تاریخ: ۰۲ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۱۰
بازدید: ۷۸
کد خبر: ۳۰۷۹۳۸
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

تورم مصالح ساختمانی رکوردشکنی کرد

‌می‌متالز - بر اساس گزارش‌های موجود قیمت مصالح ساختمانی در ۹ ماه اخیر افزایش چشمگیری داشته است. در میان مصالح ساختمانی قیمت شیشه با ۷۶ درصد رکورددار گرانی است.

به گزارش می‌متالز، میزان افزایش قیمت مصالح ساختمانی در ۹ ماه اخیر به طور متوسط ۳۱.۶ درصد گران شد.

در حالی که بانک مرکزی، آمار تحولات بازار مسکن تهران را حبس کرده است، آخرین داده‌های منتشره از سوی مرکز آمار ایران از تورم مصالح ساختمانی در فصل پاییز سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد، در فصل پاییز١٤٠١ شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران به عدد ١٥٦١ رسید که نسبت به فصل قبل ٤.٦ درصد، نسبت به فصل مشابه سال قبل، ٣١.٦ درصد و در چهار فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل ٣٤.٧ درصد افزایش داشته است.

در این فصل در بین گروه‌های اجرایی بیشترین تورم سالانه با ٧٦،٦ درصد مربوط به گروه اجرایی «شیشه» و کمترین تورم با ١٤.٦ درصد مربوط به گروه «آهن آلات، میلگرد، پروفیل درب و پنجره و نرده» بوده است.

تاثیر افزایش تورم فصلی بر مصالح ساختمانی

در فصل پاییز ١٤٠١ درصد تغییرات شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) ٤،٦ درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (٣.٤- درصد) ٨ واحد درصد افزایش داشته است. در فصل پاییز ١٤٠١، در بین گروه‌های اجرایی، بیشترین تورم فصلی با ١٨،١ درصد مربوط به گروه اجرایی «آهن آلات، میلگرد، پروفیل درب و پنجره و نرده» و کمترین تورم فصلی با ٢.٢ درصد کاهش، مربوط به گروه اجرایی «سیمان، بتن، شن و ماسه» است.

در فصل پاییز١٤٠١ درصد تغییرات شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ٣١،٦ درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (٢٩.٣ درصد) ٢.٣ واحد درصد افزایش داشته است. در این فصل در بین گروه‌های اجرایی، بیشترین تورم نقطه به نقطه با ٦٣،٩ درصد مربوط به گروه اجرایی «شیشه» و کمترین تورم نقطه به نقطه با ١٥.٢ درصد مربوط به گروه اجرایی «آهن آلات، میلگرد، پروفیل درب و پنجره و نرده» است.

علت افزایش قیمت مصالح چیست؟

در حالی که چشم و گوش فعالان بازار مسکن با حبس آمار‌های رسمی از سوی مراجع مربوطه بسته شده است، با توجه به رشد و رونق ساخت و ساز در بهار و تابستان، و همچنین با توجه به اینکه به گفته مسوولان شهری، در سال جدید ساخت و ساز در بافت فرسوده رونق گرفته و میزان پروانه‌های صادره در این بافت تا ۳۰۰ درصدی نیز رشد داشته است، می‌توان گفت که تحت تاثیر افزایش تقاضای درونی بازار ساخت و ساز، مصالح ساختمانی و از جمله بتن آماده رشد قیمت‌ها را تجربه کرده‌اند.

با این حال، نمی‌توان تمام این افزایش قیمت را به رشد تقاضای فصلی نسبت داد، چه آنکه با توجه به نتایج نظرسنجی از فعالان ساختمانی (شامخ کل ساختمان) در دو ماهه نخست سال جاری، این صنعت وضعیت فوق‌العاده‌ای را تجربه نکرده است. به گزارش «تعادل»، پس از ۷ ماه پیاپی رکود در صنعت ساختمان، سرانجام در اسفند سال گذشته صنعت ساختمان توانست چند پله از مرز رونق و رکود بالاتر بایستد و از رکود خارج شود. اما همانطور که پیش بینی شده بود، این رونق نسبی در فروردین ماه سال جاری دچار سکته و توقف شد به گونه‌ای که عدد شامخ کل ساختمان در فروردین ماه سال ۱۴۰۲ به ۳۳.۹۵ افت کرد و از آنجا که زیر مرز عدد ۵۰ مستقر شد، در محدوده رکودی قرار گرفت.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده