تاریخ: ۱۵ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۰۷
بازدید: ۶۴
کد خبر: ۳۰۹۷۹۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

آینده روشن سرمایه گذاری در هلدینگ گل گهر

‌می‌متالز - یکی از بزرگترین قطب‌های فعال معدنی، صنعتی در خاورمیانه معادن غنی از سنگ آهن گل گهر است، شرکت معدنی و صنعتی گل گهر نقش مهمی در مدیریت این منطقه دارد.

به گزارش می‌متالز، شرکت گل گهر به منظور توسعه و سرمایه گذاری در این منطقه شرکت‌های مختلف فولادی را تاسیس کرده است، ۲۹ همت (هزار میلیارد تومان) سرمایه گذاری بی سابقه در ۲۰ سال اخیر نشان از پیشرفت و توسعه سرمایه در این منطقه دارد، حدود ۱۰تا ۱۲ هزار میلیارد تومان توسط شرکت گل گهر از محل وام تامین شده که امروزه ارزش افزوده‌ای برای سهامداران بشمار میرود که این خود آینده گل گهر را تضمین می‌کند.

از شرکت‌های موفق گل گهر، شرکت گهرزمین است که سال گذشته ۱۲ هزار میلیارد تومان سود داشته است، پیش بینی می‌شود که پروژه‌های سودآور این شرکت همچنان ادامه خواهند داشت و ظرف ۲ سال آینده یکی از بخش‌های توسعه یافته کشور در بخش فولاد خواهد شد.

دیگر شرکت مهم برای گل گهر و سهامداران، شرکت توسعه آهن و فولاد است که در این پروژه تولید ۳ میلیون ورق تعریف شده است که اول آنکه بدلیل تکنولوژی و کمبود انرژی و دوم اینکه کیفیت این محصول براساس گندله است که دارای اهمیت بسیاری است و از همه مهم‌تر حمل آن تا بندر عباس و در داخل منطقه کوتاه است، در این پروژه گندله با نوار نقاله پیوند داده شده است و علاوه بر آن خود ورق جزو پروژه‌هایی با سوددهی بالا به شمار میرود و به همت مدیران گذشته این شرکت و مدیران آینده ظرف یک یا دو سال آینده به بهره برداری می‌رسد و سرمایه گذاری گل گهر در بخش کلان به نتیجه خواهد رسید

به طور قطع در یک یا دو سال آینده شاهد افتتاح دو طرح مهم این شرکت خواهیم بود و لازم به ذکر است که اختلاف سود سرمایه گذاری به ۳ یا ۴ تا از پروژه‌های مهم گل گهر مرتبط است بخصوص پروژه ورق که بعد از به بهرده برداری رسیدن قطعا سود آن به صورت مستقیم گل گهر را خواهد گرفت و حدود ۵۱ درصد مجموع سهام را خواهد داشت.

از سوی دیگر شرکت جهان فولاد ۳ پروژه دارد که ۶۳درصد احیا در بخش گندله است و امروزه حاشیه سود پروژه‌های احیا بسیار بالاست و بالاترین نرخ فروش را نیز دارد. دو پروژه اسفنجی نیز از سوی این شرکت آغاز شده است که یکی امسال و دومی تا پایان سال یا ۳ ماهه سال آینده افتتاح می‌شوند که این مورد ارزش افزوده قابل توجهی خواهد داشت.

دیگر شرکت مهم گل گهر، گهر ترابر است که بزرگترین شرکت حمل و نقل کشور در بحث ریل، کامیون، داخلی و جاده ایی است. این شرکت که وارد بورس شده است حدود ۹۰درصد افزایش سود داشته که جزو شرکت‌های موفق در آینده خواهد بود.

شرکت سرمایه گذاری گل گهر که حدود ۳ برابر حاشیه سود آن بالا رفته است مسیر هموار و پرسودی را در بحث بازرگانی دنبال می‌کند و با توجه به عوارض صادراتی که تقریبا ۵درصد است آینده درخشانی را به سهامداران نوید میدهد.

این سند چشم انداز ۱۴۱۰ گل گهراست که با همت مدیران این شرکت بخش عمده ایی از این پروژه‌ها ظرف امسال یا ۲ سال آینده به بهره برداری خواهند رسید. میتوان مهم‌ترین بخش‌های این استراتژی که شامل تامین سنگ پایدار، تکمیل زنجیره ارزش که خود شامل پروژه زنجیره ارزش ورق است، تکمیل زیر ساخت‌های لازم، تنوع محصول که سبب قدرت فروش و افزایش درآمد شرکت‌ها میشود، را نام برد.

موضوع مهم دیگر توسعه تکنولوژی است که امروزه شرکت‌های بزرگ دنیا بخشی از درآمد خود را بر تکنولوژی و بحث دانش بنیان بنا کرده اند شرکت گل گهر نیز خود را از این موضوع دور نمی‌داند و واحدی برای این امر طراحی کرده است و در آخر باید گفت گل گهر دارد به سمت شرکت داری و هلدینگی پیش می‌رود که تامین کننده نیاز‌های دیگر بخش‌ها باشد از این رو تا ۲ ماه آینده اولین نیروگاه خورشیدی صنعتی توسط این شرکت افتتاح خواهد شد.

نکته بسیار مهم این است که شرکت گل گهر با ۵ شرکت فولادی و زنجیره زیر مجموعه طی ۶ سال اخیر فاصله حاشیه سود مستقیم خود با دیگرشرکت‌ها را حدود ۱۰ برابر کرده است که این اتفاق در آینده شرکت گل گهر را به عنوان یکی از هلدینگ‌های قوی صنعت فولاد کشور معرفی خواهد کرد.

منبع: جهان اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده