تاریخ: ۱۳ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۴۳
بازدید: ۱۱۸
کد خبر: ۳۰۸۹۹۰
سرویس خبر : آهن و فولاد
احتمال افزایش هزینه‏‏‌های تولید فولادی‏‏‌ها خریداران را نگران کرده است

فولاد پشت سپر احتیاط

‌می‌متالز - نگرانی فعالان بازار محصولات فولادی از افزایش هزینه‌های تولید به دلیل انتشار اخباری در خصوص افزایش نرخ خوراک گاز به همراه تثبیت نرخ ارز در بازار آزاد در کانال ۴۹‌هزار تومانی و تداوم محدودیت مصرف برق صنایع در تابستان موجب شده است تا معاملات محصولات زنجیره فولاد در فاز احتیاط قرار گیرد و با رکود همراه شود.

فولاد پشت سپر احتیاط

به گزارش می‌متالز، در نتیجه میزان تقاضا برای شمش فولاد عرضه‌شده در بورس‌کالا نسبت به هفته گذشته با کاهش چشمگیری مواجه شد. همچنین خریداران از میلگرد عرضه‌شده در این بستر معاملاتی طی هفته گذشته استقبال نکردند و در نهایت این محصولات با رقابت قیمتی بسیار جزئی معامله شدند.

معامله با قیمت پایه

بازگشت نرخ ارز به کانال ۵۰‌هزار تومانی در هفته جاری و چشم‌انداز منفی سرمایه‌گذاران نسبت به روند تولید به همراه اعمال محدودیت بر مصرف برق صنایع از جمله صنعت فولاد موجب شد تا پس از یک‌دوره کوتاه رونق دادوستد محصولات فولادی، روند معاملات برای این کامودیتی‌ها در بازار آزاد و بورس وارد فاز رکودی شود. روز گذشته بیش از ۱۶۳‌هزار تن شمش فولاد XSP در رینگ داخلی بورس‌کالا عرضه شد که برای این حجم از محصول تنها تقاضایی در حدود ۱۵۰‌هزار تن به ثبت رسید. بررسی آمار معاملات حاکی از آن است که میزان تقاضا برای شمش فولاد با کاهش ۱۶ درصدی نسبت به هفته ابتدایی تابستان مواجه شده است. همچنین سطح تقاضا برای ورق رنگی و قلع‌اندود که هفته پیش نیز عرضه نشده بودند به حدود ۸‌هزار تن رسید که نشان‌دهنده برتری تقاضا نسبت به عرضه این محصولات در سطح ۵۰ درصدی است. دوشنبه گذشته هر کیلوگرم شمش فولاد به طور متوسط با قیمت پایه ۲۰‌هزار و ۱۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم عرضه و تقاضای ضعیف به معامله اکثر عرضه‌ها در سطحی نزدیک به قیمت پایه منجر شد.

چرا بازار کم‌عمق است؟

کاهش بهای ارز در بازار آزاد طی روز‌های گذشته را می‌توان یکی از دلایل افت تقاضا برای محصولات فولادی دانست. به طور سنتی نوسانات نرخ ارز در بازار آزاد از سیگنال‌های اصلی جهت‌دهنده به روند بازار محصولات فولادی از جمله شمش و مقاطع طویل بوده است، به طوری که کاهش بهای ارز آزاد موجب افت انتظارات تورمی در ذهن فعالان بازار شده و در نتیجه از میزان خرید‌های هیجانی و همچنین حجم تقاضای افرادی که تنها به جهت حفظ سرمایه و نقدینگی خود در این بازار فعالیت می‌کنند می‌کاهد. به عقیده تحلیلگران بازار پول و ارز با وجود انتشار اخبار منفی سیاسی در خصوص روند مذاکرات، افزایش عرضه ارز در بازار که موجب کاهش فشار بر معاملات ارزی شده، مانع رسیدن نرخ دلار به کانال ۵۰‌هزار تومانی می‌شود. همچنین نبود تقاضای چشمگیر در بازار را می‌توان از دیگر عواملی دانست که مانع رشد قیمتی ارز شده است.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده