تاریخ: ۲۴ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۰:۵۷
بازدید: ۳۷
کد خبر: ۳۱۱۱۷۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سیاست تثبیت در شرایط تحریم اقدامی مطلوب است/ مرکز مبادله ارز و طلا در اول راه قرار دارد

‌می‌متالز - بانک مرکزی در کنار سیاست تثبیت نرخ باید سیاست تثبیت رشد را هم در نظر داشته باشد تا اقتصاد به مسیر آرامش حرکت کند.

به گزارش می‌متالز، مجید شاکری؛ کارشناس پول و ارز با اشاره به وضعیت تحریمی کشور اظهار کرد: با وجود مشکلاتی که برای اجرای تثبیت وجود دارد، بانک مرکزی در این شرایط گام بزرگی برداشته، به این صورت که مرکز مبادله ارز و طلای ایران را راه‌اندازی کرد تا زمینه پرداخت‌های رسمی فراهم شود و به نظر می‌رسد همه بدنه دولت، سران قوا و حاکمیت باید از این تصمیم حمایت کنند.

وی ادامه داد: اکنون پرداخت‌هایی که در مرکز مبادله ارز و طلای ایران انجام می‌شود، مورد رصد بانک مرکزی قرار گرفته و در مرحله بعدی، اینکه چه ارزی و چگونه انتقال یابد نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

این کارشناس پول و ارز به مشکلات پیش‌روی بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: بانک مرکزی سیاست کاهش رشد نقدینگی را دنبال می‌کند، اما خیلی نمی‌تواند روی این موضوع پافشاری کند؛ به این دلیل که کاهش رشد نقدینگی و چرخش آن در جامعه ممکن است تقاضای ارز را افزایش دهد که این رشد قیمت، دوباره معضل تورم و نقدینگی را تشدید می‌کند. از این رو بانک مرکزی احتیاط بیشتری به خرج می‌دهد.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی برای اجرای سیاست تثبیت نرخ ارز باید ملاحظات ویژه‌ای داشته باشد، تصریح کرد: در این زمینه پیشنهاد بنده این است که سیاست «تثبیت رشد» می‌تواند نتیجه مطلوب‌تری بر جای بگذارد که البته بانک مرکزی این سیاست را هم پیش گرفته و در گام‌های بعدی آن را اجرایی خواهد کرد تا اقتصاد پیش‌بینی پذیر شود.

شاکری با اشاره به عملکرد مرکز مبادله ارز و طلای ایران، اظهار کرد: این مرکز از بازار متشکل ارزی و بازار‌های دیگر کامل‌تر است، اما اقدامات بانک مرکزی در این زمینه هنوز تمام نشده و در آغاز راه قرار دارد. صندوق تثبیت نرخ ارز در ابتدا و پس از آن صندوق تثبیت رشد ماهانه به مراتب نتایج مطلوبی تری از سیاست تعدیل دارد.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده