تاریخ: ۰۳ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۵۳
بازدید: ۱۲۳
کد خبر: ۳۰۷۹۲۴
سرویس خبر : آهن و فولاد
رئیس کنترل کیفی ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم فولاد مبارکه:

میزان تختال‌های مطابق با سفارش فولاد مبارکه به ۹۹.۱ درصد افزایش یافت

‌می‌متالز - رئیس کنترل کیفی ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم فولاد مبارکه گفت: میزان تختال‌های مطابق با سفارش در ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم فولاد مبارکه در خردادماه سال ۱۴۰۲ به ۹۹.۱ درصد افزایش یافت.

به گزارش می‌متالز، سید محمدمهدی مرندی، رئیس کنترل کیفی ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم فولاد مبارکه، ضمن اعلام این خبر گفت: سازمان‌های سرآمد همواره در کنار توجه به تولید و افزایش ظرفیت‌های تولید، به ارتقای کیفیت محصولات خود نیز می‌اندیشند و به‌خوبی می‌دانند که یکی از مهم‌ترین شروط بقای سازمان‌ها افزایش کیفیت و بالطبع، افزایش رضایتمندی مشتریان است.

وی با بیان اینکه ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم نیز پس از رکوردشکنی‌های غرورآفرین تولید تختال در دو ماه ابتدای سال، بهبود پارامتر‌های کیفی را نیز برای خود هدف‌گذاری کرده است، ادامه داد: تمامی مدیران و مسوولان ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم فولاد مبارکه به این امر مهم اهتمام دارند.

مرندی افزود: با توجه به شروع فصل گرما و اعمال پاره‌ای از محدودیت‌ها که سبب کاهش تولید در این موقع از سال می‌شود، از ابتدای خردادماه، مسائل کیفی به شکل پررنگ‌تری در کل ناحیه پیگیری شد و مورد توجه ویژه تمام قسمت‌ها قرار گرفت.

رئیس کنترل کیفی ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم فولاد مبارکه اظهار داشت: در خردادماه تعداد ذوب‌های نزول کیفیت‌شده به‌دلیل مغایرت آنالیز شیمیایی به کمتر از ۱۰ ذوب کاهش یافت که در این بین، واحد کوره‌های قوس الکتریکی بدون داشتن حتی یک ذوب نزول کیفیت‌شده، سرآمد واحد‌های تولیدی است.

وی با اشاره به اینکه در زمینه تختال‌های مخلوط غیرهم‌گروه نیز برنامه‌ریزی خوبی انجام‌گرفته و واحد برنامه‌ریزی تولید (PPC) نقش بسزایی در کاهش تولید این‌گونه تختال‌ها داشته است، تصریح کرد: با کنترل‌های انجام‌شده در واحد ریخته‌گری مداوم و مساعدت سایر واحدها، تعداد دفعات بروز شرایط غیرنرمال در ماشین‌های ریخته‌گری مداوم به‌میزان قابل‌توجهی کاهش یافت.

مرندی ادامه داد: مجموع عوامل فوق درنهایت سبب کاهش درصد NC ناحیه به ۰.۹ درصد و در نتیجه افزایش درصد تولید محصولات منطبق با سفارش به بیش از ۹۹ درصد شد.

به گفته مرندی عوامل ذیل در ناحیه فولادسازی سبب تولید تختال‌های نامنطبق با سفارش می‌شوند:

۱-تختال‌های تولیدی از ذوب‌هایی که به‌دلیل عدم تطابق یک یا چند عنصر با آنالیز شیمیایی آن عناصر در کارت ساخت گرید مربوطه در نهایت با نظر واحد MPT، توسط واحد کنترل کیفی فولادسازی از گرید اصلی جدا و به گرید دیگری نزول کیفیت (دایورت یا دانگرید) می‌شوند.

۲-تختال‌های مخلوط (میکس) که از در هم آمیخته شدن دو گرید غیرهم‌گروه با آنالیز‌های شیمیایی کاملاً متفاوت در درون تاندیش به وجود می‌آید و در نتیجه آنالیز شیمیایی تختال تولیدشده با آنالیز هیچ‌کدام از دو گرید مخلوط‌شده در تاندیش تطابق ندارد و در نتیجه به تولید گرید سوم منجر می‌شود که منطبق با سفارش نیست.

۳-تختال‌هایی که به‌دلیل بروز شرایط غیرطبیعی در ریخته‌گری (Abnormal Conditions) در حین فرایند تولید در ریخته‌گری مداوم ایجاد و مطابق دستورالعمل‌های کنترل کیفی از گرید اصلی جدا و به گرید پایین‌تر نزول کیفیت (دایورت یا دانگرید) می‌شود.

درمجموع تختال‌های نزول کیفیت‌شده به دلایل فوق، چنانچه آنالیز شیمیایی نزدیک به یک گرید داخلی دیگر را داشته باشند، به آن گرید تغییر کیفیت داده می‌شوند و درصورتی‌که قابل‌تبدیل به هیچ گرید داخلی دیگری نباشند، مطابق دستورالعمل‌های کنترل کیفی، به تختال‌های گروه‌های ۷۰۰۰ یا ۹۰۰۰ نزول کیفیت داده می‌شوند تا با نظر واحد‌های فروش و برنامه‌ریزی تولید در نهایت به سفارش دیگری با حساسیت کمتر و کاربرد ساده‌تر تخصیص داده شوند.

رئیس کنترل کیفی ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم فولاد مبارکه در پی کسب این موفقیت از حمایت‌های مدیر کنترل کیفی و مدیر و کارکنان پرتلاش ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم که در مسیر تحقق راهبرد فولاد مبارکه مبنی بر تولید محصولات کیفی مشارکت کردند قدردانی کرد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده