تاریخ: ۰۴ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۱۲
بازدید: ۱۸۵
کد خبر: ۳۰۷۸۶۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

کارخانه تیتانیوم کهنوج پس از ۳۰ سال انتظار به بهره‌برداری می‌رسد

‌می‌متالز - مدیرکل صنعت، معدن و تجارت جنوب استان کرمان گفت: از اتفاقات و خبر‌های خوبی که نوید آن را به مردم جنوب استان کرمان می‌دهیم، پس از ۳۰ سال کارخانه تیتانیوم کهنوج تا پایان سال جاری افتتاح و به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گزارش می‌متالز، مسلم مروجی‌فرد امروز در نشست خبری هفته تولید و تجارت با تبریک این هفته به تمام تجار و تولیدکنندگان اظهار کرد: اداره کل صنعت، معدن و تجارت در سال ۱۴۰۱، ۲۷ پروانه بهره برداری صنعتی و ۱۰۸ جواز تاسیس با سرمایه‌گذاری ۱۴۸۷ میلیارد تومان و اشتغال ۱۱۸۷ نفری و در سه ماهه امسال نیز ۳۲ جواز تاسیس با سرمایه‌گذاری ۱۳۲ میلیارد تومان و با اشتغالزایی ۴۶۰ نفر صادر کرده است.

وی افزود: در سال ۱۴۰۱، این اداره کل ۲۷ پروانه بهره‌برداری با سرمایه‌گذاری ۷۷۹ میلیارد تومان و اشتغال ۵۸۷ نفر صادر کرده است.

مروجی‌فرد خاطرنشان کرد: تنوع معدنی جنوب در کشور بی‌نظیر است و در این منطقه معادن تیتانیوم، کرومیت، مس، آهن، منگنز، سنگ‌های ساختمانی و طلا وجود دارد که با اقدامات انجام شده این اداره کل مجوز سومین کارخانه طلا در شهرستان فاریاب صادر شده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت جنوب استان کرمان با اعلام صدور ۳۲۸ پروانه اکتشاف در جنوب استان کرمان گفت: در جنوب استان ۹۹ فقره گواهی کشف و ۱۱۴ پروانه بهره‌برداری معدن صادر شده است که در سال ۱۴۰۱ در حوزه اکتشاف ۳۰ پروانه اکتشاف و ۸ گواهی کشف صادر شده است.

مروجی با اشاره به ابطال پروانه‌های صنعتی و معدنی که فعالیت نمی‌کنند، افزود: ۵۴ جواز صنایع معدنی در جنوب استان با سرمایه‌گذاری ۸۸۶۲ میلیارد تومان صادر شده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت جنوب استان کرمان با محور دانستن بحث کشاورزی در جنوب استان کرمان ادامه داد: جنوب کرمان دو پتانسیل مهم کشاورزی و معدن دارد که بحث کشاورزی و صنایع وابسته به آن جز اولویت‌های های اداره کل صمت جنوب است که ۳۰ درصد مجوز‌های صنعتی در حوزه فرآوری محصولات کشاورزی است و ۱۵ درصد مجوز‌های صادر شده نیز در حوزه خدمات‌دهی به حوزه کشاورزی هستند.

وی با انتقاد از عدم توجه به زیرساخت‌های توسعه صنعت در جنوب طی سالیان گذشته افزود: یکی از مهم‌ترین موانع رونق سرمایه‌گذاری و تولید در این منطقه عدم وجود زیرساخت‌های لازم به‌ویژه برق صنعتی است، به‌طوری‌که در صورت تامین برق صنعتی در بخش ساردوئیه امکان ایجاد ۳ هزار شغل وجود دارد.

مروجی یکی دیگر از موانع اساسی بحث صنعت و معدن در جنوب را نبود نیروی فنی متخصص دانست و از ایجاد مراکز آموزش فنی در دو شهرستان جیرفت و کهنوج با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای و ایمیدرو با اولویت روستاییان اطراف معادن خبر داد.

وی گفت: از اتفاقات و خبر‌های خوب بعدی که نوید آن را به مردم جنوب استان کرمان می‌دهیم، پس از سی سال کارخانه تیتانیوم کهنوج تا پایان سال جاری افتتاح و به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرکل صمت جنوب کرمان با انتقاد از عدم همکاری شرکت ملی مس گفت: معدن مس کرور عنبرآباد با ذخیره ۵۰۰ میلیون تنی در فاز اول ۴۰۰۰ نفر اشغالزایی دارد که علی‌رغم پیگیری‌های متعدد شرکت مس تاکنون هیچ اقدامی برای تاسیس کارخانه انجام نداده است و در صورت عدم شروع به‌کار، مجوز آن توسط این اداره کل ابطال خواهد شد.

مروجی‌فرد با اعلام برگزاری همایش سرمایه‌گذاری جنوب استان برای جذب سرمایه‌گذار در ماه جاری خاطرنشان کرد: در حوزه کشاورزی جنوب استان کرمان با بیش از ۵ میلیون تن محصول کشاورزی و گردش مالی ۷۵ تا ۱۰۰ هزار میلیاردی این بخش متاسفانه شاهد سرمایه‌گذاری و گردش این مقدار سرمایه در جنوب استان نیستیم که ضرورت دارد ارگان‌ها برای جذب سرمایه‌های کشاورزان و فعالان اقتصادی اهتمام بیشتری داشته باشند.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با عدم انجام مسوولیت‌های اجتماعی توسط معادن و صنایع وابسته در جنوب کرمان گفت: معادن و صنایع وابسته در منطقه هنوز در مرحله شروع به‌کار هستند و بزرگترین مسوولیت اجتماعی هر واحد صنعتی و معدنی حفظ و ایجاد اشتغال است.

مدیرکل صمت جنوب استان کرمان یکی از بزرگترین معضلات سرمایه‌گذاری در جنوب را روند فرسایشی استعلامات مربوطه دانست و افزود: کارخانه فروکروم کهنوج در مرحله تخصیص زمین مانده است و روند پاسخگویی به استعلامات سیزده‌گانه برای سرمایه‌گذار خسته کننده است.

مروج‌فردی در پاسخ به سوالی در رابطه با انتقاد‌های مردم و رسانه‌ها از وجود تپه چند ده متری ضایعات مس آلوده به اسید و مشکلات زیست‌محیطی مس کاتد جیرفت گفت: دستگاه‌های متولی باید با آزمایشات مربوطه و تخصصی برای رفع این شائبه زیست‌محیطی این کارخانه اقدام کنند و بر اساس گزارشات مربوطه محیط زیست و آزمایشات اداره کل صنعت، معدن و تجارت جنوب استان این کارخانه هیچگونه مشکل زیست‌محیطی ندارد و برای حل مشکل دپوی ضایعات باید زمینی در اختیار سرمایه‌گذار برای تخلیه این ضایعات اختصاص یابد.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده