تاریخ: ۱۹ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۱۱
بازدید: ۱۵۷
کد خبر: ۳۰۹۶۸۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

چرخ صنعت همدان می‌چرخد؛ بازگشت ۱۰۰واحد راکد به چرخه تولید

‌می‌متالز - این روز‌ها و از شروع فعالیت دولت سیزدهم اگر بخواهیم یکی از حوزه‌های فعال، پیشرو، امیدبخش و در عین حال اولویت دار از سوی مسوولان و مدیریت اجرایی استان همدان را مصداق و نمونه‌ای بارز از دستاورد‌ها و کارکرد‌های مثبت دولت قلمداد کنیم بدون شک باید سراغ بخش صنعت و معدن البته به گواه آمار و بررسی‌های میدانی رفت.

به گزارش می‌متالز، احیای ۱۰۰واحد راکد و نیمه فعال در بخش صنعت و معدن بدون احتساب حوزه‌های کشاورزی و گردشگری که خروجی و محصول جلسات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان همدان ظرف ۲ سال گذشته از فعالیت دولت سیزدهم است را می‌توان بهترین گواه برای حال خوب صنعت همدان دانست.

البته باید اذعان کرد که بازگشت و احیای دوباره این تعداد واحد‌های صنعتی و معدنی در استان همدان با وجود بسیاری چالش‌ها و تنگنا‌ها و کمبود‌ها و البته تحریم‌ها کار چندان ساده‌ای نبود و ساعت‌ها و روز‌ها بحث‌های کارشناسی و کارمیدانی و تلاش‌های جهادگرایانه انجام شد.

امروز در بازدید جمعی از خبرنگاران و اهالی رسانه بهمراه برخی مسوولان اجرایی ازتعدادی واحد‌های احیا شده همدان، خروجی و محصول آن تلاش‌ها را به وضوح در کارخانه‌ها و واحد‌های فعال شده دیدیم.

چرخ صنعت همدان می‌چرخد؛ بازگشت ۱۰۰واحد راکد به چرخه تولید

مشت نمونه خروار است؛ امروز سه کارخانه صنعتی و واحد تولیدی به نمایندگی از ۱۰۰ واحد احیا شده مورد بازدید جمعی از خبرنگاران و مسوولان اجرایی استان همدان قرار گرفت.

استاندار همدان در جریان بازدید از این واحد‌ها و در جمع خبرنگاران گفت: تنها در همین سه کارخانه احیا شده ظرف ۲ سال گذشته رقمی افزون بر یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نقدینگی و وام به این کارخانه‌ها تزریق شده است.

علیرضا قاسمی فرزاد تصریح کرد: همچنین با احیا و فعالیت این کارخانه‌ها بیش از هزار و ۲۰۰ نفرمشغول به کار شدند.

وی یادآور شد: نگاه و راهبرد اساسی دولت سیزدهم و شخص رئیس جمهورهمچنان بر رونق تولید و احیای دوباره واحد‌های راکد و نیمه فعال در بخش‌های مختلف استوار است.

قاسمی فرزاد تصریح کرد: با توجه به تاکید‌ها و رویکرد‌های رئیس جمهور، وزیر کشور و وزارتخانه‌های مربوطه مهار تورم باید در سایه رشد و رونق بیش از پیش تولید و با چاشنی بازگشت و احیای دوباره کارخانه‌های راکد رقم بخورد.

وی گفت: شرکت ویسپار که در حقیقت تولید کننده شیرآلات و تجهیزات مربوط به صنعت آب و آبیاری قطره‌ای در سطح کشور است، از جمله کارخانه‌هایی بود که در سال‌های قبل بنا به دلایلی از چرخه فعالیت باز مانده بود که با تلاش دولت و تزریق نقدینگی و رفع موانع، مجدد به چرخه تولید بازگشت.

استاندار همدان یاداور شد: همچنین شرکت سنگ شیر پارس تولید که در زمینه تولید ورق‌های کامپوزیت و متریال اولیه در ساختمان‌های بلندمرتبه فعالیت دارد و برای ۲۲۰ نفر نیز شغل ایجاد کرده است از دیگر واحد‌های صنعتی احیا شده و قابل توجه در استان همدان است.

وی افزود: همچنین کارخانه صنعتی در شهرک صنعتی همدان که در حوزه تجهیزات بهداشتی و خانگی فعالیت دارد از جمله واحد‌هایی بود که ظرف ۲ سال گذشته از رکود خارج و به چرخه فعالیت بازگشته است.

امروز البته قرار بود بر اساس برنامه ریزی انجام شده " احمد وحیدی" وزیر کشور به استان همدان سفر کند و از نزدیک در جریان فعال شدن برخی کارخانه‌های تولیدی و صنعتی قرار گیرد و همچنین از چند طرح عمرانی و کلان همچون طرح آبرسانی از سد تالوار و تصفیه خانه شیخی جان بازدید کند که این سفر لغو شد.

رشد ۲۶ درصدی صدور پروانه‌های صنعتی

چرخ صنعت همدان می‌چرخد؛ بازگشت ۱۰۰واحد راکد به چرخه تولید

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت همدان نیز گفت: ظرف ۲ سال گذشته بالای ۱۰۰ واحد نیمه فعال و راکد در حوزه صنعت و معدن با تلاش مدیریت اجرایی استان و دولت سیزدهم و حمایت وزارت صمت به چرخه تولید بازگشت.

احمد شانیان افزود: همچنین در این مدت با وجود همه مشکلات و سختی‌ها، میزان صدور پروانه‌های صنعتی در استان همدان بیش از ۲۶ درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه حفظ واحد‌های تولیدی، صنعتی و معدنی موجود کار دشواری است و تداوم چرخه تولید یکی از مهمترین برنامه‌های اداره کل صمت استان است اظهار داشت: استان همدان در کارگروه رفع موانع تولید از رتبه بیستم کشور به رتبه پنجم صعود کرده است.

شانیان تصریح کرد: بیش از ۲۰ طرح توجیهی اولیه برای ورود سرمایه گذاران تهیه شده است و با برنامه‌ریزی دقیق در اختیار شرکت‌های سرمایه گذار قرار می‌گیرد.

کشف لیتیوم، دستاورد ارزشمند

وی اظهار داشت: صدور گواهی کشف محدوده‌های لیتیوم در همدان یکی از دستاورد‌های ارزشمند حوزه صنعت و معدن در تراز ملی و حتی جهانی بود که بازتاب رسانه‌ای آن حتی تا آن سوی مرز‌ها ر نیز در نوردید و در سال‌های آینده نیز بیشتر از دستاورد‌ها و خروجی خیرکننده این گنجینه ارزشمند و عظیم خواهیم شنید.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان تاکید کرد: مشکلاتی در زمینه سرمایه گذاری وجود دارد که برای برطرف کردن این موضوع زمین‌های دولتی در اختیار سرمایه گذاران قرار می‌گیرد و در رابطه با این موضوع شهرستان ملایر به عنوان نخستین شهرستان استان در این زمینه پیشگام شده است.

شانیان توضیح داد: باید به سمت صنایع هایتک (پیشرفته) حرکت و از دانش برای تولید استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه در ۲ سال گذشته در وصول مطالبات بیش از چهار برابر رشد داشتیم، تصریح کرد: مزایده معادن چندین سال به تعویق افتاده بود، اما در این مدت ۲ مزایده برگزار شده است.

۳۰۰ طرح صنعتی در حال اجرا

شانیان همچنین گفت: هم اینک بیش از ۳۰۰ طرح و کارخانه صنعتی در حال اجرا است که ظرف ۲ سال آینده مورد بهره بهرداری قرار خواهد گرفت.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان اظهار داشت: در طول یک سال گذشته ۳۰ واحد صنعتی در استان بهره برداری شده است.

وی بیان کرد در حالی که سال‌های اول انقلاب مجموع واحد‌های فعال صنعتی در همدان کمتر زا ۵۰ واحد بود امروز بالای ۲ هزار واحد صنعتی و معدنی دراین استان فعال است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان افزود: بیش از ۳۰۰ طرح راه‌اندازی واحد‌های صنعتی استان حدود ۶۰ درصد پیشرفت دارد و با همت صنعتگران تا یک یا ۲ سال آینده افتتاح خواهد شد.

وی عنوان کرد: تاکنون ۹۰ جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید با ۴۰۰ مصوبه در استان برگزار شده که بیاری از گره‌های کور از گذشته در حوزه تولید را باز کرده است.

شانیان افزود: دغدغه فعالان معدن برطرف شده است و در صادرات محصولات معدنی در سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ حدود ۲ برابر رشد داشتیم.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) همدان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده