تاریخ: ۰۷ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۴۹
بازدید: ۱۱۰
کد خبر: ۳۰۸۳۱۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
دبیر کل کانون کارگزاران بورس اعلام کرد؛

بورس کالا، نشان‌دهنده فضای واقعی اقتصاد به سیاست‌گذاران

‌می‌متالز - عظیم ثابت گفت: بورس کالا یکی از بورس‌های مهم و معتبر کشور است که فضای واقعی اقتصاد را به بازار‌ها و سیاست‌گذاران نشان می‌دهد؛ اقتصاد ایران از مسیر شفاف بورس کالا به سمت برقراری مکانیسم عرضه و تقاضا در بازار‌های کالایی حرکت کرده و توانسته بسیاری از دغدغه‌های تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان کالا‌ها را برطرف کند.

به گزارش می‌متالز، عظیم ثابت دبیر کل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار به نقش بورس کالا در تحقق شعار سال و نقش آن در افرایش تولید اشاره کرد و اظهار داشت: وقتی می‌گوییم بورس کالا نشان‌دهنده فضای واقعی اقتصاد است؛ به این معناست که تحولات مبادلات کالایی در این بورس، یک تصویر روشن از شرایط بازار و صنعت در مقابل دیدگان همه قرار می‌دهد که تصمیم‌گیری برای تعادل بخشی به بازار‌ها نیز از همین مسیر، میسر می‌شود.

وی افزود: باید به این سمت حرکت کنیم که حجم کل تولیدات در برابر حجم کل تقاضا در بورس کالا قرار بگیرد تا شاهد یک زنجیره شفافیت مطلوب و کشف قیمت منصفانه کالا‌ها باشیم که راه رفع چالش‌های فعالان بخش تولید نیز از این مسیر یعنی کشف عادلانه قیمت‌ها در تقابل عرضه و تقاضا می‌گذرد؛ در این حوزه هم اکنون در تعداد زیادی از صنایع تقریبا کل تولیدات در بورس کالا عرضه می‌شود.

ثابت ادامه داد: از دولت و مجلس انتظار داریم که از قیمت‌گذاری دستوری فاصله گرفته و اجازه دهد عرضه و تقاضا قیمت کالا‌ها در همه صنایع را کشف کند، در این صورت قیمت‌گذاری‌ها منصفانه شده، امکان برنامه‌ریزی و پیش‌بینی‌پذیری مهیا می‌شود و تولیدکننده و مصرف کننده نیز به شیوه مناسب و شفافی به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

دبیر کل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: در این راستا بورس کالا، نقش بسیار متمایز و بارزی دارد و امیدواریم که صنایع مختلف از جمله فلزات، پتروشیمی، خودرو و سیمان و ... بتوانند به طور کامل از بستر این بورس در مسیر توسعه واقعی قدم بردارند.

وی در پاسخ به این سوال که ابزار‌های مالی بورس کالا تا چه میزان در بهبود اقتصادی کشور نقش دارد؟ عنوان کرد: بازار باید ۲ طرفه باشد و ابزار‌های جدیدی تعریف شود تا در شرایط رونق و ریزش بازار، سرمایه‌گذاران بتوانند از منافع متعدد ابزار‌های مالی استفاده کنند.

ثابت خاطرنشان کرد: بورس کالا در این حوزه نیز دارای ابزار‌های مالی جذابی از جمله قرارداد‌های آتی و اختیار معامله، گواهی سپرده کالایی و صندوق‌های طلاست که راه‌اندازی صندوق‌های کالایی جدید به منظور پوشش سلایق سرمایه‌گذاران نیز می‌تواند بر جذابیت‌های این بازار بیافزاید.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده