تاریخ: ۰۶ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۴۸
بازدید: ۷۹
کد خبر: ۳۰۸۹۶۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدرس دانشگاه:

توان بازگشت ارز حاصل از صادرات را نداریم + فیلم

‌می‌متالز - یک مدرس دانشگاه و آموزشگاه دار در حوزه تولید مجسمه‌های چوبی، تصریح کرد: در حالی که محصولات ما به ۱۵ کشور دنیا صادر می‌شود، اما مشکل اصلی صادرکنندگان، ناتوانی در بازگرداندن ارز حاصل از صادرات است؛ بنابراین در حوزه صادرات با مشکل مواجهیم.

به گزارش می‌متالز، محمد نصر، افزود: سال گذشته قرارداد صادراتی برای مجسمه‌های تولیدی با ترکیه بستیم، اما به دلایل مختلف پول آن را نتوانستیم به کشور برگردانیم. در حالی که این حوزه صنایع دستی است و برای بقا و تداوم تولید باید بتوانیم محصولات خود را صادر کنیم به خصوص اینکه کشور‌های بسیاری خواهان تولیدات ما هستند.

وی گفت: حوزه کاری ما به زمان هخامنشیان بر می‌گردد و قدمت دار است و ایران در جایگاه دهم دنیا قرار دارد. کارگاه تولیدی ما با ۴۰ پرسنل به عنوان بزرگترین کارگاه مجسمه سازی کشور فعال است، اما کارگاه قبلی ما به اجبار تعطیل و تبدیل به حسینیه شد و ورود ما را به آن مرکز ممنوع کردند. به این ترتیب الان در شهرک صنعتی خاوران مستقر هستیم.

نصر اظهار کرد: مشکلات زیادی در این بخش داریم از جمله چوب که متریال اصلی ما است و قیمت آن گران است. از سوی دیگر در خود شهرک هم مشکلاتی داریم یعنی در بحث سرویس دهی و حمل نقل، تامین آب شرب و ... مشکل زیاد داریم.

این تولیدکننده انواع مجمسمه‌های چوبی ادامه داد: از سوی دیگر در بحث ثبت برند هم مشکل داریم به طوری که سودجویان با کمی تغییر در برند و لگوی برند‌های معتبر، اقدام به ثبت برند‌های مشابه می‌کنند و به نوعی از اعتبار این برند‌ها استفاده می‌کنند، اما قابل پیگیری هم نیستند.

وی گفت: تولیدکننده‌ها در کشور همواره با سه چالش اصلی دارایی، بیمه و شهرداری دست و پنجه نرم می‌کنند و موانعی بر سر راه تولیدکنندگان قرار می‌دهند. ضمن اینکه قیمت چوب هم به صورت ماهانه افزایش می‌یابد به طوری که در عرض سه ماه به ۲ برابر افزایش یافته است. در حالی که ما به قیمت دو سال قبل جنس را می‌فروشیم و چاره دیگری نداریم.

منبع: خبرگزاری کار ایران (ایلنا)

عناوین برگزیده