تاریخ: ۰۸ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۵۹
بازدید: ۴۵
کد خبر: ۳۰۹۳۴۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بانک مرکزی برای تثبیت نرخ ارز در شرایط تحریم نیاز به اختیارات کافی دارد

‌می‌متالز - یک استاد اقتصاد گفت: سیاست‌های اخیر بانک مرکزی توانست تا حد زیادی در کنترل و تثبیت نرخ ارز موثر واقع شود.

به گزارش می‌متالز، سید عزیز آرمن، تحلیلگر مسایل اقتصادی در خصوص کارآمدی سیاست‌های تثبیت بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی با اجرای این سیاست‌ها سعی دارد در جهت کنترل حجم نقدینگی بصورت انقباضی عمل کند. بطوریکه در هفته‌های اخیر نیز توانسته نرخ ارز را تا حد زیادی کنترل و تثبیت کرده و نوسانات ارزی را در حد مشخص حفظ کند. هر چند که بخش زیادی از برنامه‌های کارگشای بانک مرکزی در بازار ارز به اتفاقات منطقه‌ای و افق‌های سیاسی پیش رو مربوط می‌شود.

وی به لزوم عملی کردن شعار‌های دولت‌های قبلی توسط مسوولان کنونی اشاره کرد و گفت: بخش قابل ملاحظه‌ای از کنترل نوسانات بازار ارز به سیاست‌ها و برنامه‌های عملی بانک مرکزی بر می‌گردد که در گذشته فقط در حد شعار باقی مانده بود. در واقع بانک مرکزی با کنترل‌های لازم توانست بسیاری از سیاست‌های گذشته را به درستی اجرایی و افق‌های روشنی را ایجاد کند.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اهمیت تثبیت نرخ ارز در شرایط تحریم از سوی بانک مرکزی ادامه داد: بانک مرکزی کار سخت و مهمی را پیش رو دارد، چراکه باید با سیاست‌های خود آن اعتماد و اعتبار کم شده در سال‌های گذشته را دوباره احیا و تقویت کند. قطعا بانک مرکزی برای تثبیت نرخ ارز در شرایط تحریم نیز باید اختیارات کافی داشته باشد که معتقدم در صورت چنین شرایطی می‌توان به کنترل و تثبیت بازار ارز امیدوار بود.

آرمن با اشاره به اینکه بانک مرکزی نهادی است که نیاز به اختیارات و استقلال نسبی دارد، افزود: بانک مرکزی برای رسیدن به اهدافش باید جدیت و تلاش را در عمل نشان دهد که این موضوع نیازمند برخورداری از اختیارات و اقتدار لازم است. ضمن اینکه بدنه حاکمیت هم باید با بانک مرکزی همسو باشد تا برنامه‌های تثبیت و کنترل بازار ارز به خوبی اجرایی شود.

استاد دانشکده اقتصاد در خصوص مرکز مبادله و تامین نیاز‌های واقعی ارزی نیز گفت: این حرکت را می‌توان مثبت ارزیابی کرد، اما فراموش نکنیم که بازار هم باید در شرایط کالایی و پولی با هم سازگار باشد. حال اگر در این مراکز، محدودیت‌هایی از جانب مختلف در تولید یا تامین ارز یا حتی فروش و صادرات اعمال شود، اقتصاد را با شوک همراه خواهد کرد. در نتیجه فعالیت این نهاد‌ها با هدف توزیع و کنترل ارز می‌تواند تا حدی شرایط را کنترل کند، اما در واقع باید محدودیت‌های بالا دستی نیز برطرف شود. به هر حال این مرکز می‌تواند با گشایش‌های ویژه به جریان ارزی در مسیر هدفگذاری شده نظم دهد.

وی پیش‌بینی‌پذیر کردن اقتصاد به ویژه برای فعالان اقتصادی و کسب‌وکار‌ها را یکی از مسایل مهم در اقتصاد کشور خواند و افزود: بی تردید توانایی پیش بینی و کاهش خطا در این روند نیازمند ایجاد یک جو روانی و سیاسی نسبتا آرام در اقتصاد و جامعه است.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده