تاریخ: ۰۶ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۳۲
بازدید: ۸۱
کد خبر: ۳۱۲۰۸۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
تحلیل‌گر بازارسرمایه مطرح کرد:

افزایش نرخ خوراک به نفع بازارسرمایه و به زیان بخش مولد اقتصاد است/ کامودیتی‌ها مورد توجه بازار

‌می‌متالز - یک تحلیل‌گر بازارسهام گفت: افزایش نرخ خوراک، ورود ارز به کشور را کاهش می‌دهد.

به گزارش می‌متالز، پیمان شوریابی، تحلیل‌گر بازارسرمایه، بیان کرد: نرخ خوراک ۷ هزار تومانی و نرخ سوخت ۴ هزار تومانی یکی از بالاترین نرخ‌ها در جهان است و این موضوع موجب می‌شود مزیت رقابتی خود را نسبت به کشور‌های منطقه از دست بدهیم.

این کارشناس اقتصادی افزود: از طرف دیگر بنگاه‌ها برای دور زدن تحریم‌ها مجبورند هزینه‌های زیادی برای حمل و نقل پرداخت کنند که این موضوع موجب می‌شود برخی از صنایع از ظرفیت کامل تولید استفاده نکنند. صنعت متانول و اوره از صنایعی هستند که با ریسک بالا مواجه می‌شوند و سایر شرکت‌ها نیز کاهش سودآوری را تجربه می‌کنند.

این تحلیل‌گر بازارمالی عنوان کرد: کاهش سودآوری شرکت‌های پتروشیمی از چند منظر بر اقتصاد اثر گذار است. اول این که ورود ارز به کشور کمتر می‌شود و وقتی ورود ارز به کشور کمتر شود، به همان نسبت نرخ ارز افزایش می‌یابد. دوم این که شرکت‌های متانولی و اوره‌ای که از دولت گاز خریداری می‌کردند، به دلیل این که با افزایش نرخ، گاز کمتری خریداری می‌کنند، درآمد دولت از محل فروش گاز کاهش خواهد یافت. ضمن این که درآمد‌های مالیاتی نیز تحت تاثیر این موضوع افت می‌کند، در نتیجه کسری بودجه دولت بیشتر می‌شود. در نهایت دولت به نسبت مجبور به چاپ پول می‌شود و در این شرایط تورم تشدید خواهد شد.

این تحلیل‌گر بازارسرمایه ادامه داد: افزایش نرخ خوراک به هفت هزار تومان در کوتاه مدت تاثیر منفی بر بازارسرمایه دارد و شاهد بودیم که طی هفته‌های گذشته فشار فروش در بازارسرمایه افزایش یافت، اما در میان مدت و در بلند مدت نرخ دلار و تورم رشد خواهد کرد، در نتیجه بازارسرمایه با رشد تورم و دلار تقویت می‌شود. به بیان دیگر افزایش نرخ خوراک در میان مدت به نفع بازارسرمایه و به زیان بخش مولد اقتصاد است.

او افزود: به دلیل این که خوراک پالایشگاه‌ها نفت است، این صنعت کمتر تحت تاثیر افزایش نرخ خوراک گاز قرار می‌گیرد.

تقاضا برای کامودیتی‌ها قوی است

پیمان شوریابی در ادامه با اشاره به چشم‌انداز بازار سرمایه و صنعت پیشرو این بازار گفت: اقتصاد آمریکا در مسیر درستی قرار دارد و تقاضای خوبی برای کالا‌های جهانی از سمت آمریکا ایجاد شده و در قاره آسیا نیز اقتصاد کشور چین با محرک‌های جدید در حال پیشرفت است. این موضوع موجب می‌شود تا سمت تقاضا در کامودیتی‌ها قوی شود. البته اگر در هریک از کشور‌های آمریکا و چین رکودی روی دهد، فشار بر کالا‌های جهانی وارد خواهد شد و قیمت‌ها ریزش می‌کند. اما اکنون از این بابت نگرانی وجود ندارد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه تقاضای جهانی برای کامودیتی‌ها به خصوص در بخش زیر ساختی بالا است، افزود: طرح جدید بین‌المللی جاده چین نیز تقاضا برای کامودیتی‌ها را افزایش می‌دهد؛ بنابراین باید در انتظار افزایش قیمت کامودیتی‌ها در بازار‌های جهانی بود و این گروه می‌تواند در بازارسرمایه ایران نیز مورد توجه باشد.

منبع: مدار اقتصادی

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده