تاریخ: ۰۶ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۹:۲۸
بازدید: ۵۲
کد خبر: ۳۰۸۱۷۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرکل صمت استان همدان خبر داد؛

بازگشت ۱۰۰ واحد تولیدی راکد در همدان به چرخه تولید/ رشد ۲ برابری استان در صادرات مواد معدنی و صنعتی

‌می‌متالز - مدیرکل صمت استان همدان اعلام کرد که بیش از ۱۰۰ واحد تولیدی راکد در حوزه صنعت و معدن استان طی ۱۸ ماه گذشته و در دولت سیزدهم احیا شده و به چرخه تولید بازگشته است.

به گزارش می‌متالز، «احمد شانیان» مدیرکل صمت استان همدان در نشست خبری که به‌مناسبت «دهه صنعت و تجارت» برگزار شد، ضمن بیان مطلب فوق افزود: طی این مدت با وجود همه مشکلات و سختی‌ها، میزان صدور پروانه‌های صنعتی در استان همدان بیش از ۲۶ درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه حفظ واحد‌های تولیدی، صنعتی و معدنی موجود کار دشواری است و تداوم چرخه تولید یکی از مهمترین برنامه‌های اداره کل صمت استان است اظهار داشت: استان همدان در کارگروه رفع موانع تولید از رتبه بیستم کشور به رتبه پنجم صعود کرده است.

مدیرکل صمت استان همدان تصریح کرد: بیش از ۲۰ طرح توجیهی اولیه برای ورود سرمایه‌گذاران تهیه شده و با برنامه‌ریزی دقیق در اختیار شرکت‌های سرمایه‌گذار قرار می‌گیرد.

وی در ادامه تاکید کرد: مشکلاتی در زمینه سرمایه‌گذاری وجود دارد که برای برطرف کردن این موضوع زمین‌های دولتی در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد و در رابطه با این موضوع شهرستان ملایر به‌عنوان نخستین شهرستان استان در این زمینه پیش‌گام شده است.

انجام اقدامات بسیار زیاد در حوزه صنعت استان

شانیان با اشاره به اینکه در حوزه صنعت استان همدان اقدامات بسیار زیادی رخ داده، یادآور شد: خروجی دانشگاه‌ها زیاد شده است و بسیاری از افراد به دنبال شغل‌های دولتی هستند، اما گاهی افرادی نیز به‌دنبال شغل هستند که با همت صورت گرفته در برخی از شهرستان‌های استان با کمبود کارگر مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه باید به سمت صنایع هایتک (پیشرفته) حرکت و از دانش برای تولید استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: صدور گواهی کشف محدوده‌های لیتیوم در همدان یکی از دستاورد‌های ارزشمند بود که مورد توجه بسیاری از رسانه‌ها قرار گرفت و موجه کاهش شدید قیمت لیتیوم در بازار‌های جهانی شد.

مدیرکل صمت استان همدان با بیان اینکه در ۲ سال گذشته در وصول مطالبات بیش از چهار برابر رشد داشتیم، تصریح کرد: مزایده معادن چندین سال به تعویق افتاده بود، اما در این مدت ۲ مزایده برگزار شده است.

۱۰۰ واحد تولیدی راکد در استان همدان به چرخه تولید بازگشت

وی در ادامه تاکید کرد: بیش از ۳۴ درصد واحد‌های صنعتی استان به معدن وابسته هستند که باید مواد اولیه آن را تامین کنیم.

شانیان با بیان اینکه متناسب سازی استخراج واقعی و سامان بخشیدن به معادن متروکه از دیگر برنامه‌های مهم ما محسوب می‌شود، افزود: توسعه خوشه‌ها و کار‌های خرد پیگیری شد و در این زمینه ۴۰ درصد رشد داشتیم.

وی با بیان اینکه واگذاری تسهیلات اشتغال روستایی ۸.۴ برابر شده است، اظهارکرد: تا وقتی بخش خصوصی حرفه‌ای نداشته باشیم نمی‌توان در حوزه صادرات حرفی برای گفتن داشت.

رشد ۲ برابری در بخش صادرات مواد معدنی و صنعتی

مدیرکل صمت استان همدان با بیان اینکه بر اساس آمار اداره کل گمرک استان، سال گذشته رشد بیش از ۲ برابری در بخش صادرات مواد معدنی و صنعتی را شاهد بودیم، افزود: نخستین نمایشگاه مد و لباس ایرانی و اسلامی به میزبانی همدان برگزار شد و نمایشگاه بعدی تا یک ماه آینده برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۱۰۰ طرح فرش استان به‌روزرسانی شد تا بازار را تقویت کنیم، افزود: در حوزه بازرگانی نظم خاصی در استان حاکم شده و بازار همدان نیز فعال و پویا به کار خود ادامه می‌دهد.

شانیان با بیان اینکه در سامانه انبار‌ها همواره استان همدان رتبه یک یا ۲ کشور را داشته است، اضافه کر: رویکرد نظارت باید با مشارکت مردم صورت گیرد و سامانه ۱۲۴ به عنوان مرکز رسیدگی به شکایات مردمی آماده خدمت رسانی است.

وی با اشاره به اینکه هشت هزار و ۳۱۳ انبار در استان همدان ثبت شده است، تصریح کرد: بحران آب در سال گذشته مشکلاتی را در استان ایجاد کرد که با توزیع آب بسته‌بندی شده با کمترین قیمت کشور بخشی از این مشکلات برطرف شد.

مدیرکل صمت استان همدان ادامه داد: تحول بسیار خوبی در حوزه صنعت و معدن استان رخ داده و اداره کل صمت همدان رتبه نخست تحول اداری در کشور را به‌دست آورد و در بخش نظارت بر حمل و نقل مسافر نیز رتبه ۲ کشور را به‌دست آورده است.

بهره برداری از ۳۰ واحد صنعتی در استان همدان

وی با بیان اینکه در طول یک سال گذشته ۳۰ واحد صنعتی در استان بهره برداری شده، خاطرنشان کرد: شهرک صنعتی بهاران به دلیل گسترش واحد‌های صنعتی و افزایش تعداد واحد‌های تولیدی با کمبود زمین مواجه و شهرک صنعتی صالح آباد وارد فاز دوم شده است.

شانیان با بیان اینکه مشکلات مجتمع پتروشیمی به‌زودی رفع می‌شود و عملیات اجرایی کارخانه تولید شیشه خودرو در ملایر آغاز خواهد شد، یادآور شد: در ابتدای انقلاب نزدیک به ۵۰ واحد تولیدی داشتیم، اما به‌برکت نظام جمهوری اسلامی، امروز بیش از هزار و ۲۰۰ واحد تولیدی و صنعتی در استان فعال است.

۱۰۰ واحد تولیدی راکد در استان همدان به چرخه تولید بازگشت

وی در ادامه تاکید کرد: بیش از ۱۰۰ واحد تولیدی راکد در حوزه صنعت و معدن استان طی ۱۸ ماه گذشته و در دولت سیزدهم احیا شده و به چرخه تولید بازگشته است.

مدیرکل صمت استان همدان در پایان گفت: اهالی رسانه در بخش امید آفرینی خوش درخشیدند و تلاش‌های دلی و علاقه آن‌ها برای تبیین دستاورد‌ها ارزشمند است.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده