تاریخ: ۰۴ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۴۳
بازدید: ۴۳۸
کد خبر: ۳۰۷۷۹۳
سرویس خبر : آهن و فولاد
در گفتگو با «می متالز» مطرح شد:

برنامه ریزی فولاد خوزستان برای عبور از تولید ۴ میلیون تن

‌می‌متالز - فولاد خوزستان به عنوان قطب تولید فولاد کشور در تلاش است تا میزان تولید خود را از ۴ میلیون تن عبور دهد. البته مدیر ذوب این مجموعه معتقد است محدودیت‌های برق و گاز باعث شده تا تولید در ۱۴۰۱ از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن بالا نرود، اما توانایی عبور از تولید ۴ میلیون تن در این مجموعه وجود دارد.

به گزارش می‌متالز، «مرتضی نخعی» مدیر ذوب شرکت فولاد خوزستان در گفتگو با «می‌متالز» اظهار کرد: شرکت فولاد خورستان در سال ۱۳۶۸ با ظرفیت یک میلیون و پانصد هزار تن به بهره برداری رسید که با تلاش متخصصین و کارکنان و اجرای طرح‌های توسعه در فاز اول این ظرفیت تا ۲.۴ میلیون تن و در فاز دوم تا ۳.۲ میلیون تن افزایش یافته و هم اکنون نیز ظرفیت بالای ۳.۸ میلیون تن محقق گردیده است. لازم به ذکر است که با بهبود‌های صورت گرفته در فرآیند‌های بهره برداری و استفاده از حداکثر ظرفیت تولید در صورت نبود محدودیت‌های برق و گاز تولید ۴ میلیون تن نیز قابل دسترسی است.

وی همچنین با اشاره به بومی سازی اضافه کرد: در طول سال‌های گذشته اقدامات زیادی در حوزه بومی سازی انجام گرفته است و موفقیت‌های خوبی نیز حاصل شده است. در حال حاضر، تقریبا تمامی نیاز به نسوز و قسمت عمده‌ای از قطعات و تجهیزات مورد استفاده از طریق شرکت‌های داخلی تامین می‌گردد که در عمده موارد از کیفیت مطلوب برخوردار می‌باشند. با حمایت‌هایی که از سوی فولاد خوزستان از شرکت‌های دانش بنیان انجام می‌شود، امیدوار هستیم این روند ادامه دار بوده و شاهد تولید تمامی قطعات و تجهیزات مورد نیاز در داخل کشور باشیم.

برنامه ریزی فولاد خوزستان برای عبور از تولید ۴ میلیون تن

نخعی همچنین ادامه داد: عمده مشکل ما در سال‌های پیش رو محدودیت‌های برقی در فصول گرم و محدودیت‌های گازی در زمستان می‌باشد. همچنین در خصوص تامین سنگ آهن مشکلاتی وجود دارد که به عدم سرمایه گذاری کافی در حوزه اکتشافات و بهره برداری از معادن در گذشته برمی گردد و امیدوار هستیم با انجام اقدامات و تدابیر موثر از سوی وزارت محترم صمت این چالش بزرگ نیز مرتفع گردد.

نخعی اظهار کرد: با راه اندازی پروژه زمزم ۳ با ظرفیت ۱.۷ میلیون تن آهن اسفنجی در نیمه اول سال جاری علاوه بر تامین کامل نیاز فولاد خوزستان به آهن اسفنجی امکان فروش مازاد این محصول به سایر شرکت‌های فولادی و نیز صادرات آن مهیا می‌گردد.

وی در پایان تاکید کرد: یکی از مزایای فولاد خوزستان تنوع محصولات تولیدی است که شامل اسلب، بلوم و بیلت می‌باشد و با توجه به نیاز بازار امکان تولید این سه محصول با بهترین کیفیت قابل انجام است.

گفتگو از علیرضا جعفری نژاد

عناوین برگزیده