تاریخ: ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۲۴
بازدید: ۸۵
کد خبر: ۳۱۱۴۲۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

نجات بورس با گزارش‌های سه‌ماهه؟

‌می‌متالز - روز گذشته در حالی شاخص با ۰.۳۱ درصد ریزش به محدوده یک‌میلیون و ۹۷۶هزار واحد رسید که نرخ دلار در بازار آزاد در محدوده ۴۸هزار و ۲۵۰تومان معامله می‌شد و همچنان دلار را به عنوان یک عامل اصلی که می‌تواند محرک بازار در کوتاه‌مدت باشد محسوب می‌کنیم.

به گزارش می‌متالز، با توجه به اینکه دیروز نیز ارزش معاملات حدود ۷هزار و ۱۰۰میلیارد تومان بود، همچنان حجم نقدینگی خارج‌شده در بازار طی ماه‌های گذشته تمایلی برای ورود مجدد به بازار ندارد و دلایل آن هم مشخص است؛ ریسک‌های سیستماتیک مخصوصا دستورالعمل‌های خلق‌الساعه‌ای که در هفته‌های اخیر توسط دولت و ارکان مربوطه گرفته شده و متاسفانه به‌رغم اینکه این دستورالعمل‌ها کارشناسی‌شده نبود هیچ‌گونه بازبینی در این خصوص انجام نشد.

در مورد وضعیت روز گذشته بازار سرمایه باید گفت حدود ۲۸۷میلیارد تومان ورود پول حقیقی داشتیم و سرانه خرید و فروش حقیقی تقریبا با یکدیگر برابر بود که این موضوع نشان می‌دهد بازار سرمایه در یک وضعیت تعادلی کلی است. از لحاظ تعداد، نماد‌های مثبت کمی بیشتر از نماد‌های منفی بود و حدود ۵۴درصد از نماد‌های بازار سرمایه مثبت و ۴۶درصد از آن‌ها منفی بودند. ارزش کل سفارشات روی تابلو برای خرید حدود ۴۸۰میلیارد تومان و سفارشات فروش ۳۱۴میلیارد تومان بود. به طور کلی روز گذشته بازار روند متعادلی داشت. نکته‌ای که در این خصوص وجود دارد و در میان‌مدت سهامداران باید حتما در تحلیل‌های خود به آن توجه کنند، گزارش‌های عملکرد سه‌ماهه فصل بهار شرکت‌های بورسی است. می‌توان گفت از این بین صنایع فولاد و پتروشیمی عملکردی بهتر از انتظار داشتند.

صنایع دارویی و سیمانی بر اساس انتظاری که می‌رفت، گزارش‌های خوبی منتشر کرده و انتظار را برآورده کردند. صنایع زراعی و کاشی هم عملکرد به‌نسبت خوبی داشتند. اما از دیگر سو صنایع لبنی و روغن خوراکی انتظارات را برآورده نکردند و گزارش‌های خوبی منتشر نکردند. مهم‌تر از همه، صنعت پالایشی بود که زیان تسعیر ارز خود را در صورت‌های مالی بهار نشان داد. با وجود اینکه این زیان در برخی از شرکت‌ها به تفکیک مشخص نیست، اما با توجه به اینکه ارزش بازار پالایشی‌ها بسیار بالاست این موضوع کلیت بازار را متاثر می‌کند؛ اما این یک زیان غیرتکرارشونده و ناشی از تسعیر نرخ ارز بود و انتظار چنین زیانی در فصل‌های آتی نمی‌رود.

در کل نکته مهم‌تری که وجود دارد این است که P/ E آینده‌نگر بازار با توجه به گزارش عملکرد خوبی که در فصل بهار داشتیم به محدوده‌های ۷ و ۶ رسید؛ بنابراین می‌توان در میان‌مدت نسبت به کلیت بازار سرمایه کمی خوشبین بود و شاخص‌های پایین‌تر از محدوده ۱میلیون و ۸۵۰هزار واحد متصور نیست. اما در کوتاه‌مدت با توجه به عدم‌اعتمادی که به دلیل دستورالعمل‌های غیرکارشناسی وجود دارد و همچنین رکود بازار سرمایه، وضعیت بورس متعادل پیش‌بینی می‌شود و انتظار رشد در تک‌سهم‌ها و مخصوصا تک‌سهم‌های کوچک را داریم.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده