تاریخ: ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۳۰
بازدید: ۱۱۹
کد خبر: ۳۱۱۷۲۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

کاهش چشمگیر قیمت لیتیوم در معاملات آتی چین

‌می‌متالز - اولین روز از معاملات آتی چین برای عرضه لیتیوم که فلزی ضروری برای ساخت باتری خودرو‌های الکتریکی محسوب می‌شود و کشور چین از جمله بزرگ‌ترین خریداران آن به شمار می‌آید، شروعی سخت با کاهش تقاضا و قیمت‌ها در این کشور به ثبت رساند.

به گزارش می‌متالز، داده‌های بورس نشان می‌دهد که کربنات لیتیوم در بورس آتی گوانگجو به زیر قیمت تسویه پایه ۲۴۶ هزار یوانی (۳۴ هزار و ۲۶۳ دلار) در هر تن سقوط کرد. قرارداد‌های تحویل در ماه ژانویه نیز به قیمت ۲۱۵ هزار دلار سقوط کرد. بر اساس گزارش بلومبرگ، قیمت لیتیوم در معاملات آتی ماه ژانویه، حدود ۱۱ درصد و در ماه‌های فوریه تا جولای با محدودیت روز اول، کاهش قیمت ۱۴ درصدی به ثبت رساند.

شرلی وانگ، مدیر کل تحقیقات صنعت در بازار فلزات شانگهای در این خصوص بیان کرد: این واقعیت که قرارداد‌های آتی جدید همه برای تحویل در سال آینده در نظر گرفته شده‌اند، ممکن است در کاهش قیمت معاملات تاثیرگذار باشد.

وی افزود: احساسات اکنون با مازاد پیش‌بینی شده محصولات لیتیومی در سال ۲۰۲۴ کاهش یافته و سه ماهه اول نیز معمولا دوره‌ای کند برای فعالیت‌های ذخیره‌سازی مجدد در چین محسوب می‌شود.

قیمت‌های لحظه‌ای کربنات لیتیوم دارای نوسان زیادی بود. این قیمت‌ها در ماه نوامبر ۲۰۲۲ رکوردشکنی کردند؛ چراکه فشار جهانی به سمت ناوگان حمل‌و‌نقل برقی، باعث افزایش مصرف این ماده معدنی شد.

تحلیل‌گران امیدوارند که قرارداد‌های جدید، قیمت‌گذاری شفاف‌تری برای لیتیوم، کاهش نوسانات قیمت‌های لحظه‌ای و ارائه راه‌های موثرتری به تولیدکنندگان و خریداران برای پوشش ریسک ارائه دهد.

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، افزایش قیمت فلزات باتری که در اصل به عنوان کلید انتقال به انرژی پاک شناخته می‌شوند را در سال گذشته دیوانه‌وار توصیف کرده بود.

سازندگان باتری و خودروسازان در سراسر جهان همچنان در تلاش هستند تا قرارداد‌هایی را برای فروش یا توسعه تامین مواد خام تضمین کنند. کشور‌های غربی نیز در حال افزایش تلاش‌ها برای ایجاد زنجیره تامین خود با متحدان هستند؛ چراکه چین همچنان بر فرآوری لیتیوم تسلط دارد و تولیدکننده بسیار مهم این ماده معدنی شناخته می‌شود.

دنیس آیپ، تحلیلگر بازار سرمایه دایوا در این خصوص خاطرنشان کرد: بخش لیتیوم و باتری مایل است بازار آتی بیشتر و معتبرتری در چین داشته باشد.

منبع: فلزات آنلاین

عناوین برگزیده