تاریخ: ۱۰ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۱۹
بازدید: ۲۱۳
کد خبر: ۳۰۸۵۱۳
سرویس خبر : آهن و فولاد
امین ابراهیمی، مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان:

صلابت فولاد خوزستان در توسعه و تولید بی‌نظیر است

‌می‌متالز - در حال حاضر صنعت فولاد، یکی از شاخصه‌های اصلی توسعه‌یافتگی جوامع مختلف به شمار می‌آید و این صنعت نقش بسزایی در رونق و پیشرفت اقتصادی کشور‌ها ایفا می‌کند.

به گزارش می‌متالز، اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم در سراسر زنجیره ارزش (از سنگ‌آهن تا محصولات نوردی و ریخته‌گری) و صادرات و حضور موفق در بازار‌های جهانی، تنها بخشی از آثار و نتایج مثبت این صنعت بوده است. کشور ایران با تولید ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تن فولاد خام تا پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، در جمع ۱۰ تولیدکننده برتر فولاد جهان قرار گرفته است. در این میان، شرکت فولاد خوزستان به عنوان دومین قطب تولیدکننده فولاد در کشور، نقش بسزایی در توسعه و پیشرفت صنعت فولاد کشور داشته است. این شرکت در تلاش است ضمن اجرای طرح‌های توسعه‌ای و ابرپروژه‌های صنعتی، تولید خود را به ۱۳٫۶ میلیون تن در افق ۱۴۱۰ افزایش دهد و با توجه به تدوین اهداف بلندمدت و مدیریت استراتژیک در شرکت، به نظر می‌رسد تحقق این مهم در دسترس فولاد خوزستان باشد. راهبرد اصلی شرکت فولاد خوزستان، حمایت از تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان داخلی در راستای توسعه بومی‌سازی است و اجرای پروژه‌های مشترک با شرکت‌های دانش‌بنیان، مراکز تحقیقاتی، دانشگاه و به‌کارگیری نخبگان علمی و صنعتی، مواردی هستند که همواره مورد توجه شرکت فولاد خوزستان قرار داشته‌اند. در همین راستا، گفت‌وگویی با امین ابراهیمی، مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان تدارک دیده ایم که متن کامل آن را در ادامه خواهید خواند:

در ارتباط با عملکرد شرکت فولاد خوزستان طی دو ماهه ابتدایی امسال توضیحاتی ارائه بفرمایید.

شرکت فولاد خوزستان طی دو ماهه ابتدایی سال جاری، رکورد‌های متعددی در زمینه تولید و فروش محصولات خود به ثبت رسانده است. در بخش تولید تا پایان اردیبهشت ماه امسال، ۲۷۵ هزار و ۱۶۴ تن اسلب در فولاد خوزستان تولید شد. همچنین ما موفق به تولید ۳۹۹ هزار و ۸۸۲ تن بلوم و بیلت شدیم که با افزایش ۱۰٫۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل (۳۶۲ هزار و ۹ تن) همراه است. ضمن اینکه در همین مدت، یک میلیون و ۱۱۱ هزار و ۴۵۶ تن گندله تولید کردیم که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال پیش (۷۰۸ هزار و ۷۴۰ تن)، حاکی از افزایش قابل توجه ۵۶٫۸ درصدی است. مجموع تولیدات فولاد خوزستان شامل اسلب، بلوم و بیلت، آهن اسفنجی و گندله در پایان دو ماهه ابتدایی امسال، به دو میلیون و ۴۷۳ هزار و ۳۶۰ تن رسید که بیانگر افزایش ۱۶٫۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ (دو میلیون و ۱۱۹ هزار و ۹۹۱ تن) است. در زمینه فروش، در حالی موفق به فروش ۱۸۰ هزار و ۲۳۲ تن اسلب در دو ماهه ابتدایی سال جاری شدیم که این میزان با افزایش ۱۴۳٫۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل (۷۴ هزار و ۱۳۹تن) همراه بود. میزان فروش بلوم و بیلت شرکت در دو ماهه ابتدایی ۱۴۰۲، به ۲۰۲ هزار و ۹۳۹ تن رسید که حاکی از افزایش ۳۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال پیش (۱۵۲ هزار و ۵۱۶ تن) است. درآمد حاصل از فروش اسلب تا پایان دو ماهه ابتدایی ۱۴۰۲، به ۳۶ هزار و ۵۲۷ میلیارد و ۴۷۲ میلیون ریال رسید که این میزان حاکی از افزایش ۳۰۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل (۱۱ هزار و ۹۳۸ میلیارد و ۸۵۸ میلیون ریال) است. در همین مدت، درآمد حاصل از فروش بلوم و بیلت را به ۴۰ هزار و ۶۳۵ میلیارد و ۵۵۹ میلیون ریال رساندیم که این میزان با افزایش ۷۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ (۲۲ هزار و ۸۱۶ میلیارد و ۲۷۲ میلیون ریال) همراه است. مجموع درآمد حاصل از فروش محصولات شرکت در پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، به ۱۳۱ هزار و ۱۷۴ میلیارد و ۴۰۵ میلیون ریال رسید که بیانگر افزایش ۹۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال پیش (۶۷ هزار و ۲۴۵ میلیارد و ۶۲۰ میلیون ریال) است.

درخشش فولاد خوزستان در میان شرکت‌های فولادی بورس کالا چگونه به وقوع پیوست؟

بالاترین سهم در تامین نیاز کشور به شمش فولادی تا پایان اردیبهشت ماه امسال، به شرکت فولاد خوزستان اختصاص یافته است. این موفقیت در حالی به دست آمد که طی این مدت، ۵۶ شرکت فولادی اقدام به عرضه شمش در رینگ داخلی بورس کالای ایران کرده و سهم «فخوز» از کل عرضه و معامله شمش در این تالار صنعتی، به ترتیب برابر با ۲۲٫۳ درصد و ۲۲٫۷ درصد بود. تا پایان اردیبهشت ماه امسال، میزان کل عرضه شمش فولادی در رینگ داخلی بورس، دو میلیون و ۴۹۳ هزار و ۱۰۳ تن بود که ۵۵۵ هزار تن آن توسط فولاد خوزستان عرضه شد. در این میان، یک میلیون و ۲۷۵ هزار و ۴۲۰ تن شمش مورد معامله قرار گرفت که ۳۶۶ هزار و ۳۶ تن آن، مرتبط با «فخوز» بود. طی دو ماهه ابتدایی امسال، حجم معاملات شمش فولاد خوزستان در رینگ داخلی بورس، ۶۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت و ارزش کل فروش شمش فولادی «فخوز» به هفت هزار و ۳۷۸ میلیارد تومان رسید که نسبت به مدت مشابه سال پیش، افزایش قابل توجه ۱۲۱ درصدی را نشان می‌دهد.

عملکرد شرکت فولاد خوزستان در حوزه صادرات طی این مدت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ما همواره یکی از شرکت‌های برتر کشور در حوزه صادرات بوده‌ایم و گام‌های محکم و استواری در راستای ارزآوری برای کشور، آن هم در شرایط سخت و دشوار تحریمی و اقتصادی برداشته‌ایم. مجموع فروش صادراتی شرکت طی دو ماه ابتدایی امسال، به ۲۶۰ هزار و ۶۳۲ تن محصول شامل اسلب و بلوم و بیلت رسید که درآمد ۵۲ هزار و ۹۷۹ میلیارد و ۷۱۷ میلیون ریالی را برای ما به همراه داشت؛ در حالی که طی مدت مشابه سال قبل، توانسته بودیم ۲۱۶ هزار و ۷۶۷ تن محصول در بازار‌های صادراتی بفروشیم که درآمد ۳۰ هزار و ۶۷۳ میلیارد و ۱۴۰ میلیون ریالی را برای مجموعه به همراه داشت. تعداد فروش و درآمد حاصل از فروش صادراتی کشور طی دو ماهه ابتدایی امسال، به ترتیب با افزایش ۲۰٫۲ و ۷۲٫۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ همراه بوده است. لازم به ذکر است که در سال گذشته، به عنوان صادرکننده نمونه ملی کشور در بیست و ششمین مراسم روز ملی صادرات انتخاب شدیم که عواملی همچون سنجش تولید و سرمایه‌گذاری مشترک با طرف‌های خارجی، عمق دانش‌بنیانی، فعالیت در مناطق محروم و کم برخوردار، میزان اشتغال‌زایی، میزان نفوذ در شبکه مصرف بازار‌های هدف، سطح پیچیدگی محصول و ارزش افزوده، عضویت در تشکل‌های تخصصی صادراتی، ثبت نشان بین‌المللی و استفاده از نیروی انسانی، مصالح و تجهیزات داخلی در طرح‌های خارج از کشور، در این انتخاب تاثیرگذار بودند. ما در تلاش هستیم علی‌رغم فرا رسیدن روز‌های گرم سال و محدودیت‌هایی که برای برق شرکت‌های فولادی ایجاد شده است، همچنان به روندروبه‌رشد خود در فروش داخلی و صادراتی ادامه دهیم.

اهم برنامه‌ها و طرح‌های توسعه‌ای شرکت فولاد خوزستان در سال جاری چیست؟

در سالی که به نام «مهار تورم و رشد تولید» مزین شده است، طرح‌های جامع و متنوعی برای تمام حوزه‌های تولید، فروش، توسعه و بومی‌سازی تدارک دیده‌ایم. برنامه ما در سال جاری، تولید سه میلیون و ۸۰۰ هزار تن فولاد میانی (بیلت، بلوم و اسلب) است. همچنین صادرات دو میلیون تن فولاد را هدف‌گذاری کرده‌ایم تا بتوانیم ضمن تامین نیاز‌های ارزی شرکت، با افزایش ارزآوری به رشد درآمد‌های ارزی کشور، ثبات نرخ ارز و مهار تورم یاری رسانیم. ضمن اینکه در سال ۱۴۰۲ همانند تمامی ادوار گذشته، اولویت‌های ویژه‌ای برای شرکت‌های داخلی جهت تامین محصولات فولاد خوزستان به ویژه شمش را در نظر گرفته‌ایم و یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن شمش و اسلب به بازار داخلی عرضه خواهیم کرد. در حال حاضر ۲۰۷ طرح به ارزش ۴۰ هزار میلیارد تومان در زمینه‌های مختلف تولیدی و زیست‌محیطی در شرکت فولاد خوزستان در حال اجراست که این حجم از سرمایه‌گذاری در صنایع کشور بی‌نظیر است.

در ارتباط با طرح‌های توسعه‌ای شرکت، طرح زمزم ۳ به عنوان بزرگ‌ترین مگامدول آهن اسفنجی ایران، با ظرفیت تولید یک میلیون و ۷۶۰ هزار تن در نیمه نخست سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد. این طرح با سرمایه‌گذاری ۴۴ هزار و ۷۱۰ میلیارد ریال اجرایی شده و اشتغال‌زایی مستقیم برای ۲۰۰ نفر را به همراه خواهد داشت. زمزم ۳ علاوه بر اینکه منجر به تکمیل زنجیره ارزش تولید و تامین آهن اسفنجی در گروه فولاد خوزستان می‌شود، باعث خواهد شد تا سودآوری خوبی از محل فروش آهن اسفنجی نصیب شرکت شود. سهم ساخت داخل در این ابرپروژه، ۶۱ درصد است و ۱۰ شرکت دانش‌بنیان و ۴۴ شرکت بومی استان خوزستان در احداث آن مشارکت داشته‌اند. همچنین در نیمه دوم سال جاری، کارخانه فولادسازی شرکت صنعت فولاد شادگان با ظرفیت ۸۰۰ هزار تن در سال و با سرمایه‌گذاری ۱۲۰ هزار میلیارد ریالی به بهره‌برداری خواهد رسید. این پروژه، یکی از پروژه‌های مهم گروه فولاد خوزستان در راستای تحقق چشم‌انداز ۱۴۱۰ این شرکت و دستیابی به ظرفیت تولید ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن فولاد در سال است. طرح ماشین ریخته‌گری اسلب عریض، احداث کارخانه اکسیژن ۴ و نیروگاه برق ۵۲۰ مگاواتی، از دیگر طرح‌های توسعه‌ای شرکت به شمار می‌آیند که بهره‌برداری هر یک از آن‌ها، علاوه بر رشد تولید، نقش بسزایی در اشتغال‌زایی و آبادانی منطقه و بهبود شرایط اقتصادی کشور خواهد داشت.

در خصوص اقدامات برجسته شرکت فولاد خوزستان در حوزه بومی‌سازی توضیحاتی ارائه بفرمایید.

از جمله اقدامات شرکت فولاد خوزستان در حوزه بومی‌سازی، می‌توان به بومی‌سازی اسلایدگیت پاتیل از نوع «CS۸۰» برای اولین بار در کشور، ساخت اولین دستگاه گرانول‌پاش خودکار در قالب ریخته‌گری در کشور و افزایش عمر نسوز کوره‌ها با ۸۲۶ ذوب اشاره کرد. بومی‌سازی باکتویل ۴۵۰ تن، لودسل ۱۰۰ تن، مگنت ۶٫۵ کیلووات حمل بلوم، لوله‌های محافظ ترموکوپل‌های کوره زمرم، پاتیل سرباره جدید ۳۰ متر مکعب، الکترود مسی آبگرد درب سرباره، سیستم کنترل‌کننده دما جهت پیش‌گرم کوره‌ها و…، تنها بخش کوچکی از اقدامات شرکت در این حوزه بوده است. ضمن اینکه ما در سال گذشته، موفق به ساخت دستگاه اندازه‌گیری آهن کل و فلزی آهن اسفنجی برای نخستین بار در جهان شدیم که این امر نیز برگ زرینی در کارنامه موفق شرکت فولاد خوزستان در حوزه بومی‌سازی است. لازم به ذکر است که بومی‌سازی، همواره سرلوحه شرکت‌های زیرمجموعه فولاد خوزستان نیز بوده و برای مثال، نخستین دستگاه تراش جهت آماده‌سازی رینگ و بوش مورد نیاز بازسازی بولستر واگن‌های اوکراینی در شرکت لکوموتیو ریل اروند در سال جاری بومی‌سازی شد.

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده