تاریخ: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۳۵
بازدید: ۴۷
کد خبر: ۳۰۲۹۰۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

فعالیت مستمر ادارات گمرک و استاندارد نیاز بخش صنعت، معدن و تجارت تربت‌حیدریه است

‌می‌متالز - رییس اداره صنعت، معدن و تجارت تربت‌حیدریه گفت که با در نظر گرفتن توانمندی اقتصادی شهرستان؛ فعالیت مستمر ادارات گمرک و استاندارد در این خطه از خراسان رضوی ضروری و دغدغه کارآفرینان منطقه است.

به گزارش می‌متالز، محمدرضا ملکی گفت: دفتر نمایندگی اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی تربت‌حیدریه با بهره مندی از یک کارشناس در ساختمان پژوهشکده زعفران شهرستان و بصورت محدود فعال شده است که نمی‌تواند پاسخگوی حجم بالای نیاز صنعتگران و صنوف منطقه باشد.

وی همچنین به ایجاد دفتر گمرک تربت‌حیدریه در سال ۱۳۹۶ اشاره کرد و گفت: این نمایندگی تا پارسال چند نوبت غیر فعال شد بطوریکه تجار و بازرگان شهرستان مجبورند اقلام صادراتی خود را با کد گمرکی دیگر شهر‌های خراسان رضوی به خارج از کشور صادر کنند.

ملکی با بیان اینکه اکنون دست کم ۱۲ قلم کالا از تربت حیدریه به خارج از کشور صادر می‌شود، افزود: با در نظر گرفتن توسعه صادرات منطقه انتظار داریم قول مساعد پارسال ناظر گمرکات خراسان رضوی برای فعال شدن کد گمرکی ویژه تربت‌حیدریه هرچه زودتر فعال شود، زیرا در زمان حاضر امور مربوط به تشریفات گمرک در خارج از شهرستان و با شرایط سخت تری انجام می‌شود.

وی گفت: این در حالیست که فقط در یک مورد توانمندی منطقه؛ مجوز ایجاد پایانه صادراتی زعفران تربت حیدریه اسفند پارسال برای استقرار در شهرک صنعتی شماره ۲ شهرستان صادر و هم اکنون در مرحله تخصیص زمین و ساخت و ساز است.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت تربت‌حیدریه همچنین گفت: ۴۰ درصد فعالیت‌های اقتصادی شهرستان مرتبط با حوزه صنعت، معدن و تجارت است بنابراین توجه و حمایت بیشتر به این حوزه برای رشد شاخص‌های اقتصادی ضروریست.

ملکی افزود: هم اکنون ۲ شهرک و یک ناحیه صنعتی در زمینی به مساحت ۲۰۷ هکتار و با ۱۰۵ هکتار فضای صنعتی و حجم سرمایه‌گذاری ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان با اشتغالزایی افزون بر ۲ هزار و ۵۰ نفر در تربت حیدریه فعال است و ۸۸ واحد صنعتی به کار تولید مشغولند.

وی با برشمردن دیگر فرصت‌های صنایع منطقه اضافه کرد: پارسال افزون بر ۷۴ فقره جواز تاسیس واحد صنعتی در تربت حیدریه با حجم سرمایه‌گذاری ۶۳۳ میلیارد تومان و پیش‌بینی اشتغال هزار و ۶۲۳ نفر در رشته‌های صنایع غذایی، شیمیایی، سلولوزی، کانی‌های غیرفلزی و صنایع فلزی محصولات بهداشتی و دارویی و کانی‌های معدنی فلزی و غیرفلزی صادر شد.

ملکی تصریح کرد: همچنین پارسال ۱۰ فقره پروانه بهره‌برداری واحد صنعتی با حجم سرمایه‌گذاری ۳۱۷ میلیارد تومان و اشتغال مستقیم ۱۶۵ نفر در حوزه‌های مختلف تربت حیدریه صادر شد.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت تربت‌حیدریه همچنین گفت: پارسال ۶ واحد صنعتی راکد تربت حیدریه احیا و اکنون با احتساب مجتمع فولاد پروان زاوه پنج واحد صنعتی و معدنی بزرگ در این منطقه از خراسان رضوی فعال هستند.

ملکی به دیگر طرح‌های بزرگ صنعتی در دست تکمیل تربت حیدریه اشاره و اظهار کرد: ۲۱ طرح بزرگ و کوچک در دست ساخت نظیر مجتمع فولاد رخ تربت‌حیدریه با ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی، کاشی کف شرکت زرین با ۳۵ درصد پیشرفت، شرکت احیا ریل ایرانیان با ۵۷ درصد پیشرفت در زمینه تولید تعمیر و بازسازی و تولید واگن قطار نشان از مزیت نسبی و توانمندی بالای منطقه در حوزه صنعت دارد.

وی اظهار کرد: هم اکنون و با وجود برخی مشکلات و موانع؛ از مجموع ۶۲ واحد معدنی تربت حیدریه ۳۲ معدن فعال و به تولید ۱۲ ماده متنوع با اشتغال مستقیم افزون بر هزار و ۴۰۰ نفر مشغول هستند.

ملکی عمده‌ترین چالش حوزه معدن تربت حیدریه را وجود معارضان محلی و سهم‌خواهی مجاوران عنوان و اظهار کرد: همین موضوع باعث غیرفعال شدن برخی معادن شده است که در این رابطه نقش و تشریک مساعی دهیاران و بخشداران شهرستان می‌تواند مشکل را برطرف کند.

رییس اداره صمت تربت حیدریه تصریح کرد: فعالیت مستمر و تقویت بنیه کارشناسی ادارات استاندارد و گمرک در این شهرستان به طور قطع باعث شتاب بخشی امور و کمک به حوزه‌های مختلف اقتصادی می‌شود که در این رابطه حمایت مسوولان و دستگاه‌های بالادستی را خواستاریم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده