تاریخ: ۱۹ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۰۲
بازدید: ۷۷
کد خبر: ۳۰۹۷۶۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بازاری به سبزی اروپا و به سرخی آسیا

‌می‌متالز - زمزمه‌های افزایش مجدد نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو خاطر سرمایه‌گذاران را ناآرام کرده‌است. همچنین روز جمعه سهام بازار‌های اروپایی وضعیت پایداری داشتند.

به گزارش می‌متالز، این در حالی بود که سهام کشور‌های آسیایی سبزپوش بودند. انتشار داده‌های جذاب مشاغل ایالات‌متحده باعث شد که بازدهی اوراق خزانه‌داری ۲‌ساله به بالاترین حد خود در ۱۶ سال‌گذشته برسد، از این‌رو سرمایه‌گذاران پیش‌بینی می‌کنند که سیاست فدرال‌رزرو برای ماه‌های آینده همچنان افزایش نرخ بهره باشد. در این میان روز جمعه شاخص پان اروپایی Stoxx ۶۰۰ حدود ۰۲/ ۰‌درصد افزایش یافت و شاخص FTSE ۱۰۰ لندن در معاملات روز جمعه با ۲/ ۰درصد کاهش به ۴۴/ ۷۲۶۳ واحد رسید. روز جمعه سهام آسیا و اقیانوسیه به‌دنبال انتشار آمار‌های قوی‌تر از حد انتظار کارشناسان و سرمایه‌گذاران افت کردند، به‌طوری‌که Nikkei ۲۲۵ با ۱۷/ ۱‌درصد کاهش در ۴۲/ ۳۲۳۸۸ واحد بسته شد، درحالی‌که شاخص Topix با ۹۷/ ۰‌درصد کاهش به ۹۰/ ۲۲۵۴ واحد رسید.

آخرین روز معاملاتی هفته اول ماه ژوئیه برای سهام شرکت داروسازی Eisai چندان جالب نبود و سهام این شرکت با افت ۶۷/ ۴‌درصدی همراه شد. بازار چین نیز با کاهش ۲۸/ ۰‌درصدی کامپوزیت شانگ‌های در ۶۱/ ۳۱۹۶ واحد و شاخص شنژن با ۷۳/ ۰‌درصد کاهش با ۵۶/ ۱۰۸۸۸ واحد همراه بود. شاخص Hang Seng هنگ‌کنگ نیز ۹/ ۰‌درصد کاهش یافت و به ۷۰/ ۱۸۳۶۵ واحد رسید و سهام ENN Energy و Xinyi Solar به ترتیب ۶۸/ ۷‌درصد و ۸/ ۶‌درصد افت ارتفاع داشتند، به‌طوری‌که روز جمعه، جمعه‌ای سیاه برای شرکت تولیدکننده پوشاک ورزشی لی‌نینگ بود و سهام این شرکت نیز حدود ۲۹/ ۴‌درصد سقوط کرد. این آمار‌های اقتصادی نشان از این دارد که تولید صنعتی ماه مه آلمان بیشتر از حد انتظار کاهش یافته‌است که می‌توان آن را نشانه دیگری مبنی‌بر رکود بخش کلیدی بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا دانست. همچنین پس از امضای قرارداد ۵‌میلیارد دلاری شرکت انرژی‌های تجدیدپذیر نروژی با مصر برای توسعه یک نیروگاه بادی پنج گیگاواتی، سهام Scatec افزایش یافت و کام سرمایه‌گذاران را در آخرین روز از هفته معاملاتی شیرین کرد. در سرزمین کانگوروها، شاخص S&P/ ASX ۲۰۰ با افت قابل‌توجه ۶۹/ ۱‌درصدی به ۳۰/ ۷۰۴۲ واحد رسید‌و سهام Block Inc و Capricorn Metals در جدول بازنده‌ها قرار داشتند و کاهش محسوس ارتفاع ۴۸/ ۵‌درصد و ۱۹/ ۵‌درصدی را شاهد بودند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده