تاریخ: ۱۱ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۱۹
بازدید: ۵۴
کد خبر: ۳۰۹۱۷۷
سرویس خبر : اجتماعی

درخششی دیگر در حوزه مسوولیت اجتماعی از شرکت گل گهر

‌می‌متالز - مسوولیت اجتماعی شرکت‌ها به مجموعه اقداماتی اطلاق می‌شود که شرکت‌ها در جهت حفظ و تحقق مصالح اجتماعی و محیط زیستی علاوه بر اهداف اقتصادی خود انجام می‌دهند. در واقع، مسوولیت اجتماعی شرکت‌ها بیانگر تعهد آن‌ها نسبت به ارتقای رفاه اجتماعی، محیط زیست و اقتصادی جامعه است.

به گزارش می‌متالز، مسوولیت اجتماعی شرکت‌ها در برخی از حوزه‌ها و فعالیت‌ها مانند حمایت از حقوق کارگران، کاهش تاثیرات منفی بر محیط زیست، حمایت از آموزش و پژوهش، حمایت از اقتصاد محلی، ارائه محصولات و خدمات با کیفیت و ایجاد شغل‌های پایدار مشخص می‌شود. هدف اصلی مسوولیت اجتماعی شرکت‌ها این است که به جای تمرکز فقط بر سودآوری، به بهبود جامعه و محیط زیست کمک کنند.

در حقیقت، مسوولیت اجتماعی شرکت‌ها بر پایه سه پایه اصلی عمل می‌کند. این سه پایه عبارتند از:

  1. مسوولیت اجتماعی: شرکت‌ها باید به نیاز‌ها و انتظارات اجتماعی پاسخ دهند و در بهبود وضعیت جامعه مشارکت کنند.

  2. مسوولیت زیست‌محیطی: شرکت‌ها باید در کاهش تاثیرات منفی بر محیط زیست و حفظ منابع طبیعی نقشی فعال داشته باشند.

  3. مسوولیت اقتصادی: شرکت‌ها باید سودآوری و ایجاد ارزش برای سهامداران خود را رعایت کنند.

مسوولیت اجتماعی شرکت‌ها به عنوان یک مفهوم رو به رشد است و باعث شده تا شرکت‌ها به طور عمده‌ای به این موضوع توجه کنند. این مفهوم نه‌تن‌ها بهبود عملکرد شرکت‌ها را در ابعاد مختلف بلکه اعتماد عمومی به آن‌ها نیز افزایش می‌دهد.

شبکه تصفیه فاضلاب در کشور‌های مختلف به منظور حفظ کیفیت آب و حفاظت از محیط زیست بسیار مهم است. عملکرد این شبکه‌ها به ضریب نفوذ شبکه تصفیه فاضلاب بستگی دارد. ضریب نفوذ شبکه تصفیه فاضلاب با میزان فاضلابی که در شبکه تصفیه فاضلاب وارد می‌شود و در نهایت به آب تصفیه شده تبدیل می‌شود، نسبت دارد. این ضریب می‌تواند نشان دهنده کارایی و عملکرد شبکه تصفیه فاضلاب باشد.

۱۸۳ شهر ایران تصفیه خانه فاضلاب دارند که جمعیتی حدود ۳۰ میلیون نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد.

تصفیه فاضلاب به عنوان بخشی از منابع آبی پایدار در جهان تلقی می‌شود.

حجم پساب تولیدی کشور حدود ۱.۲ میلیارد متر مکعب در سال است که کمتر از نیم درصد آن در صنعت استفاده می‌شود.

شایان ذکر است که پروژه جمع‌آوری و تصفیه‌خانه فاضلاب سیرجان با سرمایه‌گذاری شرکت گل‌گهر و مشارکت شرکت‌های جهادنصر، سرمایه‌گذاری و توسعه گل‌گهر، نظم آوران، توسعه عمران و مدیریت منطقه، شهرداری و توسط شرکت کاریز و با حجم سرمایه‌گذاری ۱۲۵۰ میلیارد تومان به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

طول شبکه جمع‌آوری فاضلاب ۳۸۸ کیلومتر، ظرفیت تصفیه‌خانه در شبانه‎روز ۲۶ هزار متر مکعب و میزان پساب نهایی پروژه در مراحل پایانی ۳۰۰ لیتر بر ثانیه است. ضمن اینکه روش تصفیه در این طرح از روش‌ها و تکنولوژی به‌روز دنیاست که از جمله مزایای آن می‌توان به جلوگیری از آلودگی آب‌های زیرزمینی، ارتقا بهداشت عمومی و کمک به صنعت اشاره کرد.

منبع: جهان اقتصاد

عناوین برگزیده