تاریخ: ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۳۷
بازدید: ۸۱
کد خبر: ۲۹۴۵۹۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تولید بیش از ۳۰ میلیون تن کنسانتره در کرمان/ سهم استان در تولید ناخالص کشور ۳.۵ درصد است

‌می‌متالز - مدیرکل صمت شمال کرمان گفت: ما در زمینه تولید کنسانتره رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده‌ایم و بالای ۳۰ میلیون تن کنسانتره در استان تولید می‌شود.

به گزارش می‌متالز، مهدی حسینی‌نژاد در هشتمین شورای معادن استان اظهار کرد: به‌واسطه فعالیت‌های معدنی که تا کنون شکل گرفته حدود ۷۰ نوع ماده معدنی با ۵۷ میلیارد تن ذخیره قطعی در کشور شناسایی شده است.

وی بیان کرد: سهم تولید ناخالص داخلی ما در زمینه معدن نسبت به دنیا خیلی پایین‌تر و ۷ دهم درصد، یعنی کمتر از یک درصد است.

حسینی‌نژاد با اشاره به اینکه استان کرمان به‌عنوان یک استان معدنی و بهشت معادن شناخته می‌شود، افزود: ذخایر اثبات شده معدنی استان کرمان ۸ میلیارد تن است و هم اکنون بالای ۱۲۰تن استخراج مواد معدنی در سطح استان داریم و ۶۴ درصد وصول حقوق دولتی کشور در استان کرمان است.

مدیرکل صمت شمال استان کرمان تصریح کرد: در سیاست کلان استان رشد معدن بیشتر از سایر حوزه‌ها دیده شده است و هدف‌گذاری شده تا پایان سال ۱۴۰۱ بتوانیم به ۷.۷ درصد شاخص کلان اقتصادی برسیم.

وی گفت: بر اساس اعلام مرکز ملی آمار که در سال ۱۳۹۸ ارائه کرده، سهم معدن استان در جی‌دی‌پی ۱۹درصد و صنعت ۲۰ درصد است و سهم استان کرمان ۳.۵ درصد از تولید ناخالص کشور است.

حسینی‌نژاد ابراز داشت: از ۸ میلیارد تن مواد معدنی اثبات شده در سطح استان ۸۳.۵ درصد آن مربوط به چهار ماده معدنی کنسانتره، گندله، شمس آهن و آهن اسفنجی است و همچنین ما در استان ۴۲ ماده معدنی شناخته شده داریم.

مدیرکل صمت شمال استان کرمان ابراز داشت: ما در زمینه تولید کنسانتره رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده‌ایم و بالای ۳۰ میلیون تن کنسانتره، ۲۲.۵ میلیون تن گندله، ۷ میلیون تن آهن اسفنجی و بالای ۵ میلیون تن شمس آهن در استان تولید می‌کنیم.

وی بیان داشت: طبق مصوبات شورای معادن استان ۲۵۷ محدوده معدنی به مزایده گذاشته شد که حدود ۵۰ محدوده تعیین تکلیف شدند و مابقی محدوده‌ها به‌دلیل آنکه ماده معدنی در آن‌ها وجود نداشت، بلاتکلیف هستند که با اصلاح قانون می‌توان این محدوده‌ها را حذف کرد.

این مسؤول تصریح کرد: در قانون بودجه سال آینده، حقوق دولتی معادن ۴۰ هزار میلیارد تومان پیشنهاد شده و ما از نمایندگان استان درخواست داریم و پیشنهاد می‌دهیم که این رقم افزایش پیدا نکند، زیرا بیشتر وصولی حقوق دولتی معادن مربوط به استان کرمان است و با افزایش آن بار سنگین‌تری بر دوش معادن و استان می‌گذارد

حسینی‌نژاد اظهار داشت: در قانون بودجه امسال ۴۰ هزار میلیارد تومان حقوق دولتی پیش‌بینی شده و تاکنون تقریبا ۲۶ هزار میلیارد تومان وصولی کشور بوده که ۱۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان یعنی ۵۰ درصد آن مربوط به استان کرمان است و براساس قانون معادن باید ۱۹۰۰ میلیارد تومان به استان برگشت داده می‌شد، اما در قانون بودجه عدد کمتری در نظر گرفته شده و ۲۰۸ میلیارد تومان تاکنون به استان برگشت داده شده است.

وی توضیح داد: ۶۵ درصد وصولی مالیات در حوزه صنعت و معدن است و در قانون بودجه سال آینده استان کرمان باید ۳۱ هزار میلیارد تومان مالیات بپردازد.

حسینی‌نژاد با اشاره به اینکه براساس پیش‌بینی‌ها تاپایان سال استان کرمان حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان حقوق دولتی وصول می‌کند، متذکر شد: از محل یک درصد سهم فروش معادن برای جبران خسارت‌ها ۲۵۷ میلیارد تومان وصول کردیم که ۱۳۹ میلیارد تومان آن به استان برگشت داده شده است.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده