تاریخ: ۱۱ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۳۵
بازدید: ۴۹
کد خبر: ۳۰۹۱۸۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

افزایش قیمت سنگ آهن چین

‌می‌متالز - با توجه به بررسی‌های انجام شده، قیمت سنگ آهن چین به دلیل تشدید تقاضا و پویایی مثبت در بازار چین نسبت به هفته قبل ۲.۲ درصد افزایش یافت.

به گزارش می‌متالز، داده‌های منتشر شده توسط Nasdaq در روز جمعه (۳۰ ژوئن) نشان می‌دهد معاملات آتی سنگ آهن مربوط به ماه سپتامبر که بیشترین معامله در بورس کالای دالیان را داشت، در هفته ۲۳ تا ۳۰ ژوئن ۲۰۲۳ به ۸۲۲ یوان در هر تن رسید که معادل ۱۱۳.۳۵ دلار در هر تن می‌باشد. این در حالی است که قیمت سنگ آهن در بورس کالای دالیان در هفته منتهی به روز جمعه (۳۰ ژوئن) نسبت به هفته قبل ۲.۲ درصد افزایش یافته است.

فعالان بازار در روز جمعه (۳۰ ژوئن) گزارش دادند معاملات آتی سنگ آهن مربوط به ماه ژوئن در بورس سنگاپور در روز جمعه در محدوده ۱۱۰.۷۵ دلار در هر تن شنیده شد. این در حالی است که قیمت سنگ آهن در بورس سنگاپور نسبت به قیمت شنیده شده در ۲۳ ژوئن حدود ۰.۹ درصد کاهش یافته است.

شکل زیر قیمت سنگ آهن در بورس کالای دالیان و بورس سنگاپور چین را در هفته ۲۳ تا ۳۰ ژوئن ۲۰۲۳ نشان می‌دهد.

افزایش قیمت سنگ آهن چین

به نقل از چندین منبع خبری، قیمت سنگ آهن در هفته گذشته با افزایش ذخیره سازی توسط برخی کارخانه‌های فولاد چین پس از تعطیلات و همچنین انتظارات برای محرک‌های اقتصادی بیشتر در چین حمایت شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد این عوامل اعتماد معامله گران را نسبت به بهبود تقاضا برای کالا‌ها در کوتاه مدت افزایش داده است.

اخیرا آقای Li Qiang نخست وزیر چین در نشست مجمع جهانی اقتصاد در تیانجین گفت: دولت به زودی اقدامات سیاسی موثری را برای حمایت از تقاضای داخلی ارائه خواهد کرد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد پیش از اعلام خبر اقدامات موثر چین، کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین از موسسات مالی خواست تا وام‌های میان مدت و بلند مدت به صنعت تولید را گسترش دهند.

تحلیل گران Huatai Futures اعلام کردند که سطح بالای تولید آهن خام همراه با عرضه ناکافی قراضه فولادی، حمایت نسبتاً قوی برای مصرف سنگ آهن فراهم کرده است.

در این میان معامله گران گزارش دادند چشم انداز رشد قیمت سنگ آهن در حال حاضر به دلیل کاهش قیمت فولاد و حاشیه سود کم برای فولادسازان محدود است. علاوه بر این در پایان هفته، داده‌های مربوط به سود صنعتی چین در ماه‌های ژانویه تا می‌منتشر شد. باید توجه داشت که این شاخص حدود ۱۸.۸ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافت که همچنین بر جو بازار تأثیر منفی گذاشت.

به نقل از چندین منبع خبری، با این حال در کوتاه مدت، قیمت سنگ آهن ممکن است کمی افزایش یابد، زیرا اثر مشوق‌های اقتصادی از قبل اجرا شده هنوز به طور کامل در بازار منعکس نشده است. در عین حال باید توجه داشت که کاهش قیمت فولاد و سود کم فولادسازان به محدود کردن تولید و مصرف مواد اولیه در آینده کمک خواهد کرد.

میزان واردات سنگ آهن به چین در ژانویه تا می ۲۰۲۳ به ۴۸۰.۷۵ میلیون تن رسید. این در حالی است که میزان واردات سنگ آهن به چین در ژانویه تا می ۲۰۲۳ حدود ۷.۷ درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل افزایش یافت.

به نقل از چندین منبع خبری، چین در ماه می ۲۰۲۳ حدود ۹۶.۱۷ میلیون تن سنگ آهن وارد کرد که نسبت به آوریل ۲۰۲۳ حدود ۶.۳ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که میزان واردات سنگ آهن به چین در می ۲۰۲۳ حدود ۳.۹ درصد نسبت به می ۲۰۲۲ رشد داشته است.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده