تاریخ: ۰۵ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۴۷
بازدید: ۱۱۰
کد خبر: ۳۰۸۸۱۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

احیای یکصد واحد صنعتی و معدنی استان همدان در دولت سیزدهم

‌می‌متالز - مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان از احیای یکصد واحد صنعتی و معدنی این استان در دولت سیزدهم خبر داد.

به گزارش می‌متالز، احمد شانیان ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اداره کل صمت یکی از مهمترین دستگاه‌های اجرایی و استراتژیک استان محسوب می‌شود اظهار کرد: در ۱۸ ماهی که از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد بیش از یکصد واحد صنعتی و معدنی احیا شده و به چرخه تولید بازگشت.

وی با بیان اینکه شاهد رشد ۲۶ درصدی پروانه بهره‌برداری هستیم افزود: علاوه بر ایجاد واحد‌های صنعتی جدید که شمارش به ۳۰ واحد می‌رسد حفظ واحد‌های موجود نیز در دستور کار است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت همدان با تاکید بر اینکه همدان جزو پنچ رتبه اول ستاد تسهیل در سطح کشور ارتقا یافته است یادآور شد: برای فرصت‌های سرمایه‌گذاری طرح و برنامه ایجاد شد از همین رو پنج طرح بزرگ ارائه و بیش از ۲۰ طرح توجیهی اولیه تهیه شده است.

وی با اشاره به اینکه ملایر نسبت به موضوع سرمایه‌گذاری پایلوت در نظر گرفته شده است تصریح کرد: برای رفع این مشکلات مقرر شد وقتی سرمایه‌گذاری با یک طرح مشخص منطبق با طرح آمایش ورود می‌کند زمین مورد نیاز در اختیار او قرار گیرد.

شانیان متذکر شد: اطلس سرمایه‌گذاری برای طرح‌های بالای ۶۰ درصد پیشرفت راه‌اندازی و در سامانه استانداری بارگذاری شده است.

وی با بیان اینکه در بخش صنعت اقدامات درخوری انجام شده است اضافه کرد: در برخی از شهرستان‌ها با کمبود کارگر روبرو هستیم که نشان از رشد صنعت در همدان دارد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت همدان گفت: در بخش معدن نیز اتفاق خوبی رخ داده همچون صدور پروانه کشف معدن لیتیوم در استان، اگرچه با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بحث فناوری لیتیوم در دستور کار قرار گرفته است.

وی به وصول حقوق دولتی معادن در دو سال گذشته معادل متوسط ۴۰۰ درصد رشد اشاره کرد و یادآور شد: نظارت بر عملکرد معادن ایجاد کارگروه تعامل برای رفع مشکلات و برگزاری مزایده معادن در دو نوبت از دیگر اقدامات بوده است.

شانیان با تاکید بر اینکه ۳۴، ۳۵ درصد واحد‌های صنعتی وابسته به صنایع معادن هستند اضافه کرد: معادن به عنوان یکی از ارکان اقتصادی حائز اهمیت هستند بنابراین بررسی معادن متروکه، اما قابل احیا در اولویت قرار دارد.

وی در بحث بازرگانی نیز خاطرنشان کرد: یکی از ظرفیت‌های خوب خوشه‌ها و مشاغل خرد است که در این بخش تسهیلات رشد ۴۰ درصدی داشته همچون خوشه‌های پوشاک، مبل و منبت و چرم که حرف برای گفتن دارند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان گفت: دولت در بخش صادرات تسهیلگر، حامی و ناظر است اگرچه در سال گذشته طبق آمار گمرک رشد ۲۰۰ درصدی صادرات داشتیم.

وی با تاکید بر اینکه در صنعت و صنایع معدنی شاهد رشد بودیم ادامه داد: دومین نمایشگاه مد و پوشاک اسلامی در تیرماه جاری برگزار می‌شود.

شانیان به برگزاری انتخابات معوق اتاق اصناف با مشارکت ۹۸ درصدی با شفافیت کامل گریزی زد و تصریح کرد: المپیاد فرش در تویسرکان برگزار شد همچنین بیش از ۱۰۰ طرح فرش به‌روزرسانی شدند تا بتوانیم در فضای بازار از آن‌ها استفاده کنیم.

وی در حوزه نظارت و بازرسی خاطرنشان کرد: همدان جزو بهترین‌ها بوده و با شفافیت ۷۰ درصدی در سامانه جامع محصولات کشاورزی ثبت شده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان گفت: بیش از ۹۸ درصد پاسخگویی در سامانه ۱۲۴ داشتیم البته که باید کمک کنیم بحث نظارت مردمی شود و این سامانه رونق گیرد.

وی در بخش دیگر تاکید کرد: یکی از موضوعات خوبی که به همت همکاران رخ داده کسب رتبه اول تحول اداری در سطح کشور است.

شانیان با بیان اینکه ۳۰ واحد صنعتی جدید سال گذشته ایجاد شده ناگفته نماند باید در زمینه ورود صنایع بزرگ قدم برداریم به طور مثال پتروشیمی ابن سینا به زودی ایجاد خواهد شد همچنین تعدادی واحد صنعتی دیگر مانند کارخانه شیشه خودرو در ملایر کلنگ‌زنی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در بخش چرم نیز همدان به عنوان خوشه برتر چرم کشور شناخته شده و امروز ما مساله توسعه حرفه‌ای آن را دنبال می‌کنیم.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده