تاریخ: ۰۵ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۱۰
بازدید: ۶۸
کد خبر: ۳۰۸۲۶۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
شانیان خبر داد:

رشد ۲۶ درصدی صدور پروانه صنعتی در همدان/ احیای ۱۰۰ واحد صنعتی و معدنی در همدان

‌می‌متالز - مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان اینکه در دولت سیزدهم بیش از ۱۰۰ واحد صنعتی و معدنی احیا شده و به چرخه تولید برگشته است، گفت: در صدور پروانه صنعتی رشد ۲۶ درصدی داشته‌ایم.

به گزارش می‌متالز، احمد شانیان در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سازمان، صنعت معدن و تجارت استان همدان برگزار شد ضمن تسلیت روز شهادت امام محمد باقر (ع) اظهار کرد: اداره کل صنعت، معدن تجارت استان به عنوان یکی از مهم‌ترین دستگاه‌های اجرایی استان که وظایف بسیار مهم و استراتژیکی به آن محول شده اقدامات بسیار خوبی را انجام داده و توانسته در اهداف مختلف موفق باشد.

وی با بیان اینکه جا دارد از بخش خصوص در بخش صنعت معدن و بازار تشکر کنم چرا که نقش اصلی را این عزیزان ایفا کردند، افزود: در حوزه اطلاع رسانی از اصحاب رسانه هم به جهت امیدآفرینی تشکر می‌کنم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان اینکه در ۱۸ ماهی که از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد بیش از ۱۰۰ واحد صنعتی و معدنی مانند نشاسته الوند، ذوب آهن غرب و ... احیا شده و به چرخه تولید برگشته است، گفت: در صدور پروانه صنعتی رشد ۲۶ درصدی داشته‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه علاوه بر احیا، حفظ این واحد‌های موجود که کار سختی است در دستور کار است، عنوان کرد: در حوزه تسهیل استان همدان که در رتبه بیست و چندم بود به رتبه پنجم ارتقا پیدا کرد و برای فرصت‌های سرمایه‌گذاری طرح و برنامه ایجاد شد، از همین رو پنج طرح بزرگ تدوین و بیش از ۲۰ طرح توجیهی اولیه آماده شده است که می‌توانیم در اختیار سرمایه‌گذار بگذاریم.

شانیان با بیان اینکه ملایر نسبت به موضوع سرمایه‌گذاری پایلوت در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: برای رفع این مشکلات سرمایه‌گذاری قرار بر این شد که وقتی سرمایه‌گذاری با طرحی که مشخص باشد و منطبق با طرح آمایش ورود می‌کند از زمین‌هایی که در اختیار دولت است زمین مورد نیاز در اختیار وی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه اطلس سرمایه‌گذاری برای تمام طرح‌های بالای ۶۰ درصد پیشرفت راه‌اندازی و به صورت آنلاین در سامانه استانداری بارگذاری شده است، ادامه داد: در حوزه صنعت اقدامات قابل توجهی انجام شده است و با وجود همکاران دلسوز کار‌ها با همدلی خوب پیش می‌رود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان بیان کرد: با توجه به خروجی‌های دانشگاه به دنبال کار مناسب هستند در حال حاضر نمی‌توانیم بگویی، می‌توانیم همه آن‌ها را قناع کنیم، اما برای افرادی که به دنبال یک شغل حداقلی و تامین معاش خود هستند امروز به لطف خدا و همت بخش خصوصی و همکاران در برخی از شهرستان‌ها با کمبود کارگر روبرو هستیم که نشان از رشد فزاینده صنعت در همدان است.

وی با اشاره به اینکه ما به باید به سمت صنایع هایتک حرکت کنیم و تا جایی که می‌شود تسهیلگری ایجاد کنیم که این مهم محقق شود، افزود: در بخش معدن نیز اتفاق خوبی رقم خورده همچون صدور گواهی کشف معدن لیتیوم در استان، که علاوه بر رسانه‌های داخلی مورد توجه رسانه‌های معاند هم قرار گرفت که بعد از انتشار این خبر قیمت لیتیوم در سطح جهانی به نصف رسید، اگرچه با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بحث فناوری لیتیوم در دستور کار قرار گرفته و میزان ذخیره معدن لیتیوم ۸.۵ میلیون تن کان سنگ لیتیوم با عیار ۸۱.۵ ppm است.

شانیان با تاکید بر اینکه وصول حقوق دولتی معادن در دو سال گذشته متوسط بیش از ۴۰۰ درصد رشد داشته‌ایم، بیان کرد: نظارت بر عملکرد معادن افزایش داشته و کارگروه تعامل برای رفع مشکلات با تعامل بیشتری در حال اجرا است و برگزاری مزایده معادن که چندین سال به تعویق افتاده بود در دو نوبت انجام شده است.

وی با بیان اینکه بیش از ۳۴ درصد واحد‌های صنعتی ما وابسته به صنایع معادن هستند، تصریح کرد: مهم‌ترین مساله برای زیرساخت معادن تامین مواد اولیه است؛ و معادن برای ما به عنوان یکی از ارکان اقتصادی حائز اهمیت هستند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان اینکه بررسی معادن متروکه، اما قابل احیا و تناسب‌سازی استخراج واقعی در اولویت قرار دارد، یادآور شد: در بحث بازرگانی یکی از پتانسیل‌هایی که در استان همدان موجود است، خوشه‌ها و کار‌های خرد مانند خوشه‌های پوشاک، جوراب، مبل و منبت است که حرف برای گفتن دارند و در این بخش تسهیلات رشد ۴۰ درصدی محقق شده است.

رشد بیش از ۲۰۰ درصدی صادرات داشتیم

وی با بیان اینکه دولت در بخش صادرات نقش تسهیلگری، نظارت و حمایت را دارد، طبق آمار رسمی گمرک در سال گذشته رشد بیش از ۲۰۰ درصدی صادرات داشتیم، گفت: برخی نمایشگاه‌ها را به دلیل دغدغه انجام می‌دهیم از آن جمله دومین نمایشگاه مد و پوشاک اسلامی که در تیرماه سال جاری برگزار می‌شود و سال گذشته اولین نمایشگاه آن برگزار شد

شانیان با اشاره به اینکه انتخابات اتاق اصناف با مشارکت ۹۸ درصدی با شفافیت کامل برگزار شد، عنوان کرد: المپیاد فرش اخیرا در تویسرکان برگزار شد که باعث ایجاد دغدغه برای فعالان این حوزه شده است، که یکی از ایرادات آن طرح‌های قدیمی بود که بیش از ۱۰۰ طرح فرش را به‌روزرسانی کردیم تا بتوانیم در حوزه بازار از آن‌ها استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه در حوزه بازرگانی نظم خوبی ایجاد شده که بی‌نظیر است، ادامه داد: در همدان بازاریان همیشه پای کار انقلاب و نظام بوده‌اند و در سختی‌ها کمک کرده و فعال هستند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان اینکه حوزه نظارت و بازرسی همدان در سازمان حمایت به عنوان یکی از بهترین‌ها یاد می‌شود و با شفافیت ۷۰ درصدی در سامانه انبار‌های محصولات کشاورزی رتبه یک یا دو را دارد ابراز کرد: بیش از ۹۸ درصد پاسخگویی در سامانه ۱۲۴ داشتیم البته که اصحاب رسانه باید کمک کند بحث نظارت مردمی شود و این سامانه رونق گیرد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه شکایت خودرویی، همدان به عنوان پایلوت ۵ استان است که جمع بندی و بررسی می‌شود و در سال گذشته ۱۰۰ در صد شکایات خودرویی بررسی شد، بیان کرد: تعداد ۸ هزار و ۳۱۳ انبار در استان و نظارت ۹۹ هزار و ۸۵ انبار در سامانه جامع انبار‌ها ثبت شد.

شانیان با بیان اینکه سال گذشته در بحران آب همدان با ایجاد ایستگاه‌های تامین آب معدنی با کمترین قیمت در کل کشور در دسترس عموم قرار گرفت، عنوان کرد: در منطقه غرب یکی از موضوعات خوبی که به همت همکاران رخ داده کسب رتبه اول تحول اداری در سطح کشور است و همچنین در حوزه نظارت بر حمل نقل کالا‌ها و مسافر همدان رتبه دوم در سال گذشته را به دست آورده است.

وجود ۱۲۰۰ واحد صنعتی در استان همدان

وی با بیان اینکه ناامید کردن و بدبین کردن مردم به نظام خطای بزرگی است، گفت: باید واقعیت‌ها گفته شود، ما در ابتدای انقلاب ۵۰ واحد صنعتی داشتیم، اما امروز نزدیک به ۱۲۰۰ واحد صنعتی در استان داریم، این به معنای آن است که طی این سال‌ها کار شده است، در حالی که دشمن به دنبال بدبین کردن مردم به نظام است و رسالت اصحاب رسانه در این ایام بسیار سنگین است و باید طبق فرمایشات مقام معظم رهبری تبیین کنند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان اینکه ۳۰ واحد صنعتی جدید سال گذشته ایجاد شده است، گفت: باید در زمینه ورود صنایع بزرگ قدم برداریم به طور مثال پتروشیمی ابن سینا به زودی ایجاد خواهد شد، همچنین تعدادی واحد صنعتی دیگر مانند کارخانه شیشه خودرو در ملایر کلنگ‌زنی خواهد شد.

وی با بیان اینکه ما به دنبال این هستیم که برای استان صنایع بزرگ و مادر را بیاوریم، خاطرنشان کرد: در بخش چرم نیز همدان به عنوان خوشه برتر چرم کشور شناخته شده و امروز ما مساله توسعه حرفه‌ای آن را دنبال می‌کنیم.

شانیان کارخانه شیشه خودرو در ملایر و فرآوری کاغذ در تویسرکان را از طرح‌های جدید استان دانست و بیان کرد: بیشترین طرح‌های صنعتی استان در حوزه صنایع معدنی است به طوری که با توجه به ظرفیت‌های معدنی استان به دنبال ایجاد زنجیره معدنی در صنایع فولادی هستیم.

وی در خصوص وضعیت پرونده کارخانه کیوان همدان، با بیان اینکه پیگیری‌های زیادی در زمینه کارخانه کیوان انجام شده که در نهایت به دو مسیر ختم شد، تصریح کرد: در مسیر اول واگذاری این کارخانه به بخش خصوصی در حال رسیدگی است چراکه اساس واگذاری این شرکت زیرسوال است و در مسیر دوم استفاده از قانون حمایت از واحد‌های صنعتی بود که انجام نشده و استاندار همدان مکاتباتی با وزراتخانه داشت تا بحث کارخانه کیوان در چهارچوب حمایت صنعتی مطرح شود.

منبع: بسیج نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده