تاریخ: ۱۶ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۵۹
بازدید: ۸۳
کد خبر: ۳۰۹۳۷۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

۷۶ میلیارد تومان در بخش معدن استان سمنان سرمایه‌گذاری شد

‌می‌متالز - مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان سمنان گفت: ۷۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان با اشتغالزایی برای ۲۴۰ نفر طی یکسال گذشته در بخش معدن استان سرمایه‌گذاری شد.

به گزارش می‌متالز، یادگار احمدی روز جمعه با اشاره به صدور پروانه بهره‌برداری برای ۳۶ معدن در استان سمنان طی یک سال گذشته، افزود: ۳۰ گواهی و ۲۳ پروانه اکتشاف در این مدت در استان سمنان صادر شد.

وی ادامه داد: استان سمنان دارای ۶۸۹ واحد معدنی است و سالانه بیش از ۱۵ میلیون تن مواد معدنی از آن‌ها استخراج می‌شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان سمنان با اشاره به وضعیت معادن گچ این استان اظهار داشت: سمنان یکی از استان‌های معدنی کشور محسوب می‌شود و ۹۱ معدن گچ با سرمایه‌گذاری ۸۳ میلیارد تومان و اشتغالزایی برای ۶۶۰ نفر در این استان فعال است.

سمنان با ۱۹۲ میلیون تن ذخیره قطعی، قطب معدنی گچ کشور است

احمدی تصریح کرد: ذخیره قطعی معادن گچ استان سمنان بالغ بر ۱۹۲ میلیون تن است و سالانه بیش از ۷.۵ میلیون تن مواد معدنی از این معادن استخراج و این استان قطب تولید گچدر کشور می‌شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان سمنان با اشاره به ظرفیت‌های معدنی استان، اضافه کرد: سمنان یکی ازسه استان برتر کشور در تولید زغال سنگ است و رتبه اول از نظر وجود تولید گچ و نمک و سلستین و زئولیت، رتبه دوم در تولید سولفات سدیم و رتبه سوم در تولید کرومیت دارد.

استان سمنان با داشتن ۶۸۹ معدن، از نظر تعداد رتبه پنجم و در شاخص استخراج مواد معدنی رتبه ششم کشور را دارد، اما با وجود این، اقتصاد معدنی در سمنان، به عنوان یکی از معدن خیزترین استان‌های کشور، فقیر است و اکنون دولت سیزدهم با راهبردی کارشناسی و برنامه‌ریزی اصولی و سرمایه‌گذاری، به دنبال توسعه پایدار و همه جانبه در این بخش است.

براساس گزارش‌ها، در استان سمنان ۴۲ نوع ماده معدنی شناخته شده دارد که ذخیره قطعی معادن این استان حدود ۶۰۰ میلیون تن و ذخیره احتمالی آن‌ها حدود یک میلیارد تن است، البته بر اساس شواهد زمین‌شناسی پیش‌بینی می‌شود ذخیره معدنی این استان بیش از ۲ و نیم میلیارد تن باشد، این میزان ذخیره چشمگیر و در کشور کم‌نظیر و قابلیت سرمایه‌‎گذاری به وسیله بخش خصوصی دارد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) سمنان

عناوین برگزیده