تاریخ: ۱۴ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۳۰
بازدید: ۹۹
کد خبر: ۳۰۹۳۰۳
سرویس خبر : آهن و فولاد

سقوط قیمت تیرآهن در ۳۰ روز گذشته

‌می‌متالز - متوسط قیمت تیرآهن ۱۴ در طول ۳۰ روز گذشته در معاملات شاخه‌ای و کیلویی به ترتیب ۲۰ درصد و ۱۰ درصد کاهش پیدا کرد تا بازار تیرآهن در فصل افزایش تقاضا شاهد یکی از سنگین‌ترین ریزش قیمت‌ها باشد. یک ماه قبل چشم‌انداز‌ها به بازار تیرآهن مثبت بود و حالا فعالان بازار منتظر ریزش بیشتر قیمت تیرآهن هستند.

به گزارش می‌متالز، قیمت تیرآهن در بازار آزاد با پایان تعطیلات نوروز ۱۴۰۲ صعودی شد و هر هفته به رکود جدیدی دست پیدا می‌کرد. فعالان بازار نیز پیش‌بینی می‌کردند با افزایش تقاضا در فصل تابستان قیمت هر کیلوگرم تیرآهن به بالاتر از ۳۰ هزار تومان می‌رسد، ولی ۳۰ روز قبل هم‌زمان با کاهش نرخ ارز در بازار غیررسمی در بازار تیرآهن نیز ورق برگشت تا قیمت تیرآهن در اوج خوش‌بینی‌ها به‌شدت ریزشی شود و اکنون در ماه اول فصل تابستان به‌جای ثبت قیمت کیلویی ۳۰ هزار تومان، احتمالاً به‌زودی کف قیمتی کیلویی ۲۵ هزار تومان را از دست خواهد داد.

نمودار زیر متوسط قیمت هر کیلوگرم تیرآهن ۱۴ در طول ۳۰ روز گذشته را به نمایش می‌گذارد:

سقوط قیمت تیرآهن در ۳۰ روز گذشته

تیرآهن ۱۴ یکی از پرتقاضاترین انواع تیرآهن در بازار آزاد است و قیمت‌گذاری آن برای فعالان بازار اهمیت زیادی دارد.

براساس نمودار میانگین قیمت تیرآهن ۱۴ در طول ۳۰ روز گذشته با کاهش بیش از ۱۰ درصدی از کیلویی ۲۸ هزار و ۷۵۰ تومان تا کیلویی ۲۵ هزار و ۶۸۰ تومان کاهش پیدا کرده است. تیرآهن ۱۴ در آغاز روند نزولی مقاومت بالایی برای حفظ قیمت‌ها داشت و برای مدتی طولانی در کانال ۲۷ هزار و ۷۰۰ تومان باقی ماند، ولی فشار فروش در بازار داخلی آهن‌آلات در کنار کاهش معاملات تیرآهن از ابتدای تیرماه، قیمت تیرآهن را به‌شدت نزولی کرد.

کاهش قیمت تیرآهن با شروع فصل تابستان اوج گرفت تا متوسط قیمت تیرآهن فقط در دو هفته بیش از ۷ درصد کاهش پیدا کند. درحالی‌که پیش‌ازاین تصور می‌شد افزایش تقاضا در فصل تابستان قیمت تیرآهن را صعودی کند.

معاملات شاخه‌ای تیرآهن

۳۰ روز قبل متوسط قیمت انواع تیرآهن در معاملات شاخه‌ای به بالاتر از ۵ میلیون تومان رسید و تنها تیرآهن ۱۴ با قیمت ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان معامله می‌شد. فعالان بازار منتظر بودند تا قیمت هر شاخه تیرآهن ۱۴ نیز به بالاتر از ۵ میلیون تومان برسد، ولی بازی عوض شد تا در مدت ۳۰ روز قیمت تیرآهن ۱۴ کانال ۴ میلیون تومان را از دست بدهد و به ۳ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان برسد.

سقوط قیمت تیرآهن در ۳۰ روز گذشته

براساس نمودار بالا متوسط قیمت تیرآهن ۱۴ در معاملات شاخه‌ای بیش از ۲۰ درصد طی ۳۰ روز گذشته کاهش پیدا کرد، اگرچه شدت ریزش قیمت تیرآهن در تیرماه و با ورود به کانال ۳ میلیون تومان کمتر شد، ولی قیمت تیرآهن همچنان نزولی است.

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد وقتی قیمت تیرآهن ۱۴ به کمتر از ۴ میلیون تومان سقوط کرد؛ در کنار کاهش عرضه، تقاضا اندکی افزایش پیدا کرد و فعالان بازار امیدوارند این کانال قیمتی حفظ شود.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده