تاریخ: ۱۳ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۲۳
بازدید: ۴۲
کد خبر: ۳۰۹۲۲۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

آمادگی اتاق بندرعباس برای تاسیس دفتر هماهنگ کننده «ایرو»

‌می‌متالز - رئیس اتاق بازرگانی هرمزگان در نشست تخصصی رویه تیر، پیش‌اظهاریه الکترونیکی تیر ویژه متولیان بخش خصوصی و دولتی درحوزه تجارت و حمل‌ونقل در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی هرمزگان گفت: آماده هستیم تفاهم‌نامه‌ای در خصوص تاسیس دفتر هماهنگ کننده سازمان ایرو در اتاق بازرگانی بندرعباس با دبیرکل سازمان ایرو به امضا برسانیم. تمام هزینه‌ها را اتاق بندرعباس پوشش خواهد داد، در نتیجه این اقدام می‌تواند ارزش افزوده‌ای برای سازمان ایرو باشد.

به گزارش می‌متالز، محمدرضا صفا افزود: امور کارنه‌تیر اتاق بازرگانی بندرعباس بنا به توصیه امور کارنه‌تیر اتاق بازرگانی ایران و با هزینه سنگین و طبق استاندارد‌های بین‌المللی تاسیس شد. کارکنان این واحد بیش از ۱۶۰ساعت آموزش کارنه تیر و کنوانسیون تیر را در تهران دیده‌اند. وی افزود: در این فواصل سه بازدید میدانی نیز بین اتاق بندرعباس و اتاق ایران صورت گرفته است. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی هرمزگان اظهار کرد‌: تمام زیرساخت‌های سخت و نرم افزاری این واحد به‌روز و مدرن است و درنظر داریم، دایره کارنه‌تیر اتاق بندرعباس به‌شدت توسعه یافته و به‌صورت هاب منطقه خلیج فارس درآید. وی خاطرنشان کرد: تلاش اتاق بندرعباس این بوده که گمرکات استان به گمرکات تیر مبدأ و سرراهی مبدل شوند که خوشبختانه این امر با رایزنی‌های به‌عمل آمده صورت گرفته و انتظار است حتما در گزارش خود به دبیرکل و اعضای هیات‌رئیسه سازمان ایرو این مطلب را به‌طور شفاف منعکس کنند. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی هرمزگان افزود: اتاق بندرعباس آمادگی این را دارد تا با کلیه کشور‌های عربی منطقه خلیج فارس سمینار‌های بین‌المللی منطقه‌ای در حوزه تیر - ترانزیت و تیر الکترونیک (E-TIR) با همکاری مشترک اتاق ایران و سازمان ایرو برگزار کند. وی افزود: نکته دارای اهمیت این است که در تلاش هستیم کارنه‌تیر را در بندرعباس فعال کنیم و لازم است کارنه‌تیر را در کشور‌های حوزه خلیج فارس عمان، قطر، امارات، عربستان سعودی، کویت، بحرین، همچنین عراق، پاکستان، هند و چین نیز فعال کنیم تا کریدور‌های بین‌المللی مطرح تحت رویه تیر فعال شوند.

وی افزود: رایزنی با مسوولان گمرکی، سازمان بنادر و سازمان راهداری ایران کافی نیست و لازم است با سایر سازمان‌ها همچون استاندارد و قرنطینه نیز مذاکره شود و در صورت لزوم تبادل اطلاعات شود. صفا گفت: راه اندازی سیستم رو - رو بین ایران و کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس امری بسیار مهم است که لازم است رایزنی این امر مهم با همکاری مشترک مراجع مسوول دیگر کشور‌ها و حتی سرمایه‌گذاری موسسات مالی و بانک‌های بین‌المللی همچون بانک توسعه آسیایی، بانک توسعه اسلامی و بانک جهانی صورت پذیرد. وی اظهار کرد‌: افزایش حجم کارنه‌تیر در سبد تجارت بین‌المللی یقینا مورد نظر سازمان ایرو است و من خوشحال هستم که برای این هدف، نظر‌ها به بندرعباس جلب شده است. صفا خاطرنشان کرد: ۶۰‌درصد صادرات و ترانزیت در ایران از بندرعباس صورت می‌گیرد و اگر بخشی از این حجم تحت کارنه‌تیر شود، شاهد بازار خوبی خواهیم بود.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده