تاریخ: ۰۱ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۳۳
بازدید: ۱۳۰
کد خبر: ۳۱۱۴۶۹
سرویس خبر : انرژی

فرآیند صدور کارت سوخت خودرو‌های صفر تغییر کرد

‌می‌متالز - معاون ستاد حمل‌ونقل و سوخت کشور از تغییر فرآیند صدور کارت سوخت خودرو‌های صفر خبر داد.

به گزارش می‌متالز، سیدکاظم عزیزی، معاون صنایع وانرژی ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور با اشاره به تغییر فرآیند تحویل کارت سوخت خودرو‌های صفر اظهار کرد: مالکان وسایل نقلیه نوشماره (صفر کیلومتر) که خودرو خود را در سال ۱۴۰۲ از شرکت‌های خودروساز تحویل گرفته، اما تاکنون کارت هوشمند سوخت را دریافت نکرده‌اند لازم است که برای پیگیری روند صدور کارت سوخت هوشمند وسیله نقلیه خود به دفاتر پلیس ۱۰+ مراجعه کرده و نسبت به ثبت درخواست اقدام کنند.

پیش از این خودروسازان برای صدور کارت سوخت خودرو‌های فروخته شده اقدامات لازم را انجام می‌دادند و کارت سوخت مدتی پس از تحویل خودرو از طریق پست به درب منزل متقاضی ارسال می‌شد.

نحوه ثبت نام کارت سوخت

برای ثبت نام کارت سوخت به صورت غیر حضوری، سه روش وجود دارد که به شرح هر کدام می‌پردازیم.

از طریق سایت خدمات دولت

در روش اول، با مراجعه به سایت خدمات دولت و انتخاب در خواست خود، فرم مربوطه را پر کنید. اطلاعات خود را وارد کنید و برای دریافت کارت سوخت، اقدام نمایید. آدرس سایت: mob.gov.ir

استفاده از برنامه دولت همراه

روش دوم برای دریافت کارت سوخت استفاده از برنامه دولت همراه است. شما با دانلود و نصب این برنامه از کافه بازار، مایکت، ایران اپس، اپ استور و.. وارد بخش کارت سوخت شده و اطلاعات و فرم مرتبط را پر می­‌نمایید.

ارسال کد دستوری با موبایل

آخرین روش، استفاده از قابلیت‌های گوشی همراه می­‌باشد. به دلیل در دسترس بودن و راحتی این کار از ­کد‌های دستوری استفاده می‌شود. برای ثبت درخواست کارت سوخت خود، کد دستوری ستاره، چهار، مربع (#۴*) را شماره گیری می‌کنیم.

لازم به ذکر است در صورتی از این روش می‌­توان استفاده نمود که فرد خود مالک خودرو و سیم کارت ثبت نامی که از آن استفاده شده است باشد.

چند نکته مهم

هنگام ثبت نام برای دریافت کارت سوخت، باید به نکاتی توجه کنید تا فرایند ثبت نام به درستی انجام شود. این نکات به شرح زیر است:

  • کد ملی حتما باید برای مالک خودرو و سیم کارت باشد.
  • برای اینکه موفق به ثبت‌نام شوید، حتما تمام موارد خواسته شده را از قبل یادداشت کنید؛ زیرا فقط ۴۵ ثانیه زمان پاسخگویی دارید در غیر این صورت به طور خودکار از سامانه خارج می‌­شوید.
  • کارت سوخت‌های خودرو‌های صفر و نو همراه مدارک وسیله نقلیه صادر می‌­شود و موقع تحویل ارائه می‌­شود.
  • درصورت مفقودی کارت سوخت خودرو‌های کارکرده، می‌­توان با یکی از روش‌های بالا مجدد کارت سوخت دریافت کرد.

پیگیری کارت سوخت

بعد از مرحله ثبت‌نام کارت سوخت، مدت زمان دریافتی کارت سوخت، میانگین ۴۰روز تا دوماه است. اگر متقاضی بعد از زمان مشخص، کارت سوخت خود را دریافت نکند، باید به اداره پست مراجعه کند.

بعد از ثبت نام و دریافت کد پیگیری می‌­توان از وضعیت کارت سوخت خود مطلع شد. اگر تا ۶ ماه به باجه پستی مراجعه نکنید و کارت خود را دریافت نکنید، کارت شما به شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی بازگشت داده می‌­شود.

گاهی پستچی ممکن است به دلیل عدم حضور مالک در محل یا آدرس اشتباه، موفق به تحویل مرسوله نشود و کارت برگشت بخورد. در این‌صورت باید با داشتن مدارک مورد نیاز برای پیگیری کارت سوخت خود به اداره پست بروید. در ادامه دو روش را برای پیگیری کارت سوخت به شما معرفی می‌کنیم.

استفاده از سایت نیروی انتظامی

سامانه www.epolice.ir پیگیری کارت سوخت را برای تمامی مالکان اتومبیل آسان کرده است. این سامانه با ردیابی کارت وضعیت کارت و اطلاعات لازم در مورد آن را در اختیار مالک قرار می‌دهد. مالک به راحتی می‌تواند وضعیت مرسوله را پیگیری کند.

سایت سوخت برای پیگیری کارت سوخت

اگر کارت سوخت به دستتان نرسید، می‌توانید به سایت sokht.police.ir بروید و از اخرین وضعیت مرسوله خود با خبر شوید. از طریق این سایت، می‌توانید کد رهگیری مرسوله خود را ببینید و با مراجعه به سایت کد رهگیری مرسولات پستی ایران newtracking.post.ir اطلاعات بسته خود را ملاحظه کنید.

پیامک برای پیگیری کارت سوخت

برای پیگیری کارت سوخت خود، کافی است پیامکی را با رعایت موارد زیر، به شماره ۱۱۰۱۲۰۲۰۴۰ ارسال کنید:

  • موتورسیکلت: ابتدا حرف M، سپس ستاره، در انتها شماره VIN
  • خودرو: ابتدا حرف V، سپس ستاره، در انتها شماره VIN

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده