تاریخ: ۳۱ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۴۵
بازدید: ۱۴۹
کد خبر: ۲۹۹۷۲۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تنها راه تنفس مردم آبیک را با فعالیت معدن پیغمبرکوه مسدود نکنیم/ معادن شن و ماسه به شهردار‌ها واگذار شود

‌می‌متالز - نماینده قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی گفت: تداوم فعالیت معدنی در پیغمبرکوه آبیک راه تنفس مردم را بسته و سلامت مردم را به مخاطره می‌اندازد.

به گزارش می‌متالز، هفدهمین جلسه شورای معادن استان قزوین روز پنجشنبه به ریاست محمد مهدی اعلایی استاندار و با حضور لطف الله سیاهکلی نماینده قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی، علی رحمانی معاون اقتصادی و مهدی رجحانی معاون عمرانی و مدیران دستگاه‌های ذیربط در استانداری برگزار شد.

لطف الله سیاهکلی در این جلسه با انتقاد از بی توجهی به مسائل زیست محیطی و به خطر انداختن سلامت مردم گفت: مردم آبیک سالهاست در مظلومیت و محرومیت هستند و سال‌ها از آب آشامیدنی گوارا و هوای سالم محروم بودند که با عزم جدی در دولت سیزدهم خوشبختانه مشکل آب برطرف شد، اما همچنان با آلودگی هوا مواجهند.

تنها راه تنفس مردم آبیک را با فعالیت معدن پیغمبرکوه مسدود نکنیم/ معادن شن و ماسه به شهردار‌ها واگذار شود

وی بیان کرد: آلودگی هوای شهرستان آبیک عوامل متعددی دارد که ریزگرد‌های منطقه بیابانی الله آباد، کارخانه سیمان، نیروگاه و فعالیت معادن و سوخت خودرو‌های عبوری از اتوبان آن جمله است که در مسیر توسعه گردشگری در این شهرستان باید برای رفع آلودگی‌ها همت کنیم.

سیاهکلی تصریح کرد: یکی از مسیر‌های عبور هوای پاک این شهرستان، منطقه پیغمبرکوه آبیک است که شاید بتوان گفت تنها مسیر باقیمانده برای تنفس مردم مظلوم و نجیب آبیک است که آن هم با تمدید مجوز فعالیت بهره برداری از معادن این منطقه نگران هستیم این منفذ نیز بسته شود.

نماینده قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی یادآورشد: شاید در نگاه کارشناسی میزان آلودگی معادن در مقایسه با سایر عوامل کمتر باشد، اما باید در این موضوع نگاه جامع داشته باشیم و بدانیم وقتی مجموعه‌ای از آلودگی‌ها در کنار هم قرار می‌گیرد می‌تواند سلامت مردم را به خطر انداخته و زندگی را برای ساکنان سخت و دشوار کند.

وی گفت: محدوده سیپورکس و فعالیت معادن پیغمبرکوه به نوعی تنها راه عبور هوای پاک و تلطیف هوای این شهرستان است تا منفذ تنفس مردم بسته نشود و به نظر می‌رسد تمدید مجوز بهره برداری از معدن این منطقه باید متوقف شود تا سلامت مردم به خطر نیفتد.

سیاهکلی اظهارداشت: مردم آبیک مانند سایر مناطق حق دارند در هوای سالم و پاک تنفس کرده و زندگی آرامی داشته باشند و ما حق نداریم بخاطر منفعت اقتصادی و یا بهانه توسعه فعالیت‌های معدنی موجب نگرانی مردم و به خطر افتادن سلامتی آن‌ها شویم.

تنها راه تنفس مردم آبیک را با فعالیت معدن پیغمبرکوه مسدود نکنیم/ معادن شن و ماسه به شهردار‌ها واگذار شود

این نماینده مجلس تصریح کرد: متاسفانه بخش عمده‌ای از زمین‌های این منطقه با رانت گرفته شده و امروز یکی از مطالبات مردم پایان دادن به فعالیت‌های معدنی بی رویه و کمک به محیط زیست منطقه و زندگی مردم است.

وی بیان کرد: مسائل اجتماعی و امنیتی برای ما مهم است و نباید اجازه دهیم هیچ موضوعی زندگی و روح وروان مردم در این شرایط سخت اقتصادی را بار دیگر دچار چالش و نگرانی کند و در کنار آن وقتی قرار است با حمایت استاندار موضوع گردشگری و توسعه فضای سبز و استقرار شرکت‌های دانش بنیان در آبیک توسعه پیدا کند حتما فعالیت معادن می‌تواند مانع اصلی در این مسیر باشد.

نصب سیستم باسکول هوشمند برای کنترل فعالیت کامیون معادن

سیاهکلی در یک پیشنهاد کارشناسی خواستار استفاده از سیستم‌های هوشمند و الکترونیک برای کنترل بار کامیون‌های معادن شد و گفت: در شرایط کنونی هرجا با حذف نیروی انسانی از سیستم‌های هوشمند بهره گرفته ایم موجب کاهش هزینه‌ها شده ایم لذا در راستای کنترل و رصد تردد کامیون‌های حامل مواد معدنی توصیه می‌شود از باسکول‌های هوشمند در استان استفاده شود.

وی یادآورشد: یکی از مشکلات در روستا‌هایی که معادن در آن‌ها فعال شده این است که به دلیل عبور کامیون‌های سنگین که تناژ اضافه دارند شاهد تخریب جاده‌های روستایی هستیم که امکان کنترل مستمر این کامیون‌ها نیست لذا پیشنهاد می‌شود با نصب دوربین و باسکول‌های هوشمند و الکترونیک این وضعیت کنترل شود.

سیاهکلی افزود: با استفاده از تکنولوزی و تجهیزات هوشمند باید از بروز تخلف جلوگیری کنیم و می‌توانیم از محل یک درصد فروش معادن و یا اعتبارات استانی برای خرید حداقل چهار دستگاه باسکول هوشمند و نصب در مکان‌های عبور کامیون‌های معادن از اضافه بار خودرو‌ها جلویگری کنیم تا جاده‌های روستایی سالم بماند.

تنها راه تنفس مردم آبیک را با فعالیت معدن پیغمبرکوه مسدود نکنیم/ معادن شن و ماسه به شهردار‌ها واگذار شود

وی اظهارداشت: در شرایط کنونی هر کیلومتر روکش آسفالت جاده‌های روستایی حدود ۲.۵ میلیارد تومان هزینه دارد که اعتبارات دولتی جوابگوی ترمیم آن نیست و کمک معدن کاران هم نمی‌تواند این تحریب را جبران کند لذا هترین راهکار پیشگری از تخلف با بهره گیری از تجهیزات هوشمند است.

نماینده قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی گفت: نصب دوربین کنترل و باسکول‌های هوشمند کاربرد‌های متعدد دارد و می‌تواند نیاز‌های دیگر استان را برطرف کند.

معادن شن و ماسه به شهرداری‌ها واگذار شود

سیاهکلی پیشنهاد خوب دیگری هم داد و گفت: معادن شن و ماسه بعنوان انفال بهتر است به شهرداری‌ها واگذار شود تا یک منبع درآمد پایداری برای شهرداری‌ها ایجاد کند تا از وابستگی به دولت رها شوند.

وی بیان کرد: اگر سازمان همیاری ورود کرده و این موضوع را پیگیری کند می‌توانیم برای سال‌ها یک درآمد منطقی برای شهرداری‌های کوچک هم ایجاد کنیم تا هم نیاز آسفالت خود را تامین کنند و هم به درآمد مناسبی دست یابند.

سیاهکلی خواستار احیای معدن مس طارم هم شد و گفت: معادن مس با مصرف کم انرژی و سود اقتصادی بالا می‌توانند به اقتصاد استان کمک کنند لذا امیدواریم با تعیین تکلیف و احیای معدن مس طارم از این ظرفیت خدادادی بهتر اسنتفاده کنیم.

در این جلسه استاندار قزوین با پیشنهادات دکتر سیاهکلی موافقت و برای اقدام مقتضی دستور لازم را صادر کرد.

منبع: خبرگزاری برنا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده