تاریخ: ۱۱ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۴۸
بازدید: ۴۱
کد خبر: ۳۰۹۶۲۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ادعای مقام آمریکایی درباره ذخایر ارزی «پنهان» چین

‌می‌متالز - یک مقام ارشد سابق وزارت خزانه‌داری آمریکا ادعا کرد، چین سه تریلیون دلار از ذخایر ارز خارجی خود را پنهان کرده و با این کار خود اقتصاد جهانی را با ریسک‌های بیشتری مواجه کرده است.

به گزارش می‌متالز، یک مقام ارشد سابق وزارت خزانه‌داری آمریکا ادعا کرد، هر چند اداره دولتی ارز خارجی چین ماه دسامبر گذشته میزان دارایی‌های خارجی این کشور را ۳.۱۲ تریلیون دلار گزارش داد، اما ارزش ذخایر ارز خارجی چین عملا حدود شش تریلیون دلار است.

او در مطلبی در پایگاه "چاینا پراجکت" نوشت: "چین به حدی بزرگ است که نحوه مدیریتش در حوزه اقتصاد و ارز اهمیت چشمگیری برای جهان دارد. با این وجود با گذشت زمان شفافیت چین نسبت به شیوه مدیریت ارز خود و ذخایر ارز خارجی خود کمتر شده و این باعث ایجاد انواع جدیدی از ریسک برای اقتصاد جهانی می‌شود. "

یک شاخص کلیدی درباره ذخایر ارزی چین این بوده که گزارش‌دهی درباره فعالیت چین در این حوزه به یکباره متوقف شد. ذخایر ارز خارجی چین از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۲ همزمان با خرید فزاینده دارایی‌های دلاری آمریکا توسط بانک مرکزی چین با هدف جلوگیری از افزایش بیش از حد ارزش یوآن چین و اجازه به پایین ماندن هزینه‌های صادرات به شکل پایداری رشد کرد.

اما به ادعای ستسر که سابق بر این معاون دستیار تحلیل اقتصاد بین‌الملل وزیر خزانه‌داری آمریکا بوده و اکنون کارشناس برجسته اقتصاد بین‌الملل در شورای روابط خارجی آمریکاست، در ۱۰ سال گذشته رشد ذخایر ارزی چین به یکباره متوقف شده و این جای سوال دارد، چون همزمان رشد مازاد تجاری چین ادامه یافته و هم‌اکنون نیز در بالاترین سطح قرار دارد.

این مقام ارشد وزارت خزانه‌داری آمریکا درباره این پدیده این گونه گمانه‌زنی کرده است: چین دارای "بانک‌های در سایه" است – نهاد‌هایی مالی که همچون بانک رفتار کرده و همان نوع ریسک‌هایی که یک بانک معمولا اتخاذ می‌کند را متقبل می‌شوند، اما مثل بانک با آن‌ها رفتار نمی‌شود - به همین شکل چین ممکن است دارای "ذخایر ارزی در سایه" هم باشد؛ بنابراین جزئیات همه کار‌هایی که چین اکنون در بازار انجام می‌دهد در ترازنامه بانک مرکزی چین نشان داده نمی‌شوند.

به گفته ستسر، نظام بانکداری دولتی چین شیوه اصلی پکن برای پنهان کردن ذخایرش است. این نظام بانکی شامل بانک‌های دولتی بازرگانی نظیر بانک چین، بانک صنعت و تجارت چین، بانک ساخت و ساز چین و بانک کشاورزی چین به همراه بانک‌های سیاستگذار همچون بانک توسعه چین و بانک صادرات-واردات چین می‌شود.

به نوشته پایگاه اینسایدر، اداره دولتی ارز خارجی چین به درخواست بیزینس اینسایدر برای اظهارنظر درباره این ادعا پاسخ نداد.

حجم عظیمی از ذخایر ارزی چین در بازار‌های مالی وزنه‌ای سنگین ایجاد کرده و نمایانگر ریسک هستند.

ستسر اظهار کرد: شفافیت نداشتن چین در این حوزه کمی برای جهان مشکل‌زاست. چین به حدی برای اقتصاد جهانی دارای محوریت ساختاری است که هر کاری که انجام دهد، چه دیده شود و چه دیده نشود، نهایتا تاثیری عظیم بر مابقی جهان خواهد گذاشت.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده