تاریخ: ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۴۲
بازدید: ۲۳۲
کد خبر: ۳۱۰۰۹۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

جزئیات عوارض ۰.۵ تا ۸۰ درصدی صادرات سیمان، پتروشیمی و فلزات/ عوارض صادرات سنگ آهن ۲۰ درصد شد + جدول

‌می‌متالز - براساس پیوست بخشنامه گمرک ایران عوارض صادراتی سنگ آهن ۲۰%، سنگ آلومینیوم و کنسانتره‌های آن ۲۰%، کنسانتره مس ۱۰% و متانول ۰.۵% تعیین شده است.

به گزارش می‌متالز، در ۵ ماه نخست سال نیم درصد علی الحساب عوارض صادراتی از تمام محصولات سیمانی، پتروشیمی و فلزی دریافت می‌شد.

حال و با توجه به بخشنامه رسمی گمرک ایران در خصوص عوارض صادراتی، ارقامی از نیم تا ۸۰ درصد برای محصولات مختلف قابل مشاهده است.

عوارض صادراتی ۲۰ درصدی سنگ آهن

براین اساس از جمله کالا‌های مهم که در این بخشنامه عوارض صادراتی آن‌ها مشخص شده است، سنگ گچ (۱۰%)، گچ (۲%)، سنگ آهک (۵%)، کلینکر سیمان (۵%)، سیمان سفید (۰.۵%)، سیمان‌کوره و سیمان پوزولانی (۵%)، سنگ آهن (۲۰%)، شمش آهن و فولاد (۱%)، کنسانتره آهن (۲۰%)، کنسانتره مس (۱۰%)، سنگ آلومینیوم و کنسانتره‌های آن (۲۰%)، سنگ سرب (۵%)، سنگ روی (۵%)، زغال سنگ (۲%)، شیشه به صورت کار نشده (۰.۵%) و سنگ‌های گرانبها (۰.۵%) تعیین شده است.

عوارض ۲۰ درصدی برای مواد اولیه سیمان

لازم به ذکر است، کلینکر به عنوان ماده اولیه سیمان مشمول ۲۰ درصد عوارض قطعی شد و جزئیات آن در جدول زیر قابل مشاهده است.

جزئیات عوارض ۰.۵ تا ۸۰ درصدی صادرات سیمان، پتروشیمی و فلزات/ عوارض صادرات سنگ آهن ۲۰ درصد شد + جدول

عوارض صادراتی متانول ۰.۵ درصد تعیین شد

در کنار این موارد عوارض صادراتی متانول (۰.۵%)، پروپال و پروپانول (۲%)، پلی‌اتیلن (۰.۵%) و پلی پروپیلن (۱۰%) در نظر گرفته شده است.

همچنین عوارض صادراتی قراضه و ضایعات چدن، ضایعات فولاد زنگ‌نزن، ضایعات آهن یا فولاد، ضایعات تراشکاری، ضایعات مس، ضایعات آلومینیوم و ضایعات روی ۸۰.۵ درصد تعیین شده است.

جزئیات عوارض ۰.۵ تا ۸۰ درصدی صادرات سیمان، پتروشیمی و فلزات/ عوارض صادرات سنگ آهن ۲۰ درصد شد + جدول
جداول کلیه ردیف‌های مربوط به عوارض صادراتی در اینجا قابل مشاهده است.

هرچند این افزایش عوارض طبق حکم قانون بودجه و با مدت اجرای سال جاری بوده و احتمالا در سال آتی چنین حکمی در قانون بودجه سنواتی تکرار نشود، اما به نظر می‌رسد این موصوع در شرایطی که صادرات در ۴ ماهه با افت نسبی همراه بوده اثر نامناسبی در مجموع صادرات کشور طی سال ۱۴۰۲ داشته باشد. صادرات غیر نفتی در ۴ ماهه نخست سال با افت ۸ درصد به ۱۶ میلیارد دلار رسیده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده