تاریخ: ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۵۶
بازدید: ۵۷
کد خبر: ۳۱۲۴۲۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارنامه یک‌ساله صدور مجوز‌های کسب‌وکار منتشر شد

برندگان و بازندگان مجوزدهی

‌می‌متالز - کارنامه یک‌ساله استان‌ها در صدور مجوز‌های کسب‌وکار از سوی وزارت اقتصاد منتشر شد.

به گزارش می‌متالز، ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که استان هرمزگان در صدور مجوز‌ها پیشرو است، استان ایلام کمترین تاخیر را در بررسی مجوز‌های درخواستی دارد، بیشترین انصراف یا رد درخواست مربوط به استان تهران است، بیشترین درخواست‌های در حال بررسی مربوط به استان تهران است و در نهایت در شاخص پاسخگویی به‌موقع، ایلام در رتبه نخست قرار گرفته است. در قعر این جدول هم استان‌هایی همچون خوزستان، هرمزگان، اصفهان و بوشهر قرار گرفته‌اند که در شاخص پاسخگویی به‌موقع نمرات پایینی کسب کرده‌اند.

برندگان و بازندگان مجوزدهی

براساس گزارش رسمی وزارت اقتصاد، درخواست و صدور مجوز‌ها به تفکیک استان‌های کشور از اول مردادماه سال گذشته تا ۳۱ تیر ماه امسال، در مجموع ۹۸۳‌هزار و ۵۷۷ درخواست از استان‌های کشور به درگاه ملی مجوز‌ها رسیده که از این تعداد ۴۵۲‌هزار و ۱۳۳ مجوز صادر شده، ۳۹۳‌هزار و ۶۴۹ درخواست با رد/ انصراف روبه‌رو بوده، ۱۳۷‌هزار و ۵۴۰ درخواست در دست بررسی است و ۹۷‌هزار و ۶۶ درخواست با تاخیر در بررسی مواجه شده اند. در مجموع شاخص پاسخگویی ۳۱استان کشور در خصوص صدور مجوز‌های کسب‌وکار ۹۰/ ۱‌درصد است. استان ایلام با ۹۶/ ۳ درصد و تنها ۶۶۶ تاخیر در بررسی درخواست ها، بهترین رتبه را در شاخص پاسخگویی به موقع به دست آورده و بعد از آن استان کهگیلویه و بویراحمد با تنها ۸۰۱ تاخیر در بررسی درخواست‌ها ۹۵/ ۳‌درصد را در شاخص پاسخگویی به موقع کسب کرده است. بعد از ایلام و کهگیلویه و بویراحمد، استان‌های همدان، گلستان، کرمانشاه، لرستان، اردبیل، چهارمحال و بختیاری، البرز و خراسان‌شمالی رتبه‌های ۳ تا ۱۰ را در بالاترین شاخص پاسخگویی در این بازه زمانی کسب کرده‌اند. از سوی دیگر استان خوزستان با ۴/ ۸۵‌درصد پاسخگویی به‌موقع به درخواست‌های صدور مجوز آخرین رتبه را در بین استان‌ها داشته و پیش از آن هرمزگان با ۸۶ درصد، اصفهان با ۵/ ۸۶‌درصد و بوشهر با ۸/ ۸۶‌درصد رتبه‌های پایینی را در شاخص پاسخگویی به‌موقع کسب کرده‌اند. این آمار به تفکیک ۳۱ استان به این ترتیب گزارش شده است: همدان با ۲/ ۹۳‌درصد در رتبه سوم، گلستان با ۶/ ۹۲‌درصد در رتبه چهارم، کرمانشاه با ۶/ ۹۲‌درصد در رتبه پنجم، لرستان با ۳/ ۹۲‌درصد در رتبه ششم، اردبیل با ۳/ ۹۲‌درصد در رتبه هفتم، چهارمحال و بختیاری با ۲/ ۹۲‌درصد در رتبه هشتم، البرز با ۹۲‌درصد در رتبه نهم، خراسان شمالی با ۵/ ۹۱‌درصد در رتبه دهم، فارس با ۴/ ۹۱‌درصد در رتبه یازدهم، سمنان با ۳/ ۹۱‌درصد در رتبه دوازدهم، زنجان با ۹۱ درصد در رتبه سیزدهم، قم با ۹/ ۹۰‌درصد در رتبه چهاردهم، قزوین با ۹/ ۹۰‌درصد در رتبه پانزدهم، مازندران با ۸/ ۹۰‌درصد در رتبه شانزدهم، کرمان با ۷/ ۹۰‌درصد در رتبه هفدهم، خراسان‌رضوی با ۶/ ۹۰ درصد در رتبه هجدهم، مرکزی با ۶/ ۹۰‌درصد در رتبه نوزدهم، آذربایجان‌غربی با ۵/ ۹۰‌درصد در رتبه بیستم، تهران با ۳/ ۹۰‌درصد در رتبه بیست‌ویکم، کردستان با ۲/ ۹۰‌درصد در رتبه بیست ودوم، آذربایجان‌شرقی با ۱/ ۹۰‌درصد در رتبه بیست وسوم، گیلان با ۹/ ۸۹‌درصد در رتبه بیست‌وچهارم، خراسان جنوبی با ۲/ ۸۹ درصد در رتبه بیست‌وپنجم، یزد با ۱/ ۸۹‌درصد در رتبه بیست‌وششم، سیستان و بلوچستان با ۹/ ۸۷‌درصد در رتبه بیست‌وهفتم، بوشهر با ۸/ ۸۶‌درصد در رتبه بیست‌وهشتم، اصفهان با ۵/ ۸۶‌درصد در رتبه بیست‌ونهم، هرمزگان با ۸۶‌درصد در رتبه سی ام و خوزستان با ۴/ ۸۵‌درصد در رتبه سی‌ویکم پاسخگویی قرار دارند.

جزئیات بیشتر از وضعیت ۱۵ استان نخست

گزارش درخواست و صدور مجوز‌ها به تفکیک استان‌ها از اول مرداد سال گذشته تا آخر تیرماه امسال نشان می‌دهد که در ایلام کل درخواست‌ها ۱۸ هزار و ۸۵ مورد بوده که ۱۰ هزار و ۳۰۴ مجوز در این استان صادر شده است، ۶‌هزار و ۶۷۳ درخواست با رد/ انصراف روبه‌رو شده، هزار و ۸۶ درخواست در دست بررسی است، ۶۶۶ درخواست در دست بررسی هم با تاخیر مواجه شده است. کل درخواست‌های مجوز کسب‌وکار در کهگیلویه و بویراحمد ۱۷ هزار و ۱۷۲ مورد بوده که ۹ هزار و ۶۳۷ مجوز صادر شده، ۶ هزار و ۲۸۹ درخواست با رد/ انصراف مواجه شده، هزار و ۲۴۰ مجوز در دست بررسی است، ۸۰۱ مجوز در بررسی هم با تاخیر روبه‌رو بوده است. درخواست‌های ثبت‌شده در همدان ۲۸ هزار و ۲۲ مورد بوده که ۱۴ هزار و ۶۴۹ مجوز صادر شده، ۱۰ هزار و ۶۴۶ مجوز با رد درخواست/ انصراف روبه‌رو بوده، ۲ هزار و ۷۱۹ مجوز در دست بررسی است، هزار و ۹۱۷ مجوز در بررسی هم با تاخیر مواجه شده است. استان گلستان با صدور ۱۱ هزار و ۳۰۴ مجوز از کل درخواست‌ها (۲۲ هزار و ۴۹۵ درخواست) و رد/ انصراف ۸ هزار و ۶۴۸ درخواست، ۲ هزار و ۵۴۰ درخواست در دست بررسی و هزار و ۶۶۵ درخواست با تاخیر مواجه‌شده در رتبه بعدی قرار گرفته است. کل درخواست‌ها در استان کرمانشاه به ۳۱ هزار و ۱۳۳ مورد می‌رسد که از این تعداد ۱۵ هزار و ۷۰۲ مجوز صادر شده، ۱۲ هزار و ۲۱۸ درخواست با رد/ انصراف مواجه شده است، ۳ هزار و ۲۰۴ درخواست در دست بررسی است، ۲ هزار و ۲۹۴ درخواست مواجه با تاخیر هم در حال بررسی است. در استان لرستان ۲۸ هزار و ۸۳ درخواست ثبت شده که از این تعداد ۱۴ هزار و ۷۹۳ مجوز صادر شده، ۹ هزار و ۹۶۲ درخواست با رد/ انصراف مواجه شده، ۳ هزار و ۳۱۸ درخواست در دست بررسی است، ۲ هزار و ۱۶۴ درخواست در بررسی هم با تاخیر روبه‌رو بوده‌اند. کل درخواست مجوز کسب‌وکار در استان اردیبل ۲۶ هزار و ۴۵۸ مجوز بوده که از این میزان ۱۴ هزار و ۷۲۷ مجوز صادر شده، ۹ هزار و ۱۰۴ درخواست با رد/ انصراف روبه‌رو بوده، ۲ هزار و ۶۱۷ درخواست در دست بررسی است، ۲ هزار و ۴۰ درخواست نیز در بررسی با تاخیر روبه‌رو بوده است. در استان چهارمحال و بختیاری کل درخواست‌های صدور مجوز کسب‌وکار به ۲۰ هزار و ۷۵۱ درخواست می‌رسد که از این تعداد، ۱۰ هزار و ۴۹۲ مجوز صادر شده، ۷ هزار و ۸۹۹ درخواست با رد یا انصراف روبه‌رو بوده، ۲ هزار و ۳۵۳ درخواست در دست بررسی است، هزار و ۶۱۰ درخواست در بررسی هم با تاخیر مواجه شده است. کل درخواست‌ها در استان البرز ۲۸ هزار و ۴۱۷ مورد بوده که ۱۳ هزار و ۷۱۸ مجوز صادر شده، ۱۱ هزار و ۵۸ درخواست با رد/ انصراف مواجه بوده، ۳ هزار و ۶۳۴ درخواست در دست بررسی است، ۲ هزار و ۲۷۲ درخواست هم در بررسی با تاخیر روبه‌رو بوده است.

کل درخواست‌ها در استان خراسان‌شمالی ۱۶ هزار و ۸۴۹ مورد بوده که از این میزان ۸ هزار و ۲۷۵ مجوز صادر شده، ۶ هزار و ۷۱۸ درخواست با رد/ انصراف روبه‌رو بوده، هزار و ۸۵۲ درخواست در دست بررسی است، هزار و ۴۳۸ درخواست هم در بررسی با تاخیر مواجه شده است.

کل درخواست‌ها در استان فارس ۶۷ هزار و ۴۶۸ بوده که ۳۳ هزار و ۳۹ مجوز در این استان صادر شده، ۲۶ هزار و ۲۳۰ درخواست با رد / انصراف روبه‌رو بوده، ۸ هزار و ۱۷۰ درخواست در دست بررسی است، ۵ هزار و ۷۷۷ درخواست هم در بررسی با تاخیر مواجه شده است.

کل درخواست‌های استان سمنان ۱۳ هزار و ۵۵۵ مورد بوده که ۵ هزار و ۷۱۷ مجوز در این استان صادر شده، ۶ هزار و ۱۹۲ درخواست با انصراف یا رد روبه‌رو بوده، هزار و ۶۴۶ درخواست در دست بررسی است، ۱۱۸۲ درخواست هم در بررسی با تاخیر روبه‌رو بوده است.

زنجان با ۱۶ هزار و ۲۶ درخواست کلی، ۷ هزار و ۶۷۳ مجوز صادر کرده است، ۶ هزار و ۴۰۲ درخواست با رد یا انصراف روبه‌رو بوده است، هزار و ۹۵۰ درخواست در دست بررسی است، هزار و ۴۴۲ درخواست هم در بررسی با تاخیر روبه‌رو بوده است.

کل درخواست‌ها در قم ۱۳ هزار و ۹۷۰ مورد بوده که ۵ هزار و ۹۸۲ مجوز صادر شده، ۶ هزار و ۲۲۸ درخواست با رد/ انصراف روبه‌رو بوده است، هزار و ۷۵۹ درخواست در دست بررسی است، هزار و ۲۶۷ درخواست در بررسی هم با تاخیر مواجه شده است. در استان قزوین ۱۹ هزار و ۹۷۰ درخواست ثبت شده که از این میزان ۱۰ هزار و ۱۳۰ مجوز صادر شده، ۷ هزار و ۳۰۸ درخواست با رد/ انصراف روبه‌رو بوده، ۲ هزار و ۵۲۸ درخواست در دست بررسی است، هزار و ۸۱۶ درخواست نیز در بررسی با تاخیر روبه‌رو شده است.

کل درخواست‌های ثبت‌شده در استان مازندران ۳۸ هزار و ۱۵۲ مورد بوده که ۱۶ هزار و ۹۶۴ مجوز صادر شده، ۱۵ هزار و ۵۷۰ درخواست با رد/ انصراف روبه‌رو شده، ۵ هزار و ۶۱۳ درخواست در دست بررسی است، ۳ هزار و ۵۲۵ درخواست در بررسی هم با تاخیر مواجه شده است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده