تاریخ: ۱۶ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۱۳
بازدید: ۹۴
کد خبر: ۳۰۹۳۷۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

جبران خسارت سرمایه‌گذاران زیان‌دیده با افتتاح شورای حل اختلاف سازمان بورس

‌می‌متالز - محمدصادق شبانی، مشاور و دستیار ویژه معاونت حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار در رابطه با افتتاح شعبه شورای حل اختلاف تخصصی ویژه بازار سرمایه گفت: در این شورا با حضور کارشناسان مسلط به مسائل بورسی و حقوقی، خسارت و حقوق افراد زیان‌دیده جبران خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، شعبه شورای حل اختلاف تخصصی ویژه بازار سرمایه روز یکشنبه هفته جاری با حضور مسوولان قضایی افتتاح شد. هدف از افتتاح این شورا جبران ضرر زیان‌دیدگان و اصلاح مجرمان مربوط به بازار سرمایه عنوان شده است.

به گفته رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه تلاش بر این است که در شعب حل اختلاف افراد متخصص و یک حقوقدان و ۲ عضو متخصص با موضوعات مرتبط با شعب به پروند‌ها رسیدگی کنند.

در همین خصوص محمدصادق شبانی، مشاور و دستیار ویژه معاونت حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار کرد: در ماده ۸۲ آئین دادرسی کیفری ابزاری به عنوان میانجیگری برای حل مشکلات پیش‌بینی شده است. براین اساس اگر شاکی بزه‌دیده و متهم توافق کنند که این موضوع با میانجی‌گری حل شود، پرونده آن‌ها خارج از مرجع قضایی و در شورای حل اختلاف بررسی خواهد شد.

وی در ادامه افزود: اگر پرونده متهمان با میانجی‌گری به صلح و سازش برسد خسارت بزه‌دیده توسط متهم پرداخت و نتیجه به مرجع قضایی اعلام خواهد شد، در این روش ممکن است در مواردی جرم متهم شامل تخفیف یا تعلیق شود؛ چرا که شخص متهم درخواست به رفع آثار جرم خود داشته است.

شبانی گفت: میانجی‌گری ابزاری پیشرفته و متداولی است که در دنیا استفاده می‌شود، این ابزار هم می‌تواند به عنوان عاملی بازدارنده در ارتکاب جرم تلقی شود و هم می‌تواند در صورت وقوع جرم، خسارت‌های افراد زیان‌دیده را جبران کند، بر همین اساس قوه قضاییه به کمک سازمان بورس و اوراق بهادار اقدام به راه‌اندازی و افتتاح یک شعبه تخصصی برای رسیدگی به مشکلات سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه کرده است.

مشاور معاون حقوقی سازمان بورس اوراق بهادار در ادامه با اشاره به اینکه شورای حل اختلاف ویژه بازار سرمایه با هدف احقاق حقوق افراد تاسیس شده است، افزود: دادگستری استان تهران و مرکز حل اختلاف قوه قضاییه در تعامل با سازمان اوراق بورس بهادار برای حل مشکلات در این بازار اقدام به راه‌اندازی این شورا کرده‌اند، در شورای حل اختلاف ویژه بازار سرمایه تلاش شده است که افراد کارشناس و مسلط به موضوعات انتخاب شوند.

وی تاکید کرد: در فرایند رسیدگی به جرایم بورسی محوریت اصلی مجازات متهم یا مجرم است، اما در کنار این موضوع به جبران ضرر و زیان واردشده به سرمایه‌گذار نیز توجه خواهد شد.

شبانی در ادامه گفت: در شورای حل اختلاف کارشناسان تسلط کافی بر بازار سرمایه دارند و برخی از آن‌ها از اطلاعات حقوقی مناسبی برخوردار هستند و بر مسائل نظارت دارند.

مشاور معاون حقوقی سازمان بورس اوراق بهادار همچنین در رابطه با نحوه درخواست شاکیان برای رسیدگی به جرم در شورای حل اختلاف ویژه بازار سرمایه، گفت: اگر افراد در موضوعات بورسی متوجه وقوع جرم شدند و در خلل این جرم به آن‌ها ضرر وارد شد، می‌توانند با مراجع به دادسرا‌ها شکایت خود را مطرح کنند و با تائید مرجع قضایی و اعلام رضایت از سوی متهم برای میانجی‌گری پرونده به شورای حل اختلاف ارسال خواهد شد.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده