تاریخ: ۱۲ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۰۷
بازدید: ۱۱۲
کد خبر: ۲۹۴۵۱۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
کارزار دوستداران محیط‌زیست در برابر تالاب‌خواری؛

تخریب معدن در دریاچه نمک تالاب گاوخونی متوقف شود

‌می‌متالز - انجمن دوستداران محیط‌زیست ورزنه در کارزاری خواهان توقف تخریب و محصور کردن دریاچه نمک خارا در تالاب گاوخونی توسط یک معدن شدند.

به گزارش می‌متالز، انجمن دوستداران محیط‌زیست ورزنه با راه‌اندازی کارزاری اینترنتی خواستار توقف فوری تخریب روزافزون دریاچه نمک تالاب بین المللی گاوخونی معروف به دریاچه نمک خارا و جلوگیری از بسته و محصور شدن آن توسط معدن نمکی به همین نام در شهرستان جرقویه شدند.

در متن این کارزار اینترنتی که از سوم اسفندماه سال جاری آغاز شده خطاب به فرماندار شهرستان جرقویه آمده است: همانگونه که مستحضرید تالاب گاوخونی به عنوان موهبتی الهی منبعی از حیات و زیستگاهی منحصر به فرد با مناظری بکر، هزاران سال است که با زندگی و معاش مردم شرق اصفهان پیوندی ناگسستنی دارد. متأسفانه طی سال‌های گذشته با خشکاندن زاینده رود و عدم پرداخت حقابه تالاب، آسیب بسیار شدیدی به این زیست بوم و سلامت و اقتصاد مردم منطقه وارد شده است.

در ادامه آمده است: با توجه به شرایط وخیم محیط زیستی موجود، فعالیت معدن نمک خارا، توسط شکستن مداوم بستر سنگ نمک دریاچه، سبب تبخیر هرچه بیشتر اندک آب باقیمانده و سرعت بخشیدن بر نابودی تالاب شده است که این مساله نتایج جبران ناپذیری را به همراه داشته و دارد از جمله فرونشست زمین که در اصفهان شواهد آن مشاهده شده و در صورت برداشت شورآبه‌ها تسریع می‌شود.

در متن نامه این کارزار خاطرنشان شده است: انتشار وسیع نمک بر کشتزار‌ها و اراضی حاشیه تالاب، از بین رفتن رطوبت و چسبندگی ماسه‌ها درتپه‌های حاشیه دریاچه و حرکت ماسه‌ها به سمت مناطق مسکونی و کشاورزی، گسترش ریزگرد‌های خطرناک خوابیده بر بستر تالاب و نابودی اندک حیات گیاهی و جانوری باقیمانده؛ همچنین به لحاظ اقتصادی، منافع مالی حاصل از فعالیت این معدن طی دهه‌های گذشته، نه تنها شامل حال مردم نشده و فقط به گروه کوچک و خاصی اختصاص یافته، بلکه باعث زیان و ضرر مالی کشاورزان و فعالان گردشگری و نیز پرداخت هزینه‌های سنگین درمانی شده است.

در ادامه آمده است: همچنین لازم است به مبحث مهم خام فروشی و از دست رفتن منابع و فرصت‌های شغلی و اقتصادی منطقه به این واسطه نیز اشاره کنیم. از دیگر آسیب‌هایی که دست اندر کاران این معدن به چرخه اقتصادی منطقه وارد کرده‌اند، بستن هر گونه راه تردد گردشگران و حتی مردم بومی به بهانه‌های مختلف و در مقاطع متفاوت زمانی بویژه در فصول پیک گردشگری بوده است.

مضاف بر این، محصور کردن و ادعای مالکیت این عرصه طبیعی که تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد توسط شخص یا اشخاص هرگز مورد قبول عموم مردم، فعالان محیط زیست و گردشگران منطقه نیست.

در این کارزار اضافه شده است: لازم است به این مهم اشاره کنیم که طبق مفاد کنوانسیون رامسر که تالاب گاوخونی از سال ۱۳۵۴ در آن به ثبت رسیده، هرگونه بهره‌برداری در زیست بوم تالاب‌ها که باعث برهم خوردن چرخه حیات در آن شود، ممنوع است؛ لذا بر اساس اصل پنجاهم قانون اساسی؛ «حفاظت محیط زیست که نسل امروز و نسل‌های بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند وظیفه عمومی تلقی می‌گردد»، ما امضاءکنندگان به دلیل وجود مشکلات و نگرانی‌های بسیار، خواستار توقف فعالیت این معدن و حفاظت بیشتر از زیست بوم تالاب گاوخونی بوده و نیز خواستار وجود حق تردد عمومی و همیشگی برای کلیه مردم و گردشگران مانند تمامی عرصه‌های طبیعی دیگر کشور می‌باشیم.

در ادامه تاکید شده است: عدم توجه به حفظ و احیای تالاب گاوخونی و توسعه گردشگری به‌عنوان راهی جایگزین برای ایجاد اشتغال پایدار، هر روز بیش از پیش باعث افزایش آسیب‌های اقتصادی، بیکاری جوانان، معضلات زیست محیطی و گسترش انواع بیماری‌ها، نه تنها برای مردم حاشیه تالاب در شهرستان‌های جرقویه و ورزنه، بلکه برای کل استان و ایران و جهان است، چون علاوه بر اینکه تالاب یک اثر طبیعی ملی و ثبت جهانی است، متعلق به جهانیان نیز هست و محروم کردن مردم در استفاده از چشم انداز طبیعی تالاب ظلم به همه مردم ایران است؛ همچنانکه در صورت خشکاندن کامل آن تا شعاع ۴۰۰ کیلومتر مرکز ایران را در بر خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، این کارزار که از سوم اسفندماه سال جاری آغاز شده تا زمان انتشار این خبر به امضای ۳۸۷ نفر از دوستداران محیط‌زیست استان و کشور رسیده است.
گفتنی است پرونده تخلفات گسترده معدن نمک جرقویه در تالاب گاوخونی در مراجع قضائی در حال پیگیری است. سال گذشته علیرضا طاهری فرمانده یگان منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان درباره تخلفات این معدن به خبرنگار مهر گفته بود بزرگترین تخلف و زمین خواری استان اصفهان در محدوده تالاب گاوخونی و معدن نمک اتفاق افتاده و بالغ بر ۲ هزار هکتار تخریب در محدوده تالاب برای برداشت نمک انجام شده است. به گفته وی متخلف شرکتی است که مجوز برداشت نمک از معدن داشته، اما به جاده سازی و پیشروی در محدوده معدن در مساحت ۲ هزار هکتار اقدام و این اراضی را تصرف کرده است.

سرهنگ طاهری با اشاره به اینکه این ۲ هزار هکتار بیش از مجوز صادر شده برای شرکت بوده است، تصریح کرد: این محدوده با توجه به اینکه منطقه تالابی است علاوه بر اراضی منابع طبیعی جزو مناطق محیط زیست بود و سال گذشته از اقدامات غیرقانونی این شرکت جلوگیری کردیم.

با وجود این، براساس آخرین پیگیری‌های خبرنگار مهر، شکایت منابع طبیعی استان اصفهان از تخلفات معدن نمک جرقویه همچنان در مراجع قضائی در انتظار صدور رأی است.

منبع: خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده