تاریخ: ۲۵ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۵۱
بازدید: ۶۲
کد خبر: ۳۱۰۴۳۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس اتاق ارومیه در نشست شورای گفت وگوی آذربایجان‌غربی

از شفاف‌سازی نسبت منابع به مصارف بانک‌ها تا اشتغال‌زایی

‌می‌متالز - قاسم کریمی، رئیس اتاق ارومیه با اشاره به نیاز بخش صنعت به تسهیلات بانکی، گفت: بانک‌ها باید نسبت منابع به مصارف خود را شفاف کنند تا بخش تولید دچار مشکل نشود.

به گزارش می‌متالز، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه با بیان اینکه حمایت‌های مدیران دولتی آذربایجان‌غربی باعث رشد تولید و رونق صادرات استان شده‌است، گفت: کسب عنوان واحد صنعتی و معدنی نمونه ملی توسط سه واحد تولیدی پوک‌پوک ارومیه، نساجی خوی و ابریشم‌پلاست میاندوآب، حاصل این حمایت‌ها از فعالان اقتصادی است. قاسم کریمی در شصت و سومین جلسه شورای گفت وگوی دولت و بخش‌خصوصی استان آذربایجان‌غربی، با اشاره عدم‌اختصاص تسهیلات سرمایه‌درگردش به واحد‌های تولیدی حوزه صنایع تبدیلی، گفت: این روز‌ها در فصل برداشت محصولات کشاورزی هستیم و بانک‌های استان باید برای ارائه تسهیلات به این بخش با جدیت ورود کنند. وی تاکید کرد: بانک‌ها باید نسبت منابع و به مصارف خود را در بخش صنعت شفاف و مشخص کنند تا بخش تولید دچار مشکل نشود.

دبیر شورای گفت وگوی دولت و بخش‌خصوصی آذربایجان‌غربی اظهار کرد: با تصویب طرح تفصیلی جدید شهر ارومیه و تغییر محدوده شهری مرکز استان واحد‌های بزرگ مقیاس ارومیه در محدوده شهر قرارگرفته که این امر باعث‌شده این واحد‌ها مشمول جرائم ماده‌صد شهرداری‌ها شوند و لازم است در این امر در راستای حمایت از تولید و حفظ اشتغال بازبینی انجام شود.

کریمی افزود: یکی از این جرائم شامل کسری پارکینگ بدون درنظر داشتن قوانین شهرسازی و ضوابط طرح تفصیلی بدون استعلام از اداره‌کل راه و شهرسازی است یا در مورد بعدی بدون استعلام از دفترچه ارزش منطقه‌ای و ضرایب غیرمنطقی بدون نظر کارشناسی این جرائم محاسبه شده که لازم است در یک بازه ۶ ماهه برای اصلاح آرای صادره و محاسبات عوارض در یک کارگروه مشترک که شامل نمایندگان استانداری، دادگستری و اتاق بازرگانی است، اقدام شود.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه نشانه‌های توسعه در بخش‌های مختلف در استان مشهود است، گفت: در آخرین موفقیت اقتصادی استان، رتبه سوم کشوری را در اشتغال بخش‌خصوصی کسب کردیم.

همچنین به گزارش روابط‌عمومی اتاق ارومیه، محمدصادق معتمدیان در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی آذربایجان غربی، با بیان اینکه رتبه سوم اشتغال بخش‌خصوصی را در کشور کسب کردیم گفت: کسب رتبه سوم در این حوزه، در حالی است که در سال‌های نه چندان دور، در رده‌های پایین حوزه اشتغال در کشور قرار داشتیم. وی با اشاره به اینکه شاخص‌های مرکز آمار حرکت رو به جلوی آذربایجان غربی را نشان می‌دهد، خاطرنشان کرد: در حوزه‌های نرخ سرمایه‌گذاری، اشتغال بخش دولتی و بخش خصوصی، بهبود فضای کسب‌وکار و رشد اقتصادی، شاهد بهبود بسیار خوب وضعیت استان بوده‌ایم. استاندار آذربایجان غربی همچنین اضافه کرد: آذربایجان‌غربی در حوزه بهبود فضای کسب‌وکار، در سال‌های اخیر بار‌ها رتبه اول کشور را کسب کرده‌است.

معتمدیان اظهار کرد: در آخرین بررسی‌های صورت‌گرفته، سهم اشتغال بخش‌خصوصی در کشور ۸۵‌درصد است؛ درحالی‌که این رقم در استان به ۱/ ۸۹‌درصد رسیده است. وی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم که شتاب بیشتری به توسعه آذربایجان غربی دهیم، گفت: سعی داریم تا سرمایه‌های مردمی استان را به سمت تولید سوق دهیم. معتمدیان با تاکید بر اینکه درصدد هستیم در آینده نزدیک به سمت استفاده از ظرفیت فرامرزی آذربایجان غربی حرکت کنیم، افزود: وظیفه دولت در این‌خصوص تسهیل‌گری است که با توجه به نگاه رئیس‌جمهور و تمرکززدایی هیات‌دولت، سعی می‌کنیم این تسهیل‌گری را با قدرت انجام دهیم.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه ریل‌گذاری خوبی برای توسعه بخش‌های مختلف تجارت، کشاورزی و معدن در استان انجام‌شده، اضافه کرد: تلاش داریم موانع در مسیر سرمایه‌گذاری و توسعه را در استان رفع کنیم. معتمدیان در پایان تصریح کرد: آذربایجان‌غربی از استان‌های برخوردار و ثروتمند است که با تلاش و حمایت دولت، روند روبه‌رشد استان تسریع خواهد شد. رئیس‌کل دادگستری استان نیز با اشاره به اینکه جهش اشتغال در آذربایجان غربی اتفاق‌افتاده است عنوان کرد: وضعیت اقتصادی و تولید کشور ایجاب می‌کند که در مقوله تولید نگاه انتفاعی و درآمدزایی نبوده و اولویت رشد و توسعه تولید و اشتغال پایدار باشد.

ناصر عتباتی رئیس‌کل دادگستری آذربایجان‌غربی در شصت و سومین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی استان اظهار کرد: رئیس‌کل دادگستری آذربایجان‌غربی با اشاره به اهمیت جذب سرمایه گذاران گفت: باید برای جذب حداکثری سرمایه‌گذاران از امتیازات و تخفیف‌های قانونی بهره گرفت و راه را برای سرمایه‌گذاری در استان هموار کرد.

وی بیان کرد: در این زمینه و در جهت حمایت از تولیدکنندگان، باید قوانین و مقررات به نفع تولید و اشغال تفسیر شود و از مدیران شجاع و دلسوز در این باب حمایت لازم صورت گیرد. وی با اشاره به‌عملکرد کمیته حمایت قضایی از سرمایه‌گذاری دادگستری استان گفت در سه‌ماهه سال‌۱۴۰۲مشکلات ۳۵ واحد تولیدی در این کمیته طرح و بیش از ۴۰ مصوبه برای حل مشکلات آن‌ها تصویب و ۲۵ واحد تولیدی هم مورد بازدید میدانی قرار گرفته‌است. عتباتی تاکید کرد: در عین حالی که باید حقوق دولتی و بیت‌المال مدنظر باشد. حقوق اشخاص حقیقی و حقوقی بخش‌خصوصی و تولید‌کنندگان هم باید حفظ و حمایت شود. رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی با اشاره به فرار‌های مالیاتی برخی قانون‌گریزان گفت: حساب این افراد که به ظاهر فعال اقتصادی هستند با تولیدکنندگان دلسوز و زحمتکش که دغدغه تولید و اشتغال در کشور را دارند کاملا جدا است و دستگاه قضایی آن‌ها را حمایت و با قانون‌گریزی مقابله می‌کند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده