تاریخ: ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۰:۲۴
بازدید: ۱۳۶
کد خبر: ۲۹۴۵۳۴
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان:

قیمت مصالح ساختمانی به چند دلیل ۱۰۰ درصد گران شد/ فرار سرمایه‌ها

‌می‌متالز - دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با اعلام اینکه قیمت مصالح ساختمانی به چند دلیل ۱۰۰ درصد گران شده از فرار سرمایه‌ها به خارج خبر داد.

به گزارش می‌متالز، فرشید پورحاجت با اشاره به گرانی ۱۰۰ درصدی قیمت مصالح ساختمانی طی سال جاری گفت: در ابتدای سال تا مهر، افزایش قیمت‌ها تا حدی ناشی از دستمزد و حقوق بود، اما با گرانی دلار از آذر، بهای مصالح ساختمانی در بهمن و هفته اول اسفند به اوج رسید. بیشترین افزایش قیمت‌ها نیز مربوط به فولاد بود و فقط یک قلم همراه با افزایش دلار تا ۹۰ درصد افزایش یافت.

وی ادامه داد: تمام برنامه‌های دولت درباره ذخیره تامین چه برای پروژ‌های جهش تولید و نهضت ملی مسکن و چه برای ساخت و ساز شهری بخش خصوصی در حد حرف و صحبت باقی ماند و امیدی هم نیست برای این شرایط و وضعیت؛ چاره و تدبیری باشد. تولیدکنندگان مصالح ساختمانی عرضه صادرات را به فروش داخلی ترجیح می‌دهند و قیمت‌های داخلی هم متاثر از بازار‌های جهانی بوده و روزانه افزایش می‌شود.

پورحاجت گفت: بنابراین در این شرایط بی‌سامان صنعت ساختمان، فرار سرمایه و فرار سرمایه گذار هم پیش‌بینی می‌شود. زیرا ریسک سرمایه‌گذاری در این صنعت به شدت افزایش یافته و کشور‌های خارجی، بازار جذاب‌تری هستند. چرا که به طور مثال دریافت پروانه ساخت در ایران بین ۴ ماه تا ۲ سال، اما در ترکیه ۱۰ روز است.

وی افزود: نرخ ساخت مسکن به تولید در سال‌های قبل از ۹۲ حدود ۸۰۰ هزار واحد، اما امروزه به کمتر از ۳۰۰ هزار واحد رسیده که نشانه کاهش عرضه و عامل موثر در گرانی قیمت مسکن است.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده