تاریخ: ۱۹ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۰۳
بازدید: ۶۸
کد خبر: ۳۰۹۷۴۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

وام مسکن در استطاعت از چهار مسیر

‌می‌متالز - رئیس جمهوری در حالی فرمان تسریع در پرداخت وام مسکن در استطاعت را به شبکه بانکی صادر کرد که بررسی‌ها از شناسایی چهار مسیر برای پرداخت این تسهیلات خبر می‌دهد.

به گزارش می‌متالز، سید‌ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری در جلسه این هفته شورای‌عالی مسکن بر ضرورت تسریع در پرداخت وام در استطاعت به متقاضیان مسکن تاکید کرد و گفت: اگرچه کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن از ۲۳‌درصد به ۱۸‌درصد اقدام خوبی بود، اما باید باز هم مساعدت شود تا اقساط به نحوی باشد که توان پرداخت برای متقاضیان وجود داشته باشد. وی با بیان اینکه آنچه تاکنون باید در حوزه پرداخت تسهیلات مسکن به متقاضیان صورت می‌گرفت رشد قابل قبولی نداشته است، افزود: لازم است هم بانک‌ها در این زمینه همت بیشتری داشته باشند و هم بانک مرکزی نظارت کند تا حداکثر ظرف یک هفته آینده موانع موجود در مسیر پرداخت تسهیلات به موقع برطرف شود.

رئیس جمهوری در حالی بر ضرورت پرداخت وام در استطاعت به متقاضیان تاکید کرده است که بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد چهار مسیر اصلی برای پرداخت این وام وجود دارد که به ترتیب و یکی پس از دیگری باید با موفقیت طی شود. اولین مسیر مربوط به «ترمیم و رشد درآمد سرانه خانوارها» از مسیر «بهبود رشد اقتصادی» است. تا زمانی که درآمد واقعی خانوار‌ها به واسطه بهبود شرایط کلان اقتصادی و رشد مطلوب و مستمر اقتصادی ترمیم نشده و بهبود نیابد، نمی‌توان به دسترسی خانوار‌های فاقد مسکن به وام مسکن در استطاعت امیدوار بود. ترمیم و افزایش درآمد واقعی خانوار‌ها از این مسیر منجر به افزایش توانایی مالی آن‌ها در بازپرداخت وام‌های بانکی و پرداخت اقساط ماهانه می‌شود. «مهار تورم» و به دنبال آن «ثبات قیمت مسکن»، پیش شرط دوم دسترسی خانوار‌ها به وام مسکن در استطاعت است. اگر تورم عمومی و به دنبال آن تورم مسکن مهار نشود هر چقدر هم سقف وام افزایش یابد، وام مسکن برای خانوار‌ها نه تنها پوشش کافی از هزینه خرید آپارتمان ایجاد نخواهد کرد، بلکه اقساط آن نیز در استطاعت نخواهد بود. گام سوم، «تخصیص منابع یارانه‌ای به شکل هدفمند برای کاهش نرخ سود وام مسکن خانه اولی ها» است.

یک راه تامین و تخصیص این منابع نیز بعد از مهار تورم، دریافت مالیات از چند‌خانه ای‌ها و املاک بلااستفاده است. این منابع می‌تواند در خدمت پرداخت وام ارزان به خانه اولی‌ها و افراد فاقد مسکن قرار بگیرد. «افزایش دوره بازپرداخت وام خرید مسکن برای خانه اولی ها» اقدام چهارمی است که می‌تواند بعد از تحقق سه مرحله قبلی، مسیر پرداخت وام مسکن در استطاعت به متقاضیان مسکن را تسهیل کند. افزایش طول دوره بازپرداخت وام خانه اولی‌ها منجر به کاهش رقم اقساط ماهانه در پروسه بازپرداخت تسهیلات می‌شود. هر چند به تازگی رقم سود بانکی وام ۵۵۰ میلیون تومانی مسکن ملی از ۲۳‌درصد به ۱۸‌درصد کاهش یافته است، اما با همین نرخ سود ۱۸درصدی، متقاضی باید ماهانه قسطی حدود ۸ میلیون و ۵۰۰‌هزار تومانی پرداخت کند. در روش پلکانی نیز مبلغ این قسط در سال اول حول و حوش ۷ میلیون و۳۰۰‌هزار تومان است. حداقل حقوق و دستمزد ماهانه نیرو‌های کار در سال‌جاری حول و حوش ۸ میلیون تومان است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده