تاریخ: ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۵۵
بازدید: ۱۰۱
کد خبر: ۳۱۱۳۵۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس اعلام کرد؛

برگزاری دوره‌های آموزش تخصصی قضات با هدف رسیدگی تخصصی به جرائم بازار سرمایه

‌می‌متالز - محمد جوانمردی گفت: در نیمه اول تیرماه امسال ۲۵ نفر از کارآموزان قضایی، آموزش‌های مقدماتی در حوزه بازار سرمایه را طی کردند، در این دوره آموزشی مباحثی همچون آشنایی با کلیات بازار، نهاد‌های مالی، ناشران، کارگزاران، تشکل‌های خودانتظام و نیز انواع تخلفات و ضمانت اجرا‌های آن و همچنین جرایم بورسی، شیو­ه‌های ارتکاب آن و سایر مطرح شد.

به گزارش می‌متالز، پرونده‌هایی با موضوع جرایم بورسی، نیازمند رسیدگی توسط قضات متخصص آموزش دیده است. بدین منظور مطابق دستورالعمل ساماندهی رسیدگی به پرونده‌های بازار سرمایه مصوب ١٣٩٩/٧/٢٩ شکل‌گیری چنین دوره‌هایی ضروری تلقی شده است بر همین اساس، برگزاری دوره‌های آموزش تخصصی قضات، در سه سطح، مشتمل بر کارآموزان قضایی، قضات کل کشور و قضات تخصصی رسیدگی کننده به جرایم حوزه بازار سرمایه اعم از حقوقی و کیفری شد"، در دستور برنامه‌های این سازمان و معاونت منابع انسانی قوه قضائیه است.

محمد جوانمردی، مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس در خصوص برگزاری دوره آشنایی قضات با موضوعات تخصصی بازار سرمایه، اظهار کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار در نیمه اول تیرماه امسال میزبان کارآموزان منصب قضا جهت برگزاری دوره آموزشی یک روزه درخصوص مباحث تخصصی و حقوقی بازار سرمایه بود. این دوره به استناد دستورالعمل ساماندهی رسیدگی به پرونده‌های بازار سرمایه مصوب ۲۹ مهر ۱۳۹۹ به ریاست محترم سابق قوه قضائیه برگزار شد. طی این دستورالعمل یکی از وظایف معاونت منابع انسانی قوه قضاییه، آموزش تخصصی قضات است و در همین راستا سازمان بورس با همکاری قوه قضاییه، این دوره آموزشی تخصصی را برگزار کرده است.

وی افزود: در جلساتی که با معاونت منابع انسانی قوه قضاییه داشتیم، قرار بر برگزاری دوره‌های آموزش تخصصی قضات، در سه سطح مشتمل بر کارآموزان قضایی، قضات کل کشور و قضات تخصصی رسیدگی کننده به جرایم حوزه بازار سرمایه اعم از حقوقی و کیفری شد.

مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس تصریح کرد: در نیمه اول تیرماه امسال ۲۵ نفر از کارآموزان قضایی، آموزش‌های مقدماتی در حوزه بازار سرمایه را طی کردند، در این دوره آموزشی مباحثی همچون آشنایی با کلیات بازار، نهاد‌های مالی، ناشران، کارگزاران، تشکل‌های خودانتظام و نیز انواع تخلفات و ضمانت اجرا‌های آن و همچنین جرایم بورسی، شیوه‌های ارتکاب آن و سایر مطرح شد.

جوانمردی تاکید کرد: طی سال‌های گذشته نیز مباحث حقوقی و کیفری بازار سرمایه در دادگستری‌ها و مجتمع‌های مختلف قضایی آموزش و بیان شده بود، اما اکنون با توجه به دستورالعمل مذکور و پیگیری‌های قوه قضاییه، قرار است دوره‌های آموزشی کامل‌تر و منسجم‌تری برگزار شود.

او بیان کرد: پرونده‌هایی با موضوع جرایم بورسی یا همان جرایم مذکور در فصل ششم قانون بازار اوراق بهادار، نیازمند رسیدگی توسط قضات تخصصی آموزش دیده است، زیرا مباحثی همچون سوء‌استفاده از اطلاعات نهانی، معامله متکی بر اطلاعات نهانی، دستکاری بازار و ... از جرایم بسیار پیچیده در بازار سرمایه به حساب می‌آید، از این‌رو نیاز است که قاضی مربوطه با چنین مباحثی آشنایی کاملی داشته باشد و برگزاری چنین دوره‌ای به درستی مورد پیگیری مقامات قوه قضاییه قرار گیرد.

مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس در پایان گفت: مطابق دستورالعمل تشکیل مجتمع تخصصی ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی تهران مصوب رئیس وقت قوه قضاییه، پرونده‌های مربوط به فصل ششم قانون بازار اوراق بهادار، تنها در مجتمع قضایی رسیدگی به جرایم اقتصادی طرح و رسیدگی می‌شود که با توجه به تخصصی بودن این مجتمع و آشنایی قضات محترم آن با بازار سرمایه، شاهد صدور آرای قضایی دقیق و مستدلی از این مجتمع هستیم.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده