تاریخ: ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۴۳
بازدید: ۱۱۰
کد خبر: ۲۹۴۴۸۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

معادن کهگیلویه و بویراحمد در مسیر تحول

‌می‌متالز - با آغاز فعالیت دولت سیزدهم اقدامات مهمی در راستای توسعه معادن در سراسر کشور و به تبع آن استان کهگیلویه و بویراحمد در حال شکل گرفتن است با این روند رو به جلو در آینده نزدیک شاهد افزایش تولید داخلی و صادرات، پیشرفت و آبادانی به شکل متوازن در این استان خواهیم بود.

به گزارش می‌متالز، از برنامه‌های در دست اجرای حوزه معادن استان کهگیلویه و بویراحمد می‌توان به پروژه‌های در حال اجرا جهت ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز معادن، برگزاری مزایده عمومی معادن، انجام مزایده بسته‌های سرمایه گذاری و تعیین تکلیف اعتبار مجوز‌های معدنی نام برد.

واگذاری ۶۵ محدوده معدنی شامل ۱۶ فقره پروانه اکتشاف، ۲۱ فقره گواهی کشف و ۲۸ پروانه بهره برداری یکی از کار‌های بسیار مهمی بود که امسال اعلام شد.

بازسازی و نوسازی و تامین ماشین‌آلات معادن، شفاف‌سازی و ساماندهی نظام حقوق دولتی معادن و اجرای بسته‌های سرمایه‌گذاری برای احیا و فعال‌سازی مجدد معادن راکد از دیگر گام‌های مهم در راستای توسعه بخش معدن بوده است.

رهبر معظم انقلاب بر ضرورت بهره برداری معادن، تدوین سند توسعه آن‌ها و رونق تولید و اشتغال این بخش تاکید فرمودندو دولت نیز برای تحقق این امر در تلاش است که تا این لحظه دستاورد‌های ارزشمندی نیز به همراه داشته است.

در حال حاضر ۸۲ فقره پروانه بهره‌برداری معتبر معدن در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که از این تعداد ۴۵ معدن فعال و مابقی غیرفعال و یا در حال تجهیز هستند. ظرفیت استخراج اسمی سالیانه این معادن بیش از پنج میلیون تن است که با استخراج واقعی بیش از ۲.۵ میلیون تن در سال فعالیت می‌کنند.

ارزش سرمایه گذاری معادن موجود استان کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۸۸۰ میلیارد ریال با اشتغالزایی ۸۲۰ نفر است. عمده مواد معدنی استان مواد اولیه سیمان، گچ، آهک، سنگ لاشه، مالون، مرمریت، بوکسیت، فسفات، سلستین، مارن و دیگر موارد است.

چهارمین معدن نیترات دنیا در بخش دیشموک کهگیلویه و بویراحمد واقع است و از این جهت ایران را در جمع کشور‌های دارای این ماده معدنی راهبردی قرار داده است

معدن فسفات چرام یکی از بزرگترین معادن فسفات خاورمیانه است که براساس برآورد‌ها با بهره برداری اولیه از این معدن برای ۶۰۰ نفر و در دراز مدت یک هزار و ۲۰۰ نفر به طور مستقیم شغل ایجاد می‌شود.


شکوفایی معادن در کهگیلویه و بویراحمد نیازمند توجه جدی‌تر است


خام فروشی یکی از معضلات موجود در حوزه معادن استان بوده که بار‌ها توسط استاندار کهگیلویه و بویراحمد اعلام شده که سهم مردم مناطق، چون چرام از معادن بوکسیت انفجار و خراب شدن جاده‌هاست و لذا می‌طلبد که برای رفع این چالش اقدام عاجل و عملی صورت گیرد.


معادن کهگیلویه و بویراحمد در مسیر تحول


سید علی احمدزاده افزود: گرچه طی حدود ۲سال گذشته دولت نگاه موثر و خوبی به توسعه زیرساخت‌های کهگیلویه و بویراحمد در حوزه‌های مختلف از جمله معادن داشته، ولی این استان از ظرفیت‌های بسیاری در زمینه معادن برخوردار است و نیاز به سرمایه‌گذاری جدی‌تر برای شکوفا شدن دارد.

به گفته استاندار نخستین ذخیره معدنی نیترات کشور در بخش دیشموک کهگیلویه و بویراحمد واقع شده که یکی از طرح‌های آینده دار است، اما هنوز اقدام قابل توجهی در این منطقه انجام نشده است.

احمد زاده اظهار کرد: نهایی شدن فعالیت معدن نیترات دیشموک می‌تواند این بخش را به قطب صنعت استان کهگیلویه و بویراحمد تبدیل کند و علاوه بر ایفای نقش استانی در ارز؟ آوری هم در حوزه ملی حرف برای گفتن داشته باشد.

این استان دارای ظرفیت‌های بزرگ خدادادی در بخش‌های مختلف از جمله معادن، نفت و گاز، کشاورزی است، اما ۱۶.۸ درصد مردم این منطقه بیکار هستند.

سرعت بخشی به طرح‌های معدنی در استان و برنامه‌ریزی در زمینه اکتشافات معدنی و جلوگیری از خام‌فروشی مواد معدنی در استان تولید و ایجاد اشتغال پایدار کمک فراوانی خواهد کرد.


بهره برداری از معدن فسفات چرام زمینه اشتغال بیش از یکهزار نفر را فراهم می‌کند


معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: با احداث کارخانه اسید فسفریک و بهره برداری از معدن فسفات چرام (واقع در کوه لار) زمینه اشتغال بیش از یکهزار نفر در استان فراهم خواهد شد.

سید احسان عسکری تاکید کرد: از مهم‌ترین ظرفیت‌های استان فسفات کوه لار می‌باشد که این ماده معدنی امروزه از خارج کشور وارد می‌شود و در فرآیند تولید محصولات کشاورزی بخشی از نهاده‌ها به شمار می‌رود

وی افزود: پس از سال‌های سال (حدود ۵۰ سال) برای اولین بار جاده دسترسی به این معدن احداث شده است.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: ۱۵ هکتار زمین در اختیار شرکت الغدیر قرار گرفته است و به میزان ۳۰ هکتار دیگر نیز در برنامه واگذاری قرار خواهد گرفت.

کود فسفات در حوزه کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد و سالانه ۶۵۰ هزار تن کود فسفات در بخش کشاورزی استفاده می‌شود که تنها ۱۰۰ هزار تن آن در کشور تامین می‌شود و مابقی از خارج وارد می‌شود.

با ایجاد کارخانه فرآوری فسفات علاوه بر رونق در اقتصاد و حذف نیاز‌های شدید به ارز و دلار، وابستگی ما به خارج کمتر و کشور را در مسیر توسعه قرار خواهد داد.

عملیات اکتشافی معدن فسفات چرام از سال ۱۳۴۹ آغاز شد و تا سال ۱۳۷۲ بطول انجامید و پس از آن مطالعات امکان سنجی فنی و اقتصادی شروع شد.

برآورد ذخیره معدن فسفات چرام ۸۰ میلیون تن با عیار ۸.۵ تا ۹ درصد است.


گام‌های مهم برای فراهم کردن زیرساخت‌ها


مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: امسال محور توسعه در بحث صنعت بر مبنای توسعه معادن قرار داده شد و شهرستان‌هایی که دارای ذخیره معادن خوبی هستند قصد داریم با فعال کردن این معادن توسعه صنایع مبتنی بر معادن را پیگیری و عملیاتی کنیم.

کریم روزبهان افزود: در دولت سیزدهم زیرساخت‌های مربوط به معادن ایجاد و سپس با تخصیص منابع برای ایجاد زیرساخت‌ها راه دسترسی به معادن ایجاد شد.

وی عنوان کرد: معادنی که زیرساخت شان آماده است طرح‌های مبتنی بر صنایع معدنی برای آن‌ها تعریف شده و در حال پیگیری می‌باشد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: هم اینک در حال پیگیری حقوق دولتی معادن هستیم تا بتوان نیروی انسانی متخصص و مرتبط با معدن را پای کار آورد و توسعه صنایع معدنی رقم بخورد.


افزایش حقوق دولتی از بهره برداران


روزبهان گفت: امسال، بیش از ۳۰ میلیارد ریال حقوق دولتی از بهره برداران معادن و دارندگان مجوز‌های برداشت مواد معدنی استان وصول شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد قابل توجهی را نشان می‌دهد.

وی ابراز کرد: در سال ۱۴۰۰، در مجموع بیش از ۲۴ میلیارد و ۴۰۳ میلیون ریال حقوق دولتی از بهره‌برداران معادن و دارندگان مجوز‌های برداشت موقت مواد معدنی در این استان وصول شد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: علت این افزایش امسال ناشی از ساماندهی برداشت‌های مواد معدنی، وصول مطالبات معوق و فعالیت‌های استخراجی معدنکاران و صنایع معدنی در سطح استان بوده است.


وضع موجود مجوز‌های بخش معدن استان


معادن تأمین کننده مواد اولیه مورد نیاز بسیاری از صنایع هستند و در توسعه صنعت، ایجاد اشتغال پایدار و افزایش تولید ناخالص ملی و درآمد سرانه کشور نقش موثری دارند

مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: در حال حاضر ۸۲ پروانه بهره برداری معدن با سرمایه گذاری ۱۰۹۶ میلیارد ریال، اشتغال ۹۲۶ نفر و استخراج اسمی سالیانه حدود پنج هزار و ۵۵۷ میلیون تن در استان دارای اعتبار هستند و کل ذخیره قطعی این معادن، ۱۶۶۱ میلیون تن می‌باشد.

روزبهان افزود: ۴۵ فقره از این معادن با ذخیره قطعی ۱۴۳۹ میلیون تن، سرمایه گذاری ۲۴۸ میلیارد ریال، اشتغال ۴۶۸ نفر و استخراج اسمی سالیانه ۳۶۰۰ هزار تن، فعال هستند و ۹ معدن در حال تجهیز و ۲۷ معدن نیز غیرفعال هستند.

وی عنوان کرد: ۳۶ گواهی کشف، ۱۶ پروانه اکتشاف در حوزه معدن وجود دارد که مهم‌ترین مواد معدنی استان نیز مصالح ساختمانی، بوکسیت، سلستین و فسفات است.

مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: ۱۰ پروانه اکتشاف در کهگیلویه، چرام، بهمئی و لنده، ۲ مورد بویراحمد، دنا و مارگون، ۴ مورد گچساران و باشت صادر شده است.

وی ادامه داد: همچنین ۱۴ گواهی اکتشاف در کهگیلویه، چرام، بهمئی و لنده، ۱۰ مورد بویراحمد، دنا و مارگون، ۱۲ مورد گچساران و باشت صادر شده است.


وضعیت پهنه‌های اکتشافی استان


مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: پهنه اکتشافی فسفات منطقه طسوج، کوه نیل تا جنوب مارگون به مساحت ۴۷۵ کیلومتر مربع و مطالعه سازمان اقتصادی کوثر پیشرفت ۱۰۰ درصدی دارد.

وی ادامه داد: پهنه مس رسوبی جنوب گچساران با مساحت ۹۸۵ کیلومتر مربع و مطالعه سازمان ایمیدرو ۱۰۰ درصد پیشرفت دارد.

روزبهان ابراز کرد: پهنه کانی‌های فلزی شرق دنا تا شمال و شمال شرق یاسوج با ۶۴۴ کیلومتر مربع و مطالعه سازمان زمین شناسی ۹۸ درصد پیشرفت دارد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: پهنه اکتشافی بوکسیت با مساحت ۲ هزار و ۷۷۰ کیلومتر مربع و مطالعه ایمیدرو ۱۰۰ درصد پیشرفت دارد.

وی عنوان کرد: هم اینک نیز پیشنهاد هفت هزار و ۱۴ کیلومتر مربع پهنه جدید توسط شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران داده شده است.


ساخت کارخانه آهک هیدراته چرام پس از وقفه ۲ ساله آغاز شد


مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: عملیات اجرایی تکمیل فاز یک تولید آهک هیدراته در چرام پس از ۲ و نیم سال رکود آغاز شده و میزان سرمایه گذاری آن یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است.

روزبهان اظهار کرد: این طرح افزون بر ۲ سال و نیم به دلیل اختلاف کارفرما و پیمانکار تعطیل بود که با حمایت‌های نماینده کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده، صمت استان و معاون اقتصادی استاندار کار دوباره از سر گرفته شد.

وی افزود: پیمانکار قبلی این پروژه خلع ید و پیمانکار جدید انتخاب شد و در حال حاضر کار تحویل پیمانکار جدید شده و در حال تجهیز کارگاه است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: امید است این طرح با تزریق اعتبار به موقع در کمتر از یک سال به بهره برداری برسد.

روزبهان تاکید کرد: طرح آهک هیدراته چرام اکنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و چنانچه راه اندازی شود حداقل برای ۷۵ نفر در خود این پروژه اشتغال ایجاد خواهد شد.

وی ابراز کرد: میزان سرمایه گذاری این طرح یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان و ظرفیت اسمی این کارخانه تولید ۳۰ هزار تن آهک در سال است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: یکی از چالش‌های موجود زیرسازی جاده دسترسی به معدن بوده که در دستور کار است و پیشرفت‌های خوبی داشته ایم.

تامین اعتبار برای جاده دسترسی به معدن فسفات کوه لار توسط ایمیدرو به میزان ۳۰ میلیارد تومان، احداث شبکه برق به معدن فسفات کوه لار توسط ایمیدرو به میزان ۳۰ میلیارد تومان، احداث جاده دسترسی به فسفات کوه ریش لنده توسط ایمیدرو به میزان ۱۰۰ میلیارد تومان و تامین اعتبار جاده دسترسی به معدن فسفات شیخ هابیل توسط ایمیدرو به میزان ۴۰ میلیارد تومان بخشی از این پیشنهادات است.

احداث کارخانه کود‌های فسفاته در شهرستان چرام توسط سازمان‌های توسعه‌ای و شرکت‌های دولتی وابسته به وزارت صمت و جهاد کشاورزی به میزان ۵۰۰۰ میلیارد تومان و تخصیص منابع مالی مورد نیاز برای مطالعات اکتشافی منابع معدنی استان توسط شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران به میزان ۲۰ میلیارد تومان از دیگر پیشنهاد‌های مطرح شده است.

منبع: عصر زاگرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده