تاریخ: ۰۴ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۲۰
بازدید: ۸۸
کد خبر: ۳۰۷۹۱۹
سرویس خبر : آهن و فولاد
یک کارشناس فولادی عنوان کرد:

ابهام در تعیین ارزش واقعی محصولات فولادی/ فروش دلار‌های صادراتی فولاد با دلار نیمایی؛ حمایت از صادرات یا واردات؟

‌می‌متالز - یک کارشناس صنعت فولاد گفت: علاوه بر کمبود انرژی منابع مالی از چالش‌های اصلی صنایع فولاد محسوب می‌شود که در اثر سیاست‌های دولت در خصوص قیمت‌گذاری‌های دستوری، محصولات فولادی با ارزش واقعی خود به فروش نمی‌روند.

به گزارش می‌متالز، حسین بختیاری در رابطه با چالش‌های صنعت فولاد اظهار داشت: در حال حاضر علاوه بر کمبود انرژی منابع مالی از چالش‌های اصلی صنایع فولاد محسوب می‌شود که در اثر سیاست‌های دولت در خصوص قیمت‌گذاری‌های دستوری، محصولات فولادی با ارزش واقعی خود به فروش نمی‌روند. از طرفی، روز به روز شاهد افزایش بی‌رویه قیمت حامل‌های انرژی، مواد اولیه و مصرفی، قطعات و ماشین آلات از سوی دولت هستیم که متاسفانه هیچ نظارتی بر روی آن اعمال نمی‌شود.

وی گفت: این عوامل باعث می‌شوند سودآوری فولادسازان به طور چشمگیری نسبت به سال‌های گذشته کاهش یابد و این صنایع را با بحران‌های مالی مواجه سازد.

معاون فروش فولاد خراسان با اشاره به فروش دلار‌های صادراتی فولاد با دلار نیمایی، اظهارداشت: بار‌ها این سیاست اشتباه دولت مورد نقد کارشناسان قرار گرفته است که در شرایطی که تولیدکنندگان محصولات فولادی با مشقت‌های فراوان و تحمل مصائب تولید، اقدام به صادرات محصولات می‌کنند، با چه توجیهی باید ارز حاصل از صادرات را به قیمت نیمایی و یا به قیمت بازار متشکل ارزی تقدیم واردکنندگان کنند و سپس آن‌ها اجناس وارداتی را به دلار آزاد در بازار به فروش برسانند؟!

بختیاری در پایان با بیان اینکه مشخص نیست فروش دلار‌های صادراتی فولاد با دلار نیمایی حمایت از صادرات است یا واردات؟ خاطرنشان کرد: مضرات عرضه فولاد با دلار نیمایی به کرات توسط کارشناسان در سایت‌ها و مطبوعات مختلف و توسط انجمن‌های ذیربط مورد بحث و انتقاد قرار گرفته است. به همین دلیل، جایی برای بحث بیشتر در این موضوع باقی نگذاشته است.

منبع: فولادبان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده