تاریخ: ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۰۲
بازدید: ۱۰۲
کد خبر: ۲۹۴۱۵۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
سرپرست اداره صمت:

احیای واحد‌های غیرفعال در دستور کار شورای معادن مراغه قرار دارد

‌می‌متالز - سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت مراغه با بیان اینکه اکنون ۲۵ مورد از ۵۶ معدن دارای پروانه بهره‌برداری شهرستان مراغه فعال است، بیان کرد: شورای معادن مراغه در دولت مردمی تشکیل شده است و احیای معادن غیرفعال و بلاتکلیف در دستور کار این شورا قرار دارد.

به گزارش می‌متالز، محمد تقی‌پور امروز اظهار داشت: ۶ مورد از معادن فعال مربوط به مصالح ساختمانی بوده و علاوه بر آنها، سه مجوز برداشت مصالح برای طرح‌های عمرانی از جمله آزادراه مراغه – هشترود نیز در سطح شهرستان فعال است.

به گفته وی عمده مواد معدنی موجود در مراغه شامل آهک، سیلیس، دیاتومیت، انواع سنگ‌های تزئینی، زغال سنگ، شن و ماسه و سنگ آهن است.


سنگ آهن به صوت خام از مراغه خارج می‌شود

سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت مراغه با اشاره به اینکه ظرفیت اسمی پروانه بهره‌برداری از معدن سنگ آهن مراغه سالانه ۳۰ هزار تن است، بیان کرد: متاسفانه سنگ آهن پس از استخراج به صورت خام از شهرستان خارج می‌شود.

تقی‌پور راه‌اندازی صنایع فرآوری سنگ آهن در مراغه را ضامن افزایش بهره‌وری این ماده معدنی دانست و اضافه کرد: این ماده معدنی دارای ذخیره قابل توجه بوده و میزان آن تاکنون به صورت دقیق مطالعه و برآورد نشده است.

وی تکمیل چرخه تولید فولاد به ویژه در استانی که از کارخانجات متعدد نورد و فولادسازی برخوردار است را مورد تاکید قرار داد و افزود: رگه‌های این ماده معدنی به احتمال زیاد از مراغه تا برخی از شهرستان‌های اطراف نیز کشیده شده است.


معدن سنجان سنگ‌های مرمر کاهویی و عسلی هم دارد

سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت مراغه بیان کرد: لایه‌های رویی معدن سنگ سنجان تراورتن و سنگ لاشه است، اما در قسمت زیرین این معدن، سنگ‌های مرمر کاهویی و عسلی هم وجود دارد.

تقی‌پور با بیان اینکه از نمونه‌های مشابه این سنگ‌های مرمر کاهویی در حرم مطهر ثامن‌الحجج (ع) استفاده شده است، ابراز امیدواری کرد که استخراج این سنگ در آینده بتواند ارزش افزوده مناسب نصیب شهرستان کند.


جبران خسارت معادن از طریق اخذ عوارض قانونی

سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت مراغه بیان کرد: مصوبه اخذ عوارض یک درصد از فروش معادن شهرستان در دولت مردمی اخذ شد تا خسارت‌هایی که فعالیت‌های معدنی به تاسیسات و اماکن عمومی وارد می‌کند، از این محل جبران شود.

ایجاد نظام مهندسی معدن ضروری است

تقی‌پور ایجاد دفتر نمایندگی نظام مهندسی معدن در مراغه را مورد تاکید قرار داد و بیان کرد: با راه‌اندازی این دفتر علاوه بر استخراج اصولی مواد معدنی، بهره‌وری نیز در این بخش افزایش می‌یابد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه معدنکاران نیز میزان تولید و فروش مواد معدنی را باید در سامانه جامع تجارت ثبت کنند، ادامه داد: امتناع از این مورد با قطع خدمات از سوی اداره صمت شهرستان همراه خواهد بود.

شایان ذکر است بخش قابل توجهی از ذخایر معدنی آذربایجان‌شرقی در مراغه قرار دارد، اما این بخش در حد انتظار در روند توسعه اقتصادی این شهرستان تاثیرگذار نبوده است؛ ظرفیتی که در دولت مردمی مورد توجه قرار گرفته است و در صورت شکوفایی، فرصت‌هایی شغلی جدید به ارمغان می‌آورد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده