به گزارش میمتالز، در ابتدای این مراسم بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: این که به واحدهای زنجیره فولاد گفته شود که مصرف گاز خود را ۷۵ درصد یا ۸۰ درصد کاهش دهند، این به معنای توقف تولید آنها است، چون با این محدودیت عملاً امکان گرم نگه داشتن کورهها و تداوم تولید وجود ندارد.
وی افزود: تولید فولاد به گاز نیازمند است ضمن آنکه بخشی از نیاز فولادی ها، مربوط به گاز در فرایند تولید است که به نوعی خوراک تولیدات محسوب میشود. تولید فولاد با روش احیای مستقیم با گاز انجام میشود بنابراین هر گونه خلل در تامین گاز برای صنایع، حیات فولادیها را با چالش مواجه میکند.
رسول خلیفه سلطانی، دبیر انجمن فولاد ایران نیز اعلام کرد: به رغم اعلام افزایش ۲ برابری ظرفیت گاز از سوی مسئولان شرکت گاز حدود ۱۰ سال پیش و انتظار افزایش ظرفیت پس از این مدت، اما این اتفاق رخ نداد. با توجه بی اطلاعی در مورد کمبود گاز و درنتیجه، نداشتن برنامه آماده برای این شرایط، اکنون باید به سرعت راهکاری برای حل این چالش بیابیم.
وی ادامه داد: مشابه همین موضوع در طرح هدفگذاری تولید ۵۵ میلیون تن فولاد نیز بوده است. به طوری که در اجرایی شدن آن در مسیر دستیابی به ۵۵ میلیون تن تولید با مشکلات این چنینی مواجه هستیم.
محمدیاسر طیب نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه عنوان کرد: توسعه تولید گاز در کشور همگام با توسعه بخش صنعت نیست و رشد تولید گاز، کمتر از رشد بخش صنعت بوده است. باید برای رفع چالش گاز و برق، کارگروههای تخصصی ایجاد شود و راهکارهای کارشناسی برای رفع این چالشها در نظر گرفته شود.
وی ادامه داد: در حوزه گاز تنها به افزایش ظرفیت تولید گاز نباید فکر کرد و میتوان با افزایش بهره وری مصرف گاز، در مصرف آن صرفه جویی کرد.
مدیر عامل مجتمع فولاد مبارکه گفت: بیش از ۸۰۰ میلیون مترمکعب در روز تولید گاز داریم و بیش از ۵۲۰ میلیون مترمکعب آن مصرف بخش خانگی است. باید بینشها را هم اصلاح کرد و با فرهنگ سازی، در مصرف گاز در بخش خانگی صرفه جویی کرد.
وی افزود: حاضر هستیم گاز را از مشتریان خانگی یعنی مصرف کنندگان نهایی خریداری کنیم.
امین ابراهیمی، مدیر عامل شرکت فولاد خوزستان تصریح کرد: چالشی که امسال در حاملهای انرژی شاهد بودیم باعث شد ۵۴۰ هزار تن تولید، ۱۲ هزار میلیارد ریالی فروش و ۴هزار میلیارد ریالی سود را در ۶ ماهه اول از دست بدهیم.
وی افزود: مهمترین چالشهای تامین گاز، همگام نبودن توسعه ظرفیت گاز با برنامههای توسعه صنایع، افت فشار گاز در ماههای سرد سال و اعمال محدودیتها و کیفیت نامناسب گاز دریافتی و وجود ناخالصیهایی است که به تجهیزات تولید آسیب میزند.
تولید گاز در کشور در سال ۲۰۲۰ حدود ۲۳۴ میلیارد مترمکعب بوده و نیروگاهها ۳۴ درصد، بخش خانگی ۲۷ درصد و بخش صنعت ۱۷ درصد از گاز تولیدی را مصرف میکنند. در این میان، صنعت فولاد ۵ درصد از گاز تولیدی کشور را مصرف میکند.
کسری غفوری، مدیرعامل مدیر عامل فولاد خراسان گفت: واردات گاز تنها راه حل چالش گاز در کوتاه مدت است. در واردات گاز، وزارت نفت به ما کمک کند تا خودمان بتوانیم واردات گاز را انجام دهیم. فولادیها حاضر به سرمایه گذاری در حوزه SNG و LNG هستند.
وی ادامه داد: ذخیره سازی حاملهای بعد از واردات گاز، دومین راهی است که در کوتاه مدت باید برای حل چالش گاز مورد استفاده قرار گیرد. هدررفت گاز در کشور ۱۱ میلیارد مترمکعب در سال است و این موارد باید حتما اصلاح شود. افزایش قیمت گاز خانگی باید به صورت پلکانی صورت گیرد تا در بخش خانگی، الگوی مصرف گاز اصلاح شود.
امیرحسین نادری، مدیر عامل شرکت سرمایهگذاری توسعه معادن و فلزات نیز با اشاره به محدودیتهای تامین انرژی بخش تولید، بهرهوری نامناسب را چالش اصلی در حوزه انرژی اعلام کرد و گفت: بخش معدن و صنایع معدنی آمادگی سرمایهگذاری برای رفع مشکلات مربوط به تامین انرژی را دارد. وی استفاده از فرصتهای صادراتی را منوط به تولید خوب دانست و افزود: برای کمک به تولید و رونق بخش معدنی لازم است مشکلات و چالشهای این بخش شناسایی و تعریف شوند و سپس در راستای رفع آنها سرمایهگذاری صورت گیرد.
اسدالله فرشاد، عضو هیات مدیره انجمن فولاد و مدیر عامل آهن و فولاد غدیر ایرانیان نیز در این سمینار بیان داشت: شرکتهای فولادی همان طور که آرزوی دیرینه انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران را محقق ساختند، آمادگی دارند که تفاهم نامه سرمایه گذاری یک میلیارد یورویی را در زمینه افزایش تولید گاز و بهینه سازی مصرف گاز در کشور امضا کنند.
محمد آقاجانلو، مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران در سمینار چالش گاز در زنجیره فولاد گفت: صنعت فولاد ایران با وجود اینکه سهم حدود ۷ درصدی از کل مصرف گاز کشور دارد، به سیبل تبدیل شده و نخستین بخشی است که در فصل سرما، مصرف گاز آن با محدودیت مواجه میشود.
وی افزود: در حوزه زیرساخت ها، صنعت فولاد نیازمند سرمایه گذاری جدی است و مشکل گاز که حل شود، نوبت حمل و نقل ریلی است.
منبع: ایمیدرو