به گزارش میمتالز، راهاندازی مجدد خودروسازی کلاسیک دوران شوروی به نام مسکوویچ توسط شرکت دولتی در ماه نوامبر نشاندهنده مقاومت صنعت خودروی روسیه در برابر تحریمهای غرب بود. سرگئی سوبیانین، شهردار مسکو، در زمان رونمایی از مسکوویچ در کارخانهای که سال گذشته دولت مسکو از خودروساز فرانسوی رنو با قیمت تنها یک روبل (۰۱/ ۰دلار) از خودروساز فرانسوی رنو گرفت، گفت: این یک رویداد تاریخی است و بسیاری از مردم فکر میکردند این پایان صنعت خودروی روسیه است، اما تولد دوباره موسکوویچ نشانهای از نفوذ فزاینده چین در بخش مهمی از اقتصاد روسیه است. خودروهای کارخانه بزرگ خودروسازی مسکوویچ در جنوب پایتخت روسیه هیچ شباهتی به مدلهای موسکوویچ دوران شوروی ندارند. رئیس مسکوویچ به رویترز گفت: «بومیسازی تولید بهتدریج افزایش مییابد.» فاز دوم تولید در اواخر امسال یا اوایل سال ۲۰۲۴ آغاز میشود و مجموعه وسیع تری از تامین کنندگان محلی با قطعات روسی را شامل خواهد شد.
دادههای صنعت خودرو نشان میدهد خودروسازان چینی با خروج غرب که پیش از حمله به اوکراین بر بازار تسلط داشت، سهم بازار روسیه را تصاحب میکنند. طبق دادههای شرکت تحلیلی Autostat، خودروهای وارداتی چینی اکنون ۴۹درصد از بازار روسیه را به خود اختصاص دادهاند که در ژوئن به ۴۰هزار دستگاه رسیده است، درحالیکه سهم قبل از جنگ، ۷درصد در ژوئن ۲۰۲۱ بود. بر اساس آمار گمرک چین، صادرات خودروهای سواری خودروسازان چینی به روسیه در ژانویه تا ژوئن ۲۰۲۳، ۴/ ۶برابر سالانه افزایش یافت و به تقریبا ۶/ ۴میلیارد دلار رسید. رویترز اعلام کرد شرکتهای چینی نیز با مونتاژ خودرو در کارخانههایی مانند رنو و نیسان، فروش خود را در روسیه افزایش میدهند. دو شرکت و چهار منبع آگاه به این موضوع به رویترز گفتند شش کارخانه در روسیه که قبلا متعلق به خودروسازان اروپایی، ژاپنی و آمریکایی بودند یا خودروهای خود را مونتاژ میکردند، اکنون مدلهای چینی تولید میکنند یا برنامههایی برای این کار دارند.
منبع: دنیای اقتصاد