تاریخ: ۲۸ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۳۰
بازدید: ۱۴۵
کد خبر: ۳۱۰۸۴۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
استاندار چهارمحال و بختیاری:

توسعه جدی در معادن چهارمحال و بختیاری نمی‌بینیم

‌می‌متالز - استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به ظرفیت بسیار مطلوب استان در حوزه معادن، گفت: تاکنون توسعه جدی در حوزه معدن استان اتفاق نیفتاده است.

به گزارش می‌متالز، غلامعلی حیدری قبل از ظهر امروز در دیدار با معاون معادن وزیر صنعت، معدن و تجارت، اظهار داشت: صنایع معدنی جزو صنایع پیشران هستند که بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها در صنایع معدنی اتفاق افتاده است. استان چهارمحال و بختیاری نیز سهم خوبی از صنایع معدنی دارد و به واسطه نقش پیشران این صنایع بخصوص در تکمیل زنجیره تولید همواره مد نظر هستند.

استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: صنایع زنجیره فولاد جزو صنایع مهم هستند، علاوه بر آن صنایع دیگر همچون کاشی و سرامیک نیز فعالیت خوب و طرح‌های توسعه‌ای خوبی دارند که در استان مشغول به فعالیت هستند.

حیدری با بیان این که استان چهارمحال و بختیاری به واسطه ناترازی‌های گذشته استان محرومی است، بیان کرد: در بعضی استان‌ها صنایع با شدت زیاد و به صورت غیر متعارف توسعه پیدا کرده‌اند که موجب ایجاد مشکلات متعدد شده است.

ظرفیت بسیار خوب استان در حوزه معادن

وی با اشاره به اینکه تلاش دولت بر توزیع منابع بصورت عادلانه با اولویت مناطق محروم و تراز کردن ناترازی‌ها است، افزود: تاکید دولت بر توسعه با نگاه آمایشی است. این استان دارای مهاجرت زیاد، نرخ بیکاری بالا و محرومیت است، اما با این حال توسعه عادلانه شکل نگرفته است.

حیدری با اشاره به اینکه در استان چهارمحال و بختیاری ظرفیت‌های بسیاری در حوزه معادن وجود دارد که باید بالفعل شود تا اشتغالزایی نیز صورت گیرد، مطرح کرد: در حوزه معادن بخاطر ضعیف بودن بنیه اقتصادی و برخی محدودیت‌های محیط زیستی یا عدم توجه، امکان استفاده کردن از این ظرفیت نبود که لازم است زمینه دریافت تسهیلات از صندوق بیمه ایجاد شود تا بتوان برای فعالیت معدن اولویت‌بندی کرد.

استاندر چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه معادن و ذخایر مس و خاک نسوز در استان شناسایی شده است، اما موانع زیست‌محیطی وجود دارد، عنوان کرد: صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌تواند سرمایه گذاری کنند و تسهیلات بدهند و تسهیلات بانک‌ها که برای بازسازی تجهیزات معادن و جاده سازی لازم است اعطا شود.

ضرورت افزایش اختیارات شورای معادن استان

وی کاهش تعرفه گمرکی برای وارد کردن ماشین آلات را مساله مهمی دانست و افزود: لازم است اختیاراتی به شورای معادن استان در تعیین تکلیف لاشه سنگ‌ها و سنگ‌های تزیینی داده شود.

استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه موقعیت معادن در این استان به دلیل شرایط جغرافیایی استان مطلوب است، گفت: باید برای آماده شدن زیرساخت‌های معادن دست به دست یکدیگر داد که تاکنون توسعه جدی در حوزه معدن استان اتفاق نیفتاده است.

شورای معدن استان تشکیل شده است، حدود ۱۰ معدن تعطیل بود که معادن راکد نیز کار متوقف شده است و باید موانع رفع شود تا کار آغاز شود تا اتفاق خوبی در اشتغال صورت بگیرد.

حیدری با اشاره به اینکه باید موانع معادن در استان برطرف شود تا بصورت جدی توسعه معادن در استان اتفاق افتد، گفت: شناسایی معادن جدید نیز باید در دستور کار قرار بگیرد. همچنین تشویق هلدینگ‌ها و سازمان‌های ملی فعال در بحث معدن و سرمایه گذاران، کمک‌های خوبی برای استان محروم چهارمحال و بختیاری خواهد بود.

ظرفیت خوب استان برای تولید برق خورشیدی

وی با اشاره به افزایش قیمت شن و ماسه و قطعی برق در تابستان و گاز در زمستان، گفت: بنا بر این شد توافقنامه‌ای در وزارت نیرو آماده شود تا مشوق‌هایی برای نیروگاه‌های خود تامینی داشته باشیم که می‌تواند به صنایع کمک کند.

استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه ظرفیت مطلوبی در حوزه تولید برق از طریق پنل‌های خورشیدی در این استان وجود دارد، بیان کرد: در حوزه ذخیره سازی گاز در کشور کاری انجام نشده است که با برداشتن گام‌هایی می‌توان کمبود گاز در زمستان را جبران کرد.

حیدری با تاکید بر تسریع در تکمیل حلقه‌های تولید فولاد، بیان کرد: تولید ورق گالوانیزه، ورق رنگی، ورق لوازم خانگی و خودرو نیز در استان انجام می‌شود لیکن حلقه‌ها تکمیل نیست که برای تکمیل نیاز به کمک وجود دارد.

وی افزود: صادرات محصولات استان از گمرک خود استان مساله حائز اهمیتی است، صادرات برخی صنایع از استان‌های دیگر انجام می‌شود که لازم است در خصوص این مهم تاکیدات مربوطه انجام گیرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده