تاریخ: ۲۹ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۳۰
بازدید: ۱۰۵
کد خبر: ۳۱۱۲۵۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان:

شهرک تخصصی «روی» باید جابه‌جا شود

‌می‌متالز - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: شهرک تخصصی «روی» در حریم شهر استقرار یافته و طبق ضوابط زیست‌محیطی باید جابه‌جا شود، اما این کار در کوتاه‌مدت میسر نیست.

به گزارش می‌متالز، محمدرضا یافتیان، ظهر پنجشنبه در نشست خبری در مورد شهرک صنعتی روی گفت: ذهنیت‌های متفاوت راجع به فعالیت‌های این شهرک وجود دارد و ارگان‌های مختلف کار‌هایی را در راستای کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی انجام دادند، اما به نقطه مطلوب نرسیدیم.

وی با اشاره به اینکه اطلاعات ناقص باعث شکل گرفتن دیدگاه‌های نادرست در اذهان عمومی می‌شود، بیان کرد: شهرک روی در حریم و ۵ کیلومتری شهر واقع شده و صنایع آن تا رده ۶ فعالیت دارد در حالی‌که طبق ضوابط می‌توانیم صنایع حداکثر تا رده سه را در این محدوده از شهر استقرار دهیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان مساحت شهرک روی را ۱۶۸ هکتار برشمرد و گفت: در اطراف این شهرک زمین‌های کشاورزی نیز وجود دارد که مشکلاتی در این زمینه داریم و مذاکراتی با جهادکشاورزی نیز انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه برای شهرک روی ابتدا کاربری سنگ‌بری پیش‌بینی شده بود، یادآور شد: کار در این زمین‌ها در سال ۷۸ آغاز شد و با توجه به مسائل اقتصادی و ارزش افزوده، کاربری آن به تولید روی تغییر یافت و در حال حاضر ۶۳ واحد فعال در زمینه روی داریم و۳۶ واحد غیرمرتبط با صنایع روی در آن مستقر است و بیش از ۴ هزار و ۲۰۰ نفر اشتغال دارد.

یافتیان تولید سالیانه روی در این شهرک را ۱۹۶ هزار تن اعلام کرد و افزود: این در حالی است که بیش از ۵ هزار تن در روز پسماند حاصل از صنایع روی است که باید به دفن‌گاه منتقل و از انتشار آلودگی شود.

توسعه دفن‌گاه برای پسماند‌های صنعتی

وی از توسعه دفن‌گاه برای پسماند‌های صنعتی خبر داد و گفت: این محل از خردادماه سال آینده پذیرای صنایع خواهد بود تا پسماند‌ها در مناطق مجاز با استاندارد‌ها زیست محیطی دفن شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان با بیان اینکه شهرک روی جایگاه نامناسبی برای فعالیت در صنایع مستقر دارد، تأکید کرد: این شهرک باید با رعایت ضوابط مورد نیاز جابه‌جا شود، البته این کار در کوتاه مدت امکان پذیر نیست و باید در میان‌مدت یا بلندمدت اقدام اساسی انجام شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از رویکرد‌های برنامه هفتم توسعه، ساماندهی صنایع ناسازگار با مراکز اسکان است، تصریح کرد: از مسوولان رده بالای استان درخواست کردیم در کارگروه آپفن توجه ویژه‌ای به صنایع آلاینده و واحد‌های روی داشته باشند و مطالعه چگونگی انتقال شهرک روی به عنوان یک طرح پژوهشی پیشنهاد شده است.

یافتیان با اشاره به اینکه هر واحد صنعتی می‌تواند تبعاتی داشته باشد و سبب آلودگی زیست محیطی شود، خاطرنشان کرد:، اما مدیریت لازم و سرمایه‌گذاری برای رفع مشکلات می‌تواند چالش‌ها را برطرف کند، از طرفی آمار دقیقی از تأثیرگذاری فعالیت صنایع روی در بروز برخی بیماری‌ها نداریم، اما نمی‌توان گفت فعالیت‌های صنعتی بدون اشکال است.

وی با اشاره به اینکه تعیین تکلیف پسماند روی به مزایده گذاشته شد، عنوان کرد: برنده مزایده وقتی وارد فاز عملیاتی شود باید مجوز‌های لازم را از محیط زیست اخذ کند، همچنین در حال حاضر دیوارکشی و مالچ پاشی برای جلوگیری از انتشار آلودگی انجام شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان با تأکید بر اینکه ضوابط زیست محیطی برای دکور نیست، تصریح کرد: پیگیری‌ها برای نظارت بر صنایع از چند طریق انجام می‌شود و از طرفی برای دفاع از حوزه اشتغال و اقتصاد اهل تعامل هستیم، اما تعامل چشم گفتن به خواسته‌های برخی مدیران واحد‌های صنعتی نیست.

واحد‌های مختلف در سراسر استان زنجان پایش می‌شوند

وی ادامه داد: واحد‌های مختلف در سراسر استان پایش می‌شوند، اما این پایش نمی‌تواند ۱۰۰ درصدی باشد بلکه به تناسب فعالیت به شکل دوره‌ای این کار انجام و به متخلفان اخطار داده می‌شود.

یافتیان افزود: اگر واحدی بعد از اخطار اقدامی انجام ندهد وارد فهرست صنایع آلاینده شده و ملزم به پرداخت عوارض آلایندگی می‌شود و مبلغ آن به شهرداری یا دهیاری محل برای انجام فعالیت زیست محیطی تعلق می‌گیرد، همچنین در مواقع بحرانی‌تر وارد اقدامات حقوقی و قضائی و با رعایت مواضع قانونی برخورد‌های لازم انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پایش‌های شهرک روی خیلی جدی انجام می‌شود و بخشی از ِاین کار به نفع خود واحد‌های تولیدی است، اظهار کرد: صنایع روی باید به سمتی بروند که بخار اسیدی را کنترل کنند و از صنایع خواستیم ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا را راه‌اندازی کنند که بخش اعظمی از آن‌ها این سیستم را دارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان یادآور شد: چهار واحد در شهرک روی مسوولیت تأمین سولفوریک اسید مورد نیاز صنایع روی را دارند که این واحد‌ها پایش شدند و مشکل اساسی در خروجی ندارند، ولی در زمان‌هایی که از خط خارج شود برای راه‌اندازی مجدد دچار مشکل می‌شوند و ایجاد آلودگی می‌کنند.

منبع: خبرگزاری مهر

عناوین برگزیده