تاریخ: ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۱۸
بازدید: ۸۴
کد خبر: ۳۱۲۳۰۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
وزیر صنعت در دیدار با رئیس مجلس صربستان:

تراز تجاری دو کشور به نسبت روابط سیاسی رضایت بخش نیست

‌می‌متالز - وزیر صنعت، معدن و تجارت در دیدار با اورلیچ رئیس مجلس صربستان و هیئت همراه گفت: تراز تجاری دو کشور با وجود رشد مناسب در سال‌های اخیر به نسبت روابط سیاسی رضایت بخش نیست.

به گزارش می‌متالز، عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت عصر امروز در دیدار با رئیس مجلس صربستان با بیان اینکه روابط تجاری وقتی عمیق می‌شود که ما به سمت روابط فنی و علمی برویم، گفت: تراز تجاری ایران و صربستان به نسبت سطح روابط سیاسی دو کشور رقم بسیار ناچیزی است و معتقدم مناسبات و ارتباطات ما حتماً منجر به توسعه روابط از سایر بخش‌ها نیز خواهد شد.

وی افزود: ایران یک بازار مستقیم ۸۰ میلیونی دارد، اما با توجه به روابط خوب همسایگی این بازار به ۴۰۰میلیون نفر می‌رسد و با توجه به اقتصاد بزرگ برخی کشور‌های همسایه ایران این فرصت برای صربستان بسیار مطلوب است.

علی آبادی با اشاره به کمیسیون مشترک ایران و صربستان خاطر نشان کرد: در کمیسیون مشترک قبلی ایران و صربستان در سال ۱۳۹۷ اسناد قابل توجهی در زمینه‌های مختلف تبادل شده است و حالا در آستانه اجلاس پاییز می‌توانیم موضوعات بیشتری در دستور کار قرار دهیم و آمادگی داریم سرمایه‌گذاران صرب را بپذیریم همینطور به طور مشترک در زمینه‌های مختلف سرمایه گذاری کنیم.

وزیر صمت ادامه داد: در زمینه پتروشیمی، حمل و نقل، خودروسازی، نفت و گاز و به ویژه گردشگری می‌توانیم همکاری‌های خوبی با هم داشته باشیم.

وی خاطر نشان کرد: دنیا در حال تجربه‌های جدید است و انقلاب صنعتی نسل چهارم و پنجم در حال وقوع است و روابط نیز باید هم تراز با این پیشرفت‌ها شکل بگیرد و جمهوری اسلامی ایران هم در این زمینه‌ها رشد خوبی داشته است.

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری ایران و صربستان تصریح کرد: من از اقلیم زیبا و ظرفیت‌های خوب کشور شما چیز‌های زیادی شنیدم و ایران نیز به همین شکل ظرفیت‌های خوبی دارد ضمن اینکه ایران ۴۰ سال سابقه مبارزه با استکبار و بیش از ۲۵۰۰سال سابقه تمدنی دارد که برای مردم صربستان میتواند عبرت آموز باشد.

وی ادامه داد: ایران سرزمین عرفان و شعرا و سرزمین تمدن و فرهنگ است، اما بخاطر ظلم کشور‌های امپریالیستی فرهنگ این ملت به نحو دیگری در دنیا مخابره شده است، اما امیدوارم از رهگذر توسعه‌ی روابط فرهنگی و با توجه به سابقه شخصی شما در شعر و ادبیات روابط شکل تازه‌ای به خود بگیرد.

علی آبادی خاطر نشان کرد: در زمینه دارو‌های گیاهی، تولیدات فرهنگی و تامین نیاز‌های مختلف با توجه به اقلیم خوب ایران ظرفیت‌های بالایی داریم و انجمن‌های فعال ما در این زمینه آماده همکاری هستند. ضمن اینکه در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی نیز آماده همکاری با صربستان هستیم و البته گردشگری سلامت هم میتواند بهانه خوبی برای گسترش روابط باشد.

وی در پایان گفت: شرکت‌های ایرانی من جمله مپنا یک برند معتبر در حوزه انرژی در دنیا هستند و بیش از ۲۰۰محصول مدرن دارد.

ولادیمیر اورلیچ رئیس مجلس صربستان نیز در این دیدار گفت: همانطور که رؤسای جمهور دو کشور توافق کردند ما نیز به دنبال توسعه روابط دو کشور هستیم و وزارت صمت ایران نیز برای توسعه روابط ایران و صربستان از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی تاکید کرد: حجم مبادلات تجاری و اقتصادی با وجود رشد خوب در سال‌های اخیر رضایت بخش نیست و انتظار داریم در سال جاری در برخی زمینه‌ها این حجم سه برابر گذشته رشد داشته باشد و اگر اراده‌ی متقابل وجود داشته باشد این میزان رشد بیشتری نیز خواهد داشت.

اورلیچ تصریح کرد: رئیس صربستانی کمیسیون مشترک ایران و صربستان وزیر دفاع و معاون نخست وزیر است و این نشان دهنده اراده بالای ما در توسعه روابط است و ما از همکاری‌های صنعتی و تولید استقبال می‌کنیم، همچنین در بخش ساختمان سازی و ارتباطات نیز آمادگی همکاری با ایران را داریم و حتماً به دنبال این خواهیم بود تا سرمایه گذاران خود را برای حضور در ایران تشویق کنیم.

وی گفت: ما مبتکر ایده بالکان آزاد هستیم و با توجه به این ابتکار حجم مبادلات متقابل بین اعضا ۳۵ درصد افزایش یافته و ایران نیز می‌تواند در این ایده شریک شده و از ظرفیت‌های آن استفاده کند.

وی با اشاره به بازدید از کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران نیز، گفت: صربستان پنجره‌ای در کتابخانه ملی ایران دارد و خوشحالیم که ایران نگاه ویژه‌ای به کشور ما دارد و از حمایت ایران برای میزبانی صربستان از اکسپو تشکر میکنم.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده