تاریخ: ۱۲ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷:۵۳
بازدید: ۶۹
کد خبر: ۳۰۹۷۸۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اردبیل:

دستگاه ایکس‌ری کامیونت نیاز ضروری گمرک بیله‌سوار می‌باشد

‌می‌متالز - دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان اردبیل گفت: دستگاه ایکس ری کامیونت نیاز ضروری گمرک بیله سوار است و برای جلوگیری از قاچاق کالا از مبادی گمرک این دستگاه باید خریداری و نصب شود.

به گزارش می‌متالز، محمدعلی مجتهدی‌نیا، دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان اردبیل ۱۲ تیرماه در نشست خبری در سالن همایش شیخ صفی استانداری که به مناسبت هفته مبارزه با قاچاق کالا و ارز برگزار شد از نبود دستگاه ایکس ری کامیونت در گمرک بیله سوار ابراز تأسف کرد و گفت: این دستگاه برای جلوگیری از قاچاق در مبادی گمرک باید در اسرع وقت خریداری و نصب شود.

وی استان اردبیل را استان ترانزیتی و بارانداز برای قاچاق کالا توصیف کرد و افزود: ورود یک میلیون دلار کالای قاچاق به کشور باعث بیکاری یکصد هزار نیروی کار جوان می‌شود.

مجتهدی نیا ادامه داد: قاچاق کالا به کشور تبعات اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی دارد و به دنبال صدور پیام رهبر معظم انقلاب، حجت الاسلام رئیسی اولین رئیس جمهوری بود که با ابلاغ دستورالعمل ۹ ماده‌ای برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز ورود پیدا کرد.

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان اضافه کرد: در کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز ۳۶ دستگاه دولتی در سطح کشور عضو بوده و در سطح استان ۳۲ دستگاه عضو کمیسیون می‌باشند.

مجتهدی‌نیا از انجام اصلاحیه در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور و جرم انگاری برای برخی موارد خبر داد و افزود: جلسات بصورت منظم و با فاصله ۴۵ روزه با ریاست استاندار و حضور مدیران دستگاه‌های دولتی عضو برگزار می‌شود.

وی کود شیمیایی و الوار را رتبه‌های اول و دوم کشفیات در استان اردبیل برشمرد و ضمن اشاره به اینکه آرد و گندم، دارو، وسائط نقلیه، دام و طیور از دیگر کالا‌های قاچاق در استان اردبیل است، افزود: شهروندان در صورت مواجهه با قاچاق الوار با شماره تلفن ۱۵۰۴ تماس حاصل نمایند.

مجتهدی‌نیا هرگونه واگذاری خودرو‌های عبور موقت را غیرقانونی و مشمول مصادیق قاچاق عنوان کرد و گفت: این خودرو‌ها در مهلت مقرر صرفا در اختیار مالک خودرو باید قرار گیرد و تردد و استفاده از آن توسط دارنده پروانه گمرکی امکان پذیر می‌باشد.

دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان به ورود و خروج کالای ممنوع، کالای مجاز و کالای مجاز مشروط به داخل کشور اشاره کرد و ادامه داد: ۹۰ درصد همکاری این کمیسیون با سازمان تعزیرات حکومتی است و ۱۰ درصد دیگر با دستگاه قضایی است.

این مقام مسوول تصریح کرد: ۱۳۸ پرونده در کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان در سال ۱۴۰۱ با ارزش ۲۴۳ میلیارد تومان مطرح شده و به ۴۹ میلیارد تومان محکومیت جزای نقدی منجر شده است.

مجتهدی نیا از کاهش مدت زمان رسیدگی به پرونده‌های قاچاق مطرح شده در کمیسیون از ۴۰ روز به ۱۳ روز خبر داد و اضافه کرد: پرونده‌های رسوبی در کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان وجود ندارد و ساماندهی به شکل کامل انجام شده است.

وی اظهار کرد: انبار تملیکی استان اردبیل با ظرفیت یک هزار و ۲۵۰ تن است و دومین انبار تملیکی استان در شهر بیله سوار احداث شد.

مجتهدی نیا با بیان اینکه در سال جاری شبکه قاچاق سوخت در شهرستان بیله سوار کشف شد، گفت: تعیین تکلیف ۹۴ خودروی عبور موقت با همکاری سازمات تعزیرات حکومتی استان، رسیدگی به ۴۰ پرونده بالای دویست میلیون تومان در قالب ۸ جلسه، کسب رتبه اول در همایش علمی و پژوهشی اقتصاد پنهان، کسب رتبه اول در کارگروه فرهنگی و تبلیغاتی و برگزاری جشنواره فرمان ۸ و ۴ ماده‌ای رهبر معظم انقلاب در خصوص مبارزه با قاچاق کالا و ارز با حضور چهره‌های سیاسی مطرح کشوری از اقدامات انجام شده کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان در سال گذشته می‌باشد.

وی هم‌چنین بیان کرد: برگزاری نمایشگاه جهت نمایش ۵ کالای دارای شناسه و کد رهگیری از قبیل لوازم خانگی، لوازم یدکی، پوشاک و البسه، کالا‌های سلامت محور و دخانی در مصلای اردبیل، انهدام نمادین کالای قاچاق، برگزاری مسابقات ورزشی، درج عنوان مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سربرگ ادارات دولتی و پیاده روی در شهیدگاه از برنامه‌های هفته مبارزه با قاچاق کالا و ارز کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت استان می‌باشد.

این مقام مسوول حوزه استانداری اردبیل از عموم مردم خواست برای صحت سنجی و اصالت کالای خریداری شده خود در سامانه‌های تجارت و تیتک اقدام کنند و از خرید کالای قاچاق خودداری نمایند.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده