تاریخ: ۰۴ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۵۷
بازدید: ۳۶
کد خبر: ۳۰۸۷۳۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان قزوین:

کسی به هشدار‌های صمت در مورد شرکت‌های پیش فروش خودرو توجه نکرد

‌می‌متالز - مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان قزوین با بیان اینکه بیش از ۲۰۰ صفحه مشکلات شرکت‌های پیش فروش خودرو در قزوین را به نهاد‌های نظارتی هشدار داده بودیم، گفت: کسی به هشدار‌های ما توجه نکرد.

به گزارش می‌متالز، عزیزالله افضلی عصر یکشنبه در نشست با اصحاب رسانه استان قزوین با بیان اینکه وضعیت سرمایه گذاری در استان قزوین مطلوب است، اظهار کرد: بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان میزان ارزش افزوده ناشی از فعالیت صنایع در استان قزوین است.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال گذشته تا به امروز ۲۳۰۰ طرح صنعتی در استان کلید خورده است، افزود: برای اجرای این طرح‌ها ۱۱۳ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در حال اجرا است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان قزوین از صدور ۷۷۴ فقره پروانه صنعتی در استان قزوین از سال ۱۴۰۰ خبر داد و عنوان کرد: در طی این مدت ۳۶۹ هزار میلیارد ریال برای استان قزوین سرمایه جذب شده است.

وی تاکید کرد: در سه ماهه ابتدایی سال جاری ۱۱۵ فقره جواز در استان قزوین صادر شده که بر اساس آن ۲۴ هزار و ۶۰۲ نفر وارد چرخه کار و اشتغال شدند.

اشتغال برای بیش از ۸۵۰۰ نفر

افضلی ادامه داد: تعهد اشتغال این سازمان در سال گذشته ۸ هزار نفر بود که با تلاشی که صورت گرفت برای ۸۵۰۰ نفر شغل ایجاد شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۵۴ فقره پروانه اکتشاف از معادن صادر شده است، تصریح کرد: ۱۱۱ مورد گواهی کشف نیز در حوزه معادن استان قزوین صادر شده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان قزوین استان قزوین را یکی از استان‌های دارای بضاعت مناسب در حوزه معدن دانست و ادامه داد: میزان ذخایر معدنی استان قزوین بیش از ۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تن برآورد شده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۵۶ پروانه بهره‌برداری در بخش معدن صادر شده است، تصریح کرد: ۱۹۰۷ نفر در معادن استان قزوین مشغول به فعالیت مستقیم و غیرمستقیم هستند.

افضلی احیای واحد‌های صنعتی راکد را یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های این سازمان عنوان و بیان کرد: در سال ۵۵ واحد تولیدی و صنعتی دارای مشکل و یا راکد در استان قزوین احیا شده و به چرخه فعالیت بازگردانده شدند.

وی گفت: این روند در سال جاری نیز ادامه دارد و از ابتدای سال تا به امروز نیز مشکلات ۵ واحد صنعتی دارای مشکل و یا بحران در استان حل شده و به چرخه فعالیت بازگشته‌اند.

این مسوول از تلاش برای عبور استان قزوین از سقف صادرات یک میلیارد دلار محصولات غیر نفتی در سال جدید خبر داد و اظهار کرد: سال گذشته ۶۴۸ میلیون دلار صادرات از استان قزوین صورت گرفت.

وی بیان کرد: این میزان صادرات جایگاه استان قزوین را ارتقا بخشیده و هم اکنون در رده چهاردهم کشور قرار داریم و مطمئناً با تحقق یک میلیارد دلار، این جایگاه تغییر ملموسی خواهد کرد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان قزوین با اشاره به فعالیت شرکت‌های پیش فروش خودرو در استان قزوین گفت: تنها شرکت‌هایی مجاز به فروش و یا پیش فروش خودرو هستند که وارد کننده و یا تولید کننده خودرو و مشتقات آن باشند.

وی بیان کرد: متأسفانه در قزوین هیچکدام از شرکت‌های پیش فروش دارای این ویژگی نیستند و بار‌ها در مقاطع مختلف اعلام کردیم که رشد قارچ گونه این شرکت‌ها صحیح نیست و این شرکت‌ها مجوز ندارند.

افضلی افزود: در ۲۰۰ صفحه تخلفات و مشکلات این شرکت‌ها را به نهادی مرتبط و نظارتی هشدار دادیم، اما کسی هشدار ما را جدی نگرفت.

این مسوول در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه میانگین رشد صنعت در کشور ۸ درصد است، تصریح کرد: قزوین در سال گذشته رشدی بالاتر از میانگین کشوری داشته و نرخ رشد صنعت در استان قزوین ۸.۳ بوده است.

وی در پایان با اشاره به نقش صمت در کنترل بازار عنوان کرد: تورم نتیجه یک فرایند چند وجهی است، اما زمانی می‌توان متوجه نقش این سازمان در کنترل بازار شد که صمت را از معادلات حذف کنیم و بدون شک در این شرایط شاهد هرج و مرج در این حوزه خواهیم بود.

فسخ ۳۰ قرارداد در شهرک‌های صنعتی استان قزوین

رضا صفاری مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین نیز در این نشست با اشاره به دستور معاون عمرانی در بهمن ۱۴۰۰ برای بازپس گیری زمین‌های بلااستفاده در شهرک‌های صنعتی اظهار کرد: در گام قوانین نقل و انتقال که باعث دلالی زمین می‌شد را لغو کردیم.

وی افزود: بر اساس پایشی که صورت گرفت ۷۰۰ اخطار به واحد‌های صنعتی که کار نکرده بودند ارسال شد و در نهایت ۳۰ قرارداد فسخ و ۱۶۶ هکتار زمینی که بلااستفاده مانده بود بازپس گرفته شده و به شرکت بازگشت.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی در پایان یادآور شد: زمین در شرکت شهرک‌های صنعتی باید به تولید ختم شود و اجازه سودجویی را به کسی نخواهیم داد.

منبع: خبرگزاری مهر

عناوین برگزیده