تاریخ: ۱۱ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۳۹
بازدید: ۷۵
کد خبر: ۳۰۸۹۳۶
سرویس خبر : آهن و فولاد
رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد مطرح کرد؛

سود کلان گروه فولاد مبارکه حاصل از ارزش سرمایه این مجموعه است

‌می‌متالز - در روز‌های پیش یکی از مسوولین، پشت پرده سود کلان گروه فولاد مبارکه را فساد، رانت و هزینه تبلیغات انتخاباتی خواند؛ رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد در واکنش به این نگاه، سود بالای فولاد مبارکه را حاصل از ارزش سرمایه‌ای دانست که این مجموعه عظیم دارا است.

به گزارش می‌متالز، چندی پیش یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مصاحبه‌ای با اشاره به اینکه گروه فولاد مبارکه رسما از جیب مردم دزدی می‌کند و سود ۲۰۰ درصدی این مجموعه توجیه ندارد، ۱۸۰ درصد این سود را از جیب مردم دانست و گفت سود این مجموعه باید ۳۰ نهایت ۱۰۰ درصد باشد و نه ۲۰۰ درصد. این فرد مسوول پشت پرده سود کلان شرکت فولاد مبارکه را فساد، رانت و هزینه تبلیغات اتخاباتی دانست و بیان کرد ما ما عرضه تنظیم بازار فولاد را نداریم بنابراین جیب مردم را خالی می‌کنیم که قاچاق نشود. همچنین این فرد گفته است اگر نیروی انسانی و انرژی ارزان نباشد تولید در کشور ما معنا ندارد و قیمت محصولات فولاد را با وجود اینکه هیچ وابستگی ارزی ندارد گران خواند.

بهرام سبحانی، رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد در واکنش به این نظرات گفت: مجتمع فولاد مبارکه از بزرگترین شرکت‌های تولید محصولات فولادی کشور است و افرادی که نگاهشان در مورد فولاد مبارکه این چنین است به ارزش سرمایه فولاد در بازار و متقابلا سود به دست آمده توسط این مجموعه نسبت سرمایه‌اش توجه‌ای نمی‌کنند. درواقع اگر سود گروه فولاد مبارکه عددی درشت و قابل توجه است به طبع، این گروه خودش نیز مجموعه‌ای عظیم است. مبارکه هشت کوره فولادی در استان‌های مختلف دارد و هرکدام از این‌ها به تنهایی سودآوی بالایی دارد؛ و طبیعتا از مجموعه امکانات گروه فولاد مبارکه مثل نورد گرم، سرد، گالوانیزه و. در هر استان به عنوان یک شرکت، انتظار چند میلیارد سود داریم؛ بنابراین مقدار سودآوری یک مجموعه را باید به نسبت میزان سرمایه گذاری آن شرکت دید. ضمن اینکه سرمایه‌گذاران گروه فولاد مبارکه به اندازه سود بانکی ۲۰ درصد هم سود دریافت نمی‌کنند؛ بنابراین این افراد بهتر است مستند، با استدلال و اثبات در این باره صحبت کنند.

مجموعه فولاد مبارکه یک شرکت بورسی است و عملکردش به طور مرتب و بسیار شفاف در سیستم کدال در حال گزارش است. هزینه تمام شده، قیمت فروش، سود و صد‌ها هزار سهامدار خصوصی این مجموعه همگی مشخص است. گاهی بعضی حرف‌ها از جانب افرادی مطرح می‌شود که انتظار نمی‌رود اینقدر با با شیوه خرید، فروش، قیمت و بازار بیگانه باشند؛ بنابراین باز هم می‌گویم اگر نگاه عده‌ای این است که پشت سود کلان گروه فولاد مبارکه رانت، فساد و هزینه تبلیغات انتخاباتی است بیایند و ثابت کنند.

آقایانی که چنین صحبت‌هایی را می‌کنند باید تبعاتش را نیز بپذیرند، چون نظرات این چنینی به یک باره ممکن است بازار سرمایه را بهم بریزد؛ به طور مثال بورس یکدفعه سقوط می‌کند؛ بنابراین تبعات چنین مصاحبه‌هایی را روی تابلوی بورس می‌بینیم و در نهایت نارضایتی سهامداران را از ریزش بازار سرمایه شاهد خواهیم بود؛ پس بهتر است کمی محتاط‌تر و با با تکیه بر مستندات صحبت کنیم.

انجمن فولاد در حال حاضر رسالت قیمت‌گذاری ندارد؛ یک زمانی انجمن فولاد مشمول قیمت‌گذاری بود و از آن خواسته می‌شد قیمت را مدیریت کند، ولی در حال حاضر قیمت‌گذاری توسط سازمان بورس انجام می‌شود؛ و زمانی که قیمت یک کالا در بورس تعیین می‌شود دیگر از انجمن در این باره کاری برنمی‌آید؛ و تنها سعی انجمن این است که در بورس، قوانین و مقرراتی حاکم نشود که قیمت‌ها در دو جهت بالا و پایین کاذب باشد. ما با سرکوب قیمت بورس و با شیوه‌هایی که موجب سرکوب قیمت شود و همچنین با هرج و مرج و بی بند و باری مخالفیم.

منبع: اقتصاد آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده
فرمایشات رهبری، نصب‌العین کارگران فولاد اکسین در سال ۱۴۰۳ است/ با یک برنامه‌ریزی هدفمند انشاالله اکسین به بالاترین ظرفیت تولید خواهد رسید/ اولویت شرکت، ایجاد انگیزه و حال خوب برای کارگران است/ تلاشمان بر این است همه محصولات شرکت در بورس عرضه شوند
مهندس نمازی عضو هیات مدیره فولاد اکسین در نشست خبری:

فرمایشات رهبری، نصب‌العین کارگران فولاد اکسین در سال ۱۴۰۳ است/ با یک برنامه‌ریزی هدفمند انشاالله اکسین به بالاترین ظرفیت تولید خواهد رسید/ اولویت شرکت، ایجاد انگیزه و حال خوب برای کارگران است/ تلاشمان بر این است همه محصولات شرکت در بورس عرضه شوند