تاریخ: ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۰:۰۳
بازدید: ۵۹
کد خبر: ۳۱۲۹۹۶
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

التهاب مصالح ساختمانی کم شد؟

‌می‌متالز - تازه‌ترین نظرسنجی رسمی از فعالان ساختمانی نشانه‌هایی از کاهش تب تورمی در بازار مصالح ساختمانی را منعکس می‌کند.

به گزارش می‌متالز، روز گذشته، تازه‌ترین گزارش شامخ ساختمان برپایه نظرسنجی از فعالان ساختمانی از سوی اتاق تعاون ایران به روال هر ماه منتشر شد. محتوای این گزارش که توصیف‌کننده شرایط بازار مسکن و ساخت وساز در یک ماه گذشته و پیش‌بینی فعالان ساختمانی از وضعیت پیش روی یک ماه آینده است، علائمی از کاهش تب در بازار مصالح ساختمانی را نشان می‌دهد.

در این گزارش نه‌تن‌ها وضعیت کلی بازار ساخت‌وساز از دیدگاه فعالان ساختمانی در تیرماه امسال نسبت به ماه قبل-خرداد ۱۴۰۲- بهبود جزئی داشته است که در عین حال عدد شاخص مربوط به مولفه «قیمت خرید مصالح ساختمانی» و به دنبال آن عدد شاخص مربوط به مولفه «قیمت تمام‌شده ساختمان ها»، نسبت به ماه قبل، کاهش داشته است. بر اساس این گزارش شامخ کل ساختمان که در ماه قبل یعنی خرداد ۱۴۰۲ برابر با عدد ۱۲/ ۵۱ بود، در تیرماه به ۲۶/ ۵۳ رسیده است که بهبود جزئی در مجموعه مولفه‌های اثرگذار بر فعالیت‌های ساختمانی را نشان می‌دهد. عدد شاخص مربوط به مولفه قیمت مصالح ساختمانی در تیرماه به ۶۹ رسیده است در حالی که این عدد در ماه قبل حول و حوش ۷۶ بود. همزمان با اعلام کاهش تب تورمی در بازار مصالح ساختمانی در گزارش شامخ، عدد مربوط به مولفه «قیمت تمام‌شده ساخت» نیز از ۶۶/ ۶۹ در خردادماه به ۵۹/ ۶۳ در تیرماه کاهش یافته است.

در ماه‌های اخیر، روند کاهش قیمت مسکن آغاز شده بود، اما تب تورمی در بازار مصالح همچنان بالا بود. در تیرماه، اما به روایت سازنده‌ها و فعالان ساختمانی، اگر‌چه هنوز تورم در بازار مصالح قابل‌توجه است، اما به نظر می‌رسد سرعت رشد قیمت مصالح ساختمانی نیز کاهشی شده است و این موضوع خود را در تغییر کاهشی اعداد مربوط به شاخص قیمت مصالح ساختمانی و همچنین قیمت تمام‌شده ساختمان‌ها در تیرماه نسبت به خرداد در گزارش شامخ، نشان می‌دهد. در گزارش‌های شامخ، عدد ۵۰ در شاخص‌ها و مولفه‌های مورد بررسی به معنای عدم تغییر وضعیت در ماه مورد بررسی نسبت به ماه قبل است. اعداد بالاتر از ۵۰ نشان‌دهنده بهبود وضعیت یا رشد مثبت مولفه هاست و اعداد کمتر از ۵۰ بدتر شدن شرایط یا وضعیت رشد منفی در مولفه‌های مورد بررسی را نشان می‌دهد. در تیرماه امسال عدد مربوط به میزان سفارش‌های جدید مشتریان که ناظر بر وضعیت تقاضای تخریب و نوسازی است به میزان جزئی بهبود یافته و از زیر ۵۰ یعنی عدد ۴۴/ ۴۹ (وضعیت بدبینانه) به ۵۴/ ۵۰ افزایش یافته است. در مولفه مربوط به موجودی مصالح و تجهیزات ساختمانی خریداری شده نیز بهبود وضعیت مشاهده می‌شود و عدد مربوط به این شاخص از ۸۸/ ۴۸ در خردادماه به ۸۹/ ۵۴ افزایش یافته است. فعالان ساختمانی همچنین انتظارات خود در ارتباط با ماه آینده را اعلام کرده اند. بر این اساس، عدد به دست آمده از اظهارات فعالان ساختمانی در ارتباط با پیش‌بینی وضعیت ساخت‌وساز در مردادماه، نشان‌دهنده انتظار بهبود شرایط در بازار ساخت‌وساز از دیدگاه آن‌ها در دومین ماه از فصل تابستان ۱۴۰۲نسبت به ماه اول این فصل است. عدد مربوط به شاخص انتظارات سازنده‌ها از فعالیت‌های ساختمانی در مردادماه ۴۳/ ۵۵ است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده