاز در رقابت‌پذیری زنجیره فولاد ایران از معدن تا محصولات نهایی، میزان تاثیرپذیری صنایع فولاد از محدودیت‌های تامین گاز، ابعاد سرمایه‌گذاری صنایع فولادی و معدنی در صنعت گاز از جمله مهمترین محور‌های این سمینار تخصصی بود.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده